Rośnie mobilny biznes

Liczba mobilnych użytkowników Internetu ma przekroczyć w tym roku miliard. Dwie trzecie z nich wykorzystuje systemy mobilnedo celów biznesowych.

Liczba mobilnych użytkowników Internetu ma przekroczyć w tym roku miliard. Dwie trzecie z nich wykorzystuje systemy mobilnedo celów biznesowych.

Analitycy z IBM Institute for Business Value przewidują, że w tym roku liczba mobilnych użytkowników Internetu przekroczy miliard. Już teraz można jednak szacować, że ponad 60% osób pracujących regularnie wykorzystuje systemy mobilne w działalności biznesowej. W porównaniu do 2006 r. oznacza to 200-proc. wzrost. Otwiera to nowe perspektywy zarówno dla producentów mobilnego oprogramowania biznesowego, jak i jego użytkowników.

Po pierwsze: aplikacje

Trudno nie zwrócić uwagi na spektakularne, często przygotowane pod kątem biznesu, akcje reklamowe, towarzyszące np. premierze nowego iPhone'a 3G, czy nowej platformy mobilnej Intel Atom. Przygotowane w dużej mierze pod kątem klientów biznesowych kampanie marketingowe mają na celu przekonanie ich o zaletach posiadania rozbudowanych urządzeń przenośnych. Wszyscy producenci rozwiązań mobilnych zdają sobie sprawę, że dla ich popularyzacji w biznesie niezbędne są aplikacje. O inwestycji nie decyduje bowiem moda czy atrakcyjny wygląd, a użyteczność.

"O ile jeszcze kilka lat temu urządzenia typu Pocket PC były z punktu widzenia klientów dość drogie, to dzisiaj stały się tanie i są w powszechnym użyciu" - mówi Jarosław Szawlis, prezes zarządu firmy InsERT. Rozbudowanymi funkcjonalnie terminalami przenośnymi dysponują już nie tylko władze największych koncernów. Palmtopy i zaawansowane telefony stały się narzędziem codziennej pracy wielu osób. "Wielka w tym zasługa wyścigu zbrojeń na rynku producentów telefonów komórkowych oraz urządzeń wyposażonych w GPS" - dodaje. Coraz więcej firm - przede wszystkim z sektora MSP - dostrzega korzyści, które można osiągnąć dzięki zintegrowaniu aplikacji zainstalowanych w pamięci urządzenia mobilnego, połączonego z systemem IT przedsiębiorstwa.

Po drugie: kontakt z firmą

60%

osób pracujących regularnie wykorzystuje systemy mobilne w działalności biznesowej.

Nie ma już chyba dziś dużego producenta oprogramowania dla przedsiębiorstw, który nie miałby w ofercie modułów lub aplikacji dedykowanych dla urządzeń mobilnych. Przy takiej skali rynku trudno się dziwić, że dostawcy nie lekceważą potencjalnych możliwości zysku. Najwięksi producenci oprogramowania biznesowego oferują zwykle narzędzia umożliwiające korzystanie z części funkcji "dużego", lokalnego systemu zintegrowanego z poziomu terminali przenośnych. Specjalne rozszerzenia i nakładki oferują także niezależni dostawcy oprogramowania. Dotyczy to również polskich firm, które wcześniej znalazły swoje segmenty rynku, a teraz dostosowują ofertę do zmieniających się wymagań użytkowników oraz taniejących platform mobilnych. "Dopiero połączenie rozwiązania mobilnego z systemami biznesowymi może dać maksimum korzyści biznesowych i stworzyć warunki, w których pracownik terenowy, realizując swoje zadania poza siedzibą firmy ma dostęp do pełnej i aktualnej informacji" - mówi Paweł Petrusewicz, dyrektor Działu Systemów Wsparcia Sprzedaży w Anica System.

Korzyści wynikające z możliwości zdalnego, mobilnego dostępu do aktualnych informacji o realizowanych procesach biznesowych doceniają nie tylko firmy posiadające systemy zintegrowane. Również popularne oprogramowanie do obsługi sprzedaży - program Subiekt - doczekało się wersji mobilnej. Pracownicy terenowi mogą teraz sprawdzać stany magazynowe lub wystawione faktury, będąc u klienta. Możliwe jest też wystawianie faktur i operowanie na systemie Subiekt GT zainstalowanym lokalnie w firmie. "Istotą programu jest współpraca z Subiektem GT zarówno w wersji online, jak i offline" - wyjaśnia Jarosław Szawlis. Jego zdaniem, potencjał rynku mobilnych rozwiązań wspierających działalność biznesową jest ogromny. Świadczy o tym choćby porównanie liczby sprzedanych licencji. Mobilny Subiekt trafił do sprzedaży w lutym br. Do dziś sprzedano ok. 500 jego licencji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200