Rośnie mobilny biznes
- Piotr Waszczuk,
- 09.09.2008
Liczba mobilnych użytkowników Internetu ma przekroczyć w tym roku miliard. Dwie trzecie z nich wykorzystuje systemy mobilnedo celów biznesowych.
Liczba mobilnych użytkowników Internetu ma przekroczyć w tym roku miliard. Dwie trzecie z nich wykorzystuje systemy mobilnedo celów biznesowych.
Analitycy z IBM Institute for Business Value przewidują, że w tym roku liczba mobilnych użytkowników Internetu przekroczy miliard. Już teraz można jednak szacować, że ponad 60% osób pracujących regularnie wykorzystuje systemy mobilne w działalności biznesowej. W porównaniu do 2006 r. oznacza to 200-proc. wzrost. Otwiera to nowe perspektywy zarówno dla producentów mobilnego oprogramowania biznesowego, jak i jego użytkowników.
Po pierwsze: aplikacje
Trudno nie zwrócić uwagi na spektakularne, często przygotowane pod kątem biznesu, akcje reklamowe, towarzyszące np. premierze nowego iPhone'a 3G, czy nowej platformy mobilnej Intel Atom. Przygotowane w dużej mierze pod kątem klientów biznesowych kampanie marketingowe mają na celu przekonanie ich o zaletach posiadania rozbudowanych urządzeń przenośnych. Wszyscy producenci rozwiązań mobilnych zdają sobie sprawę, że dla ich popularyzacji w biznesie niezbędne są aplikacje. O inwestycji nie decyduje bowiem moda czy atrakcyjny wygląd, a użyteczność.
"O ile jeszcze kilka lat temu urządzenia typu Pocket PC były z punktu widzenia klientów dość drogie, to dzisiaj stały się tanie i są w powszechnym użyciu" - mówi Jarosław Szawlis, prezes zarządu firmy InsERT. Rozbudowanymi funkcjonalnie terminalami przenośnymi dysponują już nie tylko władze największych koncernów. Palmtopy i zaawansowane telefony stały się narzędziem codziennej pracy wielu osób. "Wielka w tym zasługa wyścigu zbrojeń na rynku producentów telefonów komórkowych oraz urządzeń wyposażonych w GPS" - dodaje. Coraz więcej firm - przede wszystkim z sektora MSP - dostrzega korzyści, które można osiągnąć dzięki zintegrowaniu aplikacji zainstalowanych w pamięci urządzenia mobilnego, połączonego z systemem IT przedsiębiorstwa.
Po drugie: kontakt z firmą
osób pracujących regularnie wykorzystuje systemy mobilne w działalności biznesowej.
Korzyści wynikające z możliwości zdalnego, mobilnego dostępu do aktualnych informacji o realizowanych procesach biznesowych doceniają nie tylko firmy posiadające systemy zintegrowane. Również popularne oprogramowanie do obsługi sprzedaży - program Subiekt - doczekało się wersji mobilnej. Pracownicy terenowi mogą teraz sprawdzać stany magazynowe lub wystawione faktury, będąc u klienta. Możliwe jest też wystawianie faktur i operowanie na systemie Subiekt GT zainstalowanym lokalnie w firmie. "Istotą programu jest współpraca z Subiektem GT zarówno w wersji online, jak i offline" - wyjaśnia Jarosław Szawlis. Jego zdaniem, potencjał rynku mobilnych rozwiązań wspierających działalność biznesową jest ogromny. Świadczy o tym choćby porównanie liczby sprzedanych licencji. Mobilny Subiekt trafił do sprzedaży w lutym br. Do dziś sprzedano ok. 500 jego licencji.