Problemy kadrowe podczas wdrożeń IT

Kiedy proces wdrożeniowy dobiega końca, wiele spółek zdaje sobie niespodziewanie sprawę, iż własnymi siłami nie jest w stanie serwisować wdrożonego systemu. Wtedy najczęściej podejmowana jest decyzja o outsourcingu.

Kiedy proces wdrożeniowy dobiega końca, wiele spółek zdaje sobie niespodziewanie sprawę, iż własnymi siłami nie jest w stanie serwisować wdrożonego systemu. Wtedy najczęściej podejmowana jest decyzja o outsourcingu.

Inną metodą jest podjęcie działań mających na celu podkupienie członka zespołu wdrożeniowego. Dojście do skutku drugiego scenariusza jest dużą stratą dla integratora. Dla klienta jest to jednak działanie korzystne. Od tej pory bowiem jeden wewnętrzny konsultant będzie wykonywał usługi serwisu. Zdarzają się też przypadki, choć przyznam iż są rzadsze, w których to informatycy klientów są zachęcani do podjęcia pracy u integratora.

Jak zapobiec takiej sytuacji? Warto już na etapie negocjacji umowy wdrożeniowej przewidzieć, że potencjalnie może istnieć prawdopodobieństwo podkupywania członków zespołu wdrożeniowego. Aby zapobiec pokusie kierowania ofert do konsultanta, strony mogą zdecydować się na implementację stosownej klauzuli do umowy. Treścią takiego postanowienia jest najczęściej zobowiązanie stron do tego, iż przez określony czas nie będą, bez wyraźniej zgody partnera, starać się pozyskać członka personelu wdrożeniowego drugiej strony, zawierać z nim umów ani oferować mu zatrudnienia, bądź to w charakterze pracownika, bądź zleceniobiorcy. Naruszenie tego postanowienia sankcjonowane jest zapłatą kary umownej w ustalonej przez strony wysokości. Oczywiście kwota ta powinna być na tyle dotkliwa, aby skutecznie odstraszała przed podejmowaniem takich działań. Często spotykam się z taką konstrukcją, że strony przewidują sankcje w postaci obowiązku zapłaty tytułem kary umownej równowartości rocznego wynagrodzenia oferowanego konsultantowi.

Wskazana powyżej klauzula naturalnie nie zabezpiecza w 100% przed utratą specjalisty, ale powoduje, że spółka, która chce go zatrudnić, musi liczyć się z określonymi sankcjami, które bezpośrednio wpływają na efektywność takiego działania.

Bartosz Tomaszewski jest prawnikiem w Dziale Prawa Technologii, Własności Intelektualnej i Outsourcingu w kancelarii Baker & McKenzie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200