Na początek CRM

Czy oprogramowanie jako usługa zastąpi tradycyjne systemy IT? Zapewne jeszcze nie dziś i nie w ciągu pięciu lat, ale nie można lekceważyć tego, że wiele firm przeznacza część budżetów IT właśnie na takie rozwiązania.

Czy oprogramowanie jako usługa zastąpi tradycyjne systemy IT? Zapewne jeszcze nie dziś i nie w ciągu pięciu lat, ale nie można lekceważyć tego, że wiele firm przeznacza część budżetów IT właśnie na takie rozwiązania.

73%

dużych firm amerykańskich utrzymuje, że wykorzystuje lub planuje korzystanie z tego modelu (SaaS) w ciągu 18 miesięcy.

W Stanach Zjednoczonych liderem tego segmentu jest założona w 1999 r. przez Marca Benioffa, kiedyś jednego z dyrektorów Oracle, firma Salesforce.com. Udostępnia w modelu usługowym przede wszystkim systemy CRM i programy uzupełniające funkcjonalność systemów CRM. Na razie z oferty Salesforce.com korzysta ok. 38 tys. firm (firma oferuje swoje oprogramowanie w Polsce za pośrednictwem AMG.net). Niedawno Salesforce.com uruchomił również platformę force.com, na której firmy programistyczne mogą rozwijać aplikacje uzupełniające w stosunku do tych Salesforce.com i dostosowywać aplikacje Salesforce.com do potrzeb poszczególnych klientów.

Potencjał rynku

Oczywiście, aplikacje Salesforce.com to nie jedyne przykłady dynamicznego funkcjonowania modelu SaaS. Innymi są Google Apps i Microsoft Office Live. Pod koniec roku również IBM zapowiedział udostępnienie w modelu SaaS dobrze znanego pakietu Lotus Notes. Być może wpływ na to mają plany amerykańskich firm. Prawie 73% z nich utrzymuje, że wykorzystuje lub planuje korzystanie z modelu SaaS w ciągu 18 miesięcy. Większość implementacji oprogramowania w modelu SaaS skupiona jest wokół CRM i to jeszcze jeden dowód na fenomen Salesforce.com.

Skrócona prezentacja dostępnych w Polsce systemów MRP II/ERP

Jednym z czynników wpływających na upowszechnianie się rozwiązań SaaS jest cena. Większość ofert z modelem opłat subskrypcyjnych jest tańsza niż oprogramowanie instalowane u użytkownika. Przykładowo, cena użytkowania systemów Salesforce.com może kształtować się na poziomie 7-70 USD za jednego użytkownika miesięcznie. Firmy nie muszą płacić z góry za licencje i ponosić kosztów utrzymania oprogramowania. Pojawiają się nawet oferty umożliwiające użytkownikom ponoszenie opłat uzależnionych od czasu korzystania z oprogramowania, liczonego w godzinach. Sukces Salesforce.com nie zmienia faktu, że wielu użytkowników z rezerwą podchodzi do SaaS. Ponad 56% obawia się, czy będzie miało możliwość integracji danych znajdujących się w bazach posiadanego wcześniej oprogramowania, nie mówiąc już o obawach o poufność danych przechowywanych na serwerach dostawcy usługi.

Siła standardu

Być może za sukcesem Salesforce.com stoi fakt, że firma cały czas twórczo rozwija koncept oprogramowania jako usługi i stara się wykorzystać zalety faktu posiadania ogromnej bazy użytkowników stosujących oprogramowanie o podobnym charakterze, zainstalowane na tych samych serwerach, wykorzystujące identyczne formaty danych. W marcu 2008 r. Salesforce.com wprowadził usługę S2S, dzięki której użytkownicy jej oprogramowania CRM mogą automatycznie, w kontrolowany sposób wymieniać między sobą informacje. W ten sposób firma innowacyjnie podeszła do rozwiązania problemów, z którymi zmagają się wszystkie firmy próbujące zintegrować przepływ danych w ramach łańcucha dostaw obejmującego wiele podmiotów.

Skrócona prezentacja dostępnych w Polsce systemów MRP II/ERP
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200