Budujemy nowy bank

W styczniu br. na rozpatrzenie czekało 14 wniosków o rozpoczęcie działalności bankowej w formie oddziału bankowego i 3 wnioski o pełną licencję bankową. Ile muszą wydać na budowę nowego banku potencjalni inwestorzy?

W styczniu br. na rozpatrzenie czekało 14 wniosków o rozpoczęcie działalności bankowej w formie oddziału bankowego i 3 wnioski o pełną licencję bankową. Ile muszą wydać na budowę nowego banku potencjalni inwestorzy?

W Polsce wciąż jest miejsce dla nowych instytucji bankowych. Gospodarka rozwija się w tempie 6,5% PKB rocznie (dane za rok 2007). Warunki rynkowe sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości. Dynamicznie rośnie konsumpcja, co daje perspektywy rozwoju dla rynku usług consumer finance. Aktywa bankowe wzrosły w ub.r. o 17,6%, a zysk netto o 28,5%. W ciągu ostatniej dekady rynek dostarczył wiele przykładów nowych projektów bankowych, które zakończyły się sukcesem (mBank, Inteligo, Lukas Bank, Getin Bank, Eurobank).

Perspektywa powtórzenia tych sukcesów kusi inwestorów. Ile będą musieli wydać na budowę od podstaw nowego banku? Eksperci z Deloitte Business Consulting zadali to pytanie kilka miesięcy temu. Przy założeniu, że nowy bank będzie miał ok. 100 małych placówek, będzie zatrudniał około 1 tys. osób, będzie kierował swoje usługi na rynek masowy i będzie chciał udzielić w pierwszym roku ok. 1 mld złotych kredytów, na start potrzebne będzie ok. 320-420 mln złotych.

Z tego 50-80 mln pochłonie stworzenie centrali, sieci oddziałów, centrum telefonicznej obsługi klienta oraz uruchomienie bankowości internetowej. Ok. 8-10 mln trzeba wydać na rekrutację i szkolenie pracowników, natomiast 30-50 mln pochłonie marketing i reklama. Dalsze 100-130 mln pochłoną koszty operacyjne, a 150 mln koszty związane z otoczeniem regulacyjnym.

Ile w tym wszystkim stanowić będzie IT? Zdaniem ekspertów z Deloitte Business Consulting, koszt wdrożenia systemu centralnego, aplikacji: do wsparcia zarządzania sprzedażą, obsługi procesu kredytowego oraz innych aplikacji (BPM, CRM) nie powinny przekroczyć 25-80 mln złotych. Oczywiście koszt ten może być odpowiednio wyższy, jeśli potencjalny inwestor zdecydowałby się na rozbudowanie oferty o dodatkowe produkty, wykraczające poza podstawowe portfolio (rachunek, karty kredytowe, kredyty konsumpcyjne).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200