W imię prawa

Prawa mieszkańców związane z wykorzystaniem technologii informacyjnych wyznaczają strategiczne kierunki działania łódzkich władz samorządowych w zakresie projektów teleinformatycznych.

Prawa mieszkańców związane z wykorzystaniem technologii informacyjnych wyznaczają strategiczne kierunki działania łódzkich władz samorządowych w zakresie projektów teleinformatycznych.

Strategia rozwoju miasta Łodzi nie opisuje dokładnie działań w poszczególnych dziedzinach czy obszarach życia i funkcjonowania miasta. Wskazuje jedynie najważniejsze, podstawowe, strategiczne właśnie kierunki rozwoju i wymienia główne czynniki wpływające na ich realizację. W odniesieniu do wykorzystania technik informacyjnych mówi o zapewnieniu dostępności komunikacyjnej miasta. Dostępność ta rozumiana jest zarówno w sensie fizycznym (drogi, lotniska itp.) jak i w sensie telekomunikacyjnym, teleinformatycznym.

Rozwinięcie i uszczegółowienie tej perspektywy rozwojowej zawarte jest w dostosowanej do łódzkich warunków i realiów oraz zatwierdzonej uchwałą Rady Miejskiej Europejskiej Karcie Praw Obywateli Społeczeństwa Informacyjnego. Tutaj znajdują się najważniejsze, priorytetowe dla miasta cele i zadania związane z obszarem ICT.

Łódź jest jedynym miastem w Polsce, które podpisało Kartę i uznało ją za strategiczny dokument dla swojej aktywności w sferze wykorzystania technik teleinformatycznych. "To są działania ukierunkowane na realizację praw mieszkańców w społeczeństwie informacyjnym. Wyznaczone cele mają służyć przede wszystkim realizacji praw obywateli, a nie samym sobie" - podkreśla Jan Maciej Czajkowski, pełnomocnik Prezydenta Miasta Łodzi ds. informatyzacji i społeczeństwa informacyjnego oraz dyrektor Biura Informatyki Urzędu Miasta Łodzi. Chodzi tu przede wszystkim o likwidację wykluczenia cyfrowego, zapewnienie dostępu do Internetu i edukacji związanej z wykorzystaniem nowych technologii oraz zapewnienie transparentności funkcjonowania administracji publicznej i dostępu do zrozumiałej dla każdego informacji publicznej. Jan Maciej Czajkowski podkreśla, że dokument został stworzony na potrzeby miasta, a nie urzędu.

Z większą skutecznością

Ogólne sformułowania i zapisy stopniowo przekładane są na konkretne działania i projekty realizowane przez samorząd miasta. Odbywa się to różnymi sposobami czy różnymi ścieżkami, za pomocą różnych rozwiązań czy technologii. W realizacji poszczególnych zadań biorą udział różne jednostki oraz wydziały urzędu miasta, nie tylko dział IT. Na przykład, za realizację celów edukacyjnych odpowiedzialny jest wydział oświaty i podległe mu instytucje. Są też projekty interdyscyplinarne, angażujące kilka komórek organizacyjnych urzędu. Całość jest koordynowana przez pełnomocnika prezydenta ds. informatyzacji i społeczeństwa informacyjnego.

Dokument ma moc uchwały rady miasta, więc jego siła oddziaływania jest duża. Trudno byłoby go zmienić czy unieważnić, gdyż to wymagałoby przede wszystkim uzasadnienia, dlaczego miasto nie miałoby zapewnić mieszkańcom warunków do realizacji wymienionych praw. Taka sytuacja daje mocne argumenty do ręki osobom czy jednostkom organizacyjnym odpowiedzialnym za realizację zadań związanych z rozwojem społeczeństwa informacyjnego. Zapewnia też możliwość stabilnego działania i planowania zadań. Wiąże się to, na przykład, z koniecznością zagwarantowania funduszy na realizację wyznaczonych zadań w budżecie miasta. W końcu miasto samo się do tego zobowiązało.

Dokument nie określa ram czasowych, w których mają być osiągnięte założone cele. Ich realizacja ma się odbywać stopniowo, w miarę posiadanych zasobów i środków, w zależności od istniejących warunków i możliwości. Istnienie takiego dokumentu jest jednak niezwykle ważne i pożyteczne dlatego, że wyznaczając kierunki działania władz miasta, porządkuje zadania w tym zakresie. "Jest to strategia miasta. Określone zostały w niej wiodące, najważniejsze nurty działania. Wiadomo więc, czego się trzymać i w jakim kierunku działać. Wiadomo, wokół czego się koncentrować i co jest najważniejsze. To bardzo ułatwia zarówno planowanie, jak i realizację działań" - wyjaśnia Jan Maciej Czajkowski.

Dużą pomocą w realizacji celów zapisanych w Europejskiej Karcie Praw Obywateli Społeczeństwa Informacyjnego są fundusze strukturalne. Łódzki samorząd stara się z nich korzystać w jak największym zakresie. Dofinansowanie na różne projekty edukacyjne i szkoleniowe sięgnęło już prawie 3 mln złotych. Władze miasta liczą, że przy wsparciu unijnych pieniędzy uda się również zrealizować utworzenie Metropolitarnej Sieci Szerokopasmowego Dostępu do Internetu, która będzie służyć potrzebom Łodzi i okolicznych miejscowości.

Prawa obywatela w społeczeństwie informacyjnym

1. Prawo dostępu do Internetu (przez publiczne punkty dostępu, najlepiej przez sieć szerokopasmową; każdemu należy zapewnić bezpieczeństwo i poufność danych osobowych).

2. Prawo do edukacji i kształcenia (prawo do nabycia podstawowych umiejętności niezbędnych do korzystania z usług i informacji za pomocą technologii teleinformatycznych; prawo dostępu do indywidualnej pomocy przy korzystaniu z publicznych punktów dostępu; dostęp do platform kształcenia ustawicznego przez Internet).

3. Prawo do informacji przez Internet (gwarancja dostępu, niezależnie od stopnia sprawności obywatela, do wysokiej jakości informacji przekazywanej przez administrację publiczną).

4. Prawo do uczestnictwa w życiu publicznym przez Internet (prawo do uczestniczenia w procesach decyzyjnych samorządu lokalnego przy wykorzystaniu technologii teleinformatycznych; gwarancja odpowiedzi od organów administracji publicznej w przypadku konsultacji przez Internet).

Źródło: Europejska Karta PrawObywateli Społeczeństwa Informacyjnego zatwierdzona przezRadę Miejską Łodzi.

Cele działania władz miasta

1. Promowanie dostępu do Internetu dla wszystkich obywateli i sprzyjanie jego skutecznemu wykorzystywaniu oraz umacnianie zaufania do technologii i usług administracji publicznej opartych na nowych technologiach.

2. Wzmocnienie podstawowego prawa do edukacji w Społeczeństwie Informacyjnym, dzięki czemu obywatele bez względu na wiek i zawód mogą uczestniczyć w rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i czerpać z tego korzyści.

3. Udostępnianie informacji publicznych w przystępny i zrozumiały sposób.

4. Zapewnienie przejrzystej administracji publicznej.

Źródło: Europejska Karta PrawObywateli Społeczeństwa Informacyjnego zatwierdzona przez Radę Miejską Łodzi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200