Telewizja mobilna po polsku

Rozmowy, plany i kreślenie przyszłych modeli biznesowych dotyczących przyszłości telewizji mobilnej w Polsce zaczęły się tak naprawdę od zeszłorocznego porozumienia czterech operatorów i lutowej konferencji pokazującej efekty wspólnych działań. Według specjalistów to właśnie oni, zebrani w ramach konsorcjum, mogą być najbardziej zainteresowani zorganizowanym przez UKE przetargiem na operatora "ruchomej telewizji".

Rozmowy, plany i kreślenie przyszłych modeli biznesowych dotyczących przyszłości telewizji mobilnej w Polsce zaczęły się tak naprawdę od zeszłorocznego porozumienia czterech operatorów i lutowej konferencji pokazującej efekty wspólnych działań. Według specjalistów to właśnie oni, zebrani w ramach konsorcjum, mogą być najbardziej zainteresowani zorganizowanym przez UKE przetargiem na operatora "ruchomej telewizji".

Sukces tej inicjatywy oznaczałby możliwość oglądania ulubionych programów w domu, pracy, podróży, kreowania w pewien sposób ich treści (interakcja przy wykorzystaniu kanału zwrotnego GSM/UMTS). Celem samym w sobie, dla wszystkich fanów piłki nożnej, byłoby zaś oglądanie meczów EURO 2012 na ekranie własnych telefonów komórkowych.

Telewizja mobilna po polsku

Telewizyjna "jedynka" na ekranie telefonu komórkowego Sagem my750C

W Polsce obowiązującym standardem przesyłania danych telewizji mobilnej jest, rekomendowany przez Komisję Europejską, DVB-H (Digital Video Broadcast - Handhelds). System ten został przyjęty przez ETSI w listopadzie 2004 r. (EN 302 304), a stworzono go dla pasm VHF-III (170-230 MHz), UHF-IV/V (470-862 MHz) oraz pasma L (1,452-1,492 GHz). DVB-H może działać w tym samym multipleksie, co sygnał cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T (Terrestrial).

W lutym 2007 r. zaakceptowano komplementarny do DVB-H system DVB-SH (DVB Satellite Services to Handhelds), znacznie poszerzający zakres użyteczności systemu bazowego i tworzący hybrydowe rozwiązanie naziemno-satelitarne. DVB-SH jest standardem otwartym, umożliwia korzystanie z wyższych częstotliwości (do 3 GHz) oraz lepsze wykorzystanie dostępnego pasma (bit/Hz). Wspiera także techniczne aspekty pozwalające na precyzyjne nadawanie/odbieranie sygnałów (turbo kody, przeplot czasowy, anteny inteligentne - wielodrogowość czy łatwiejsze budowanie sieci jednoczęstotliwościowych - SFN). Dopełniające się wykorzystanie DVB-H wraz z DVB-SH (w Europie 30 MHz kanał w paśmie S) polegać może na pokryciu całego kraju sygnałem satelitarnym, a stacje przekaźnikowe naziemne będą dodatkowo zwiększać dostępność sygnału wewnątrz budynków. Mimo iż obecnie trwają wdrożenia telewizji mobilnej głównie w systemie DVB-H, to we wrześniu ubiegłego roku organizacja Inmarsat ogłosiła plany budowy paneuropejskiej sieci DVB-SH (projekt założony na lata 2008-2010 wraz z pomocą Thales Alenia, która ma wynieść odpowiednie satelity na orbitę).

Testujemy telewizję z komórki

Polskie testy telewizji mobilnej rozpoczęły się już kilka lat temu, nie były jednak dostępne dla szerszego grona odbiorców. Jednym z pierwszych technicznych testów był pilotowy program realizowany przez TP Emitel SA w 2006 r. Wówczas w standardzie DVB-H przesyłane były dwa programy: Polsat i TVN. Emisję prowadzono na kanale 21 (474 MHz) z mocą promieniowaną wynoszącą 0,7 kW (stacja nadawcza dostarczona przez Sagem znajdowała się na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie). Stosunkowo niska moc ERP ograniczała zasięg sygnału do kilku kilometrów, zależnie od warunków atmosferycznych i ukształtowania terenu. Do transmisji wykorzystano modulację QPSK (kwadraturowe kluczowanie fazy sygnału), za kompresję obrazu wideo odpowiadał standard MPEG-4 (H.264), a dane audio były przesyłane w formatach mp3 oraz he-aac.

Od lutego br. testy uruchomiono ponownie, ale dla zdecydowanie większego grona odbiorców i przy zastosowaniu lepszych rozwiązań technicznych. Emisję programów cyfrowej telewizji mobilnej ponownie poprowadzono z iglicy PKiN (dostęp w promieniu ok. 30 km, ale jedynie w przypadku dobrych warunków atmosferycznych i przebywania na zewnątrz budynków - zwykły zasięg sygnału użytecznego to kilkanaście kilometrów). Tym razem w standardzie DVB-H zdecydowano się rozesłać 12 programów, udostępnionych m.in. przez TVP, TVN i Polsat. Sagem my750C - jeden z pierwszych modeli telefonów komórkowych, wyposażonych w tuner DVB-H, mieliśmy okazję przetestować w redakcji.

Telewizja mobilna po polsku

Liczba telefonów wyposażonych w tunery telewizji mobilnej

Obsługa telefonu jest łatwa, wręcz intuicyjna. Dostęp do kanałów telewizyjnych również nie jest utrudniony. Po włączeniu opcji oglądania telewizji trzeba jednak poczekać kilka/kilkanaście sekund na inicjalizację tunera oraz znalezienie odpowiednio mocnego sygnału (im mocniejszy, tym szybciej uzyskujemy pożądany efekt). Zarówno obraz, jak i dźwięk uzyskany przez nas podczas testów telewizji mobilnej można ocenić jako bardzo dobre. Dla osób wymagających (bądź np. słabo widzących) pewną przeszkodą może być relatywnie mała rozdzielczość wyświetlacza i jego niewielki rozmiar. Do oglądania wiadomości, tudzież serwisów informacyjnych, nie potrzeba jednak dużych ekranów. Sytuacja może się stać męcząca jedynie wówczas, gdy chcielibyśmy obejrzeć pełnometrażowy film, gdzie dodatkowo ważne byłyby szczegóły. Wtedy lepiej pokusić się o terminal dedykowany tylko i wyłącznie telewizji mobilnej, dysponujący większym wyświetlaczem. Opóźnienia obrazu i dźwięku w stosunku do telewizji tradycyjnej były praktycznie niezauważalne (poniżej 1 sekundy).

Operatorom nie brakuje optymizmu

Na wspomnianej już lutowej konferencji czterech polskich operatorów komórkowych, przedstawiciele spółek telekomunikacyjnych z dużą nadzieją wyrażali się o przyszłości nowych, mobilnych usług w naszym kraju. Według Chrisa Bannistera, dyrektora zarządzającego operatora sieci Play, nasz kraj może stać się jednym z liderów we wdrażaniu telewizji mobilnej w Europie. Operatorzy szacują, że do końca 2009 r. uda się pozyskać 100 tys. użytkowników telewizji mobilnej. Jeśli zainteresowanie nią będzie w Polsce rosło, to operatorzy wydadzą na kolejne inwestycje nawet kilkaset milionów złotych (100-200 milionów euro), a penetracja sygnałem DVB-H sięgnie 60% w skali kraju (duże miasta wraz z najważniejszymi węzłami komunikacyjnymi).

Magda Borowik, analityk IDC Polska
Obecnie telewizja mobilna jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. W wielu krajach pracuje się dopiero nad wdrożeniem odpowiednich standardów. Telewizja mobilna została już wdrożona m.in. w Niemczech, Francji, Włoszech, Wlk. Brytanii oraz w USA i krajach azjatyckich. Ceny mobilnej TV są na świecie bardzo zróżnicowane. Usługa najtańsza jest w Japonii, gdzie średnio kosztuje 6 euro miesięcznie. Najdroższa we Włoszech - 25 euro. W pierwszej fazie wdrożenia cena odgrywa istotną rolę - Prezes UKE spodziewa się, że pakiet podstawowy w Polsce kosztować ma ok. 10 zł.

Jak wynika z badań, telewizja mobilna na świecie jest najczęściej oglądana w domu, w drodze i w pracy, 70% badanych korzysta z niej kilka razy w tygodniu, jednorazowo użytkownicy korzystają z telewizji mobilnej od 15 do 30 minut i najczęściej oglądają kanały sportowe, informacyjne i z treściami dla dorosłych. Polski rynek usług komórkowych jest na etapie dynamicznego rozwoju, pojawiają się nowi operatorzy - zarówno strukturalni, jak i wirtualni. Konkurencja zaostrza się, oligopol "przyklęknął" i w niedługim czasie należy spodziewać się różnicowania ofert dostępnych na rynku - w końcu zacznie się to opłacać.

Zdaniem IDC są to warunki sprzyjające pojawianiu się wszelkich nowych usług, dodatkowo upowszechnianie mobilności oraz postępująca edukacja cyfrowa idą w sukurs. Polacy korzystają głównie z usług głosowych i SMS-ów, internet w komórce nie cieszy się najlepszą renomą, o ile nie jest oferowany jako usługa biznesowa z zapewnionym priorytetem ruchu (QoS). Przychody z usług głosowych w sieciach komórkowych stabilizują się, udział transmisji danych rośnie dynamicznie, ale wciąż stanowi niewielki procent przychodów. Dlatego też branża szuka nowych źródeł przychodu, a mobilna telewizja, oferująca bardzo precyzyjne dotarcie do adresata reklam, wydaje się genialnym sposobem na zapewnienie stałego dopływu gotówki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200