Już nie tylko CRM

Rozwój technologii push, nowe formy transmisji danych, wzrastające możliwości urządzeń przenośnych i potrzeby biznesowe sprawiają, że firmy coraz częściej decydują się na zakup aplikacji dla urządzeń przenośnych.

Rozwój technologii push, nowe formy transmisji danych, wzrastające możliwości urządzeń przenośnych i potrzeby biznesowe sprawiają, że firmy coraz częściej decydują się na zakup aplikacji dla urządzeń przenośnych.

Większość użytkowników mobilnych aplikacji biznesowych korzysta z nich za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Sytuacja ta zmienia się jednak. Platformy mobilne stają się zaś coraz bardziej znaczącymi elementami środowisk informatycznych firm, a nowoczesne telefony komórkowe i palmtopy zyskują na popularności. Analitycy firmy IDC prognozują, że w 2011 r. co trzeci pracownik będzie wykonywał swoje obowiązki wykorzystując do tego urządzenia mobilne. Za trzy lata w skali globalnej będzie ponad miliard użytkowników mobilnych aplikacji biznesowych.

Komputer w telefonie

Tworzenie aplikacji na urządzenia mobilne, a nawet portowanie oprogramowania z komputerów PC, staje się coraz łatwiejsze, choć ograniczeniem jest stosunkowo niewielki wyświetlacz i specyficzne możliwości związane z obsługą różnych urządzeń. To wymusza specjalizację programów i ich przystosowanie do wymagań urządzeń mobilnych. W praktyce nawet aplikacje obsługiwane z poziomu przeglądarki internetowej muszą być optymalizowane pod kątem możliwości konkretnych terminali.

Ciekawym rozwiązaniem umożliwiającym wykorzystywanie lokalnych zasobów środowiska IT za pośrednictwem urządzenia przenośnego jest aplikacja mConnector firmy Dysant Software. Narzędzie to pozwala na mobilny dostęp do firmowego środowiska bazodanowego z poziomu terminala BlackBerry. Oprogramowanie automatycznie tworzy wstępną, opartą na istniejącej logice biznesowej, konfigurację aplikacji terminalowej. Możliwe jest rozszerzenie mConnector o dodatkowe elementy, takie jak zasady kontroli poprawności wprowadzania danych, czy spersonalizowany wygląd formularzy. Dzięki temu oprogramowanie pozwala na zdalny, mobilny dostęp do wybranych funkcjonalności aplikacji biurowych.

1 mld osób

będzie w 2011 r. korzystać z mobilnych aplikacji biznesowych, twierdzi IDC

"Menedżerowie mogą przeglądać dane klientów, informacje o niezapłaconych fakturach, sprawdzać stany magazynowe, a nawet uczestniczyć w procesach biznesowych np. zatwierdzać faktury zakupowe bądź wnioski urlopowe" - mówi Michał Świętek, prezes zarządu Dysant Software. Obecnie aplikacja zapewnia translację aplikacji SAP i IBM Lotus do obsługiwanego przez BlackBerry języka J2 ME. Według zapowiedzi, niebawem mają powstać specjalne wtyczki do innych systemów biznesowych, w tym Microsoft Dynamics i Microsoft SharePoint.

Na rynku dostępne są również inne rozwiązania uzupełniające braki w funkcjonalności niektórych terminali. Przykładowo oprogramowanie QuickOffice Premier to przeznaczony dla urządzeń pracujących pod kontrolą systemu Symbian, zestaw podstawowych aplikacji biurowych. W jego skład wchodzi edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, proste narzędzie do tworzenia prezentacji oraz menedżer plików. Aplikacje są zoptymalizowane pod kątem niewielkiego wyświetlacza. Obsługują standardowe formaty zapisu Microsoft Office 2007. W przyszłości QuickOffice Premier ma być dostępny również w wersji dla BlackBerry. Podobną funkcjonalność oferuje przeznaczone dla urządzeń mobilnych, opartych na platformie Windows Mobile, oprogramowanie Documents To Go firmy DataViz.

Współpraca ponad platformami

Wraz z rozwojem rynku pojawiają się kolejne mobilne wersje systemów typu CRM, nowe rozwiązania wspomagają pracę w terenie, a nawet oferują funkcje analityczne. Najwięksi dostawcy oprogramowania biznesowego starają się również podążać za nowymi trendami. Mobilną wersję oprogramowania typu Business Intelligence oferuje - należąca do IBM - firma Cognos. Najnowsza wersja aplikacji Cognos 8 Go! Mobile współpracuje ze wszystkimi popularnymi, mobilnymi systemami operacyjnymi. Optymalizację aplikacji pod kątem urządzeń mobilnych zapowiedzieli również przedstawiciele Oracle.

Producenci aplikacji dla biznesu zdają się dostrzegać potencjalne korzyści wynikające z integracji rozwiązań biznesowych z natywnym oprogramowaniem różnego typu terminali. Na początku maja br. ścisłą współpracę zapowiedziały firmy RIM (Rearch In Motion) i SAP. Jej efektem ma być stworzenie aplikacji biznesowych dla terminali BlackBerry oraz integracja niektórych funkcjonalności platform programowych. Według zapowiedzi, pierwszym efektem partnerstwa będzie integracja oprogramowania SAP CRM z kalendarzem i książką adresową BlackBerry. W dalszej kolejności stworzone mają zostać specjalne wersje aplikacji analitycznych oraz niektórych modułów systemu ERP.

Przedstawiciele Research In Motion zapowiadają kolejne tego rodzaju porozumienia. Z kolei władze niemieckiego SAP rozważają zawarcie podobnych umów z producentami innych platform mobilnych. Możliwe więc, że w nieodległej przyszłości przynajmniej niektóre aplikacje biznesowe staną się integralną częścią oprogramowania dla tych terminali.

Biznesowe multimedia

Nowoczesne terminale przenośne dysponują mocą obliczeniową wystarczającą do odtwarzania różnego rodzaju plików multimedialnych. To zaś otwiera nowe możliwości związane m.in. z przeprowadzaniem szkoleń. Okazuje się bowiem, że stworzenie krótkiego filmu instruktażowego i przesłanie go bezpośrednio do terminala jest rozwiązaniem tańszym i bardziej efektywnym, aniżeli prowadzenie klasycznych szkoleń. Takie przekazy są stosunkowo łatwe do stworzenia nawet w warunkach małych firm. Ciekawym połączeniem technologii multimedialnych i technologii push jest platforma Mobile Chalkboard firmy Chalk. Umożliwia ona tworzenie tzw. pushcastów, czyli przekazów zawierających różne formy przekazu (tekst, dźwięk i obraz) oraz funkcje interaktywne pozwalające m.in. na tworzenie testów i ankiet. Oprogramowanie przeznaczone przede wszystkim dla terminali BlackBerry pozwala na kierowanie wybranych podcastów do określonych użytkowników.

W kolejnych latach coraz bardziej widoczne będą także trendy związane ze wzrostem możliwości multimedialnych urządzeń przenośnych i ich lepszą integracją z sieciami korporacyjnymi. Już dziś zmienia się podejście do tego rodzaju urządzeń, które w przeszłości zarezerwowane były tylko dla kierownictwa dużych przedsiębiorstw. Wraz z popularyzacją nowoczesnych terminali typu smartphone, następuje komercjalizacja całego rynku. Jego zdaniem, rozbudowane telefony komórkowe nie są już wyłącznie urządzeniami biznesowymi. "Im szybciej przedsiębiorcy zrozumieją, że tego rodzaju urządzenia stają się elementami kultury - firmowej i masowej, tym wcześniej będą w stanie wykorzystać ich potencjał" - uważa Jeff McDowell, wiceprezes działu Global Alliances firmy RIM.

Szybki dostęp do najważniejszych informacji biznesowych z poziomu telefonów komórkowych czy komputerów kieszonkowych PDA zaczyna mieć coraz większe znaczenie w biznesie. Jednocześnie użytkownicy terminali mobilnych wcale nie oczekują, że zastąpią one klasyczne komputery. Najbardziej pożądana jest podstawowa funkcjonalność, pozwalająca na mobilny dostęp do kluczowych - z punktu widzenia biznesu - informacji. Mobilni pracownicy oczekują również, że za pośrednictwem urządzeń przenośnych realizowane będą tylko najbardziej istotne i ograniczone czasowo procesy. To zaś wymaga zmian nie tylko w środowisku IT, ale również w organizacji pracy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200