SOA po polsku

Wyniki pierwszych polskich badań "Architektura IT dla wymagającego biznesu" pokazują, że przynajmniej z punktu widzenia deklaracji polskie przedsiębiorstwa są gotowe do implementacji rozwiązań SOA.

Wyniki pierwszych polskich badań "Architektura IT dla wymagającego biznesu" pokazują, że przynajmniej z punktu widzenia deklaracji polskie przedsiębiorstwa są gotowe do implementacji rozwiązań SOA.

Wśród respondentów ze 100 największych i najlepiej zinformatyzowanych firm z sektora finansowego, telekomunikacyjnego i przemysłu nie było nikogo, kto nie wdrażałby lub nie planował wdrożenia SOA. Jest to na pewno efekt doboru próby - duże, dobrze zinformatyzowane podmioty - ale jest też inna przyczyna. "Dosyć powszechna akceptacja rozwiązań SOA świadczy o tym, że zaakceptowaliśmy różnorodność, że porzuciliśmy złudzenie, że pojawi się jakaś jedna, wszechobejmująca aplikacja" - mówi Michał Kołodziejczyk z Raiffeisen Leasing, jeden z uczestników badań "Architektura IT dla wymagającego biznesu", przeprowadzonych przez Business Dialog pod patronatem CIO Business Meeting Point i przy współpracy z IDS Scheer.

Kluczowa rola szefa IT

Zdaniem 56% szefów i architektów IT, firma jest przygotowana do innowacyjnych projektów - takich jak wdrożenie architektury opartej na usługach SOA - dopiero wtedy, gdy szef IT - na równi z innymi menedżerami - uczestniczy w posiedzeniach ścisłego kierownictwa dotyczących rozwoju biznesu i inwestycji, nie tylko IT. Wdrażanie SOA wymaga przede wszystkim wielkiej dojrzałości w relacjach biznes-IT, opierającej się na równowadze inicjatywy i odpowiedzialności, również finansowej, w kwestii wsparcia informatycznego.

64%

respondentów jako główną motywację dla wdrożenia SOA wskazuje potrzebę przyśpieszenia tempa wspierania przez IT nowych produktów, kanałów sprzedaży.

Zarządom trudno zrozumieć specyfikę projektów związanych z SOA. "Niestety, zasadnie forsując SOA znowu budujemy w wielu ludziach biznesu mit, że jest jakieś uniwersalne rozwiązanie, że teraz IT będzie jak prąd z gniazdka, że to jest proste. Budujemy więc nierealistyczne oczekiwania, bo nie ma korzyści z IT bez wysiłku intelektualnego ze strony biznesu" - twierdzi Jacek Pulwarski, szef IT w PP Porty Lotnicze. Prawdziwe korzyści z takiego wdrożenia powstaną dopiero wtedy, gdy biznes będzie umiał przestawić się na nowe myślenie.

Dlatego walka o akceptację takiego projektu przez zarząd wymaga od szefów IT nie lada dyplomacji, umiejętności negocjacyjnych, rozumienia cudzych interesów. "Nie jest tajemnicą, że w wielu podmiotach wdrożenie SOA odbywa się tak naprawdę przy okazji innych projektów, bardziej oczywistych i zrozumiałych dla zarządu" - mówi Marek Szelągowski, do niedawna szef IT w Budimex, obecnie właściciel firmy specjalizującej się w doradztwie w dziedzinie zarządzania procesami.

Dla Computerworld komentuje Marek Buchta, główny architekt w ING Banku Śląskim

Bardzo dobrze, że aż 80% respondentów ma świadomość analizy procesów lub tworzenia procesów oraz ograniczenia kosztów. To bardzo istotne i zarazem podstawowe wyzwanie przy implementacji SOA. Podstawą sukcesu wszystkich projektów związanych z SOA są zdefiniowane procesy, dobrze ustawiona organizacja oraz wprowadzenie w firmie zasad IT Governance, a więc stworzenie ciała, które na podstawie informacji zdobytych podczas spotkań kierownictwa, dotyczących strategii organizacji, biznesu i IT, potrafi podejmować decyzje, które przekładają się na SLA i KPI dla IT. To bardzo ważny wyznacznik dojrzałości organizacji. Tylko taka organizacja może odnieść sukces z implementacji architektury SOA.

Dla Computerworld wyniki badania komentuje Andrzej Sobczak, wykładowca Szkoły Głównej Handlowej, twó

Zgodnie z definicją przyjętą przez The Open Group, SOA jest stylem architektury IT, który zwiększa elastyczność i adaptacyjność organizacji, a także zapewnia przepływ informacji bez granic. Taka definicja SOA pokrywa się z wynikami uzyskanymi od respondentów, którzy oczekują przyśpieszenia tempa wspierania przez IT nowych produktów, kanałów sprzedaży itd. Jednocześnie należy wskazać, że wdrożenie SOA najczęściej nie prowadzi do obniżania nakładów na IT - powstaje bowiem bardzo złożone środowisko - na które składają się czasami tysiące usług - które trzeba pielęgnować i którym trzeba zarządzać.

Przy tak przyjętej definicji, wdrożenie SOA w organizacji ma posmak przewrotu kopernikańskiego. Nie jest to bowiem kolejny system wytworzony na potrzeby pojedynczej jednostki organizacyjnej, lecz zmiana paradygmatu - w kierunku całościowego spojrzenia na organizację. Sprawia, że wdrożenie SOA staje się elementem ładu architektonicznego wprowadzonego przez architekturę korporacyjną. Inicjatywa taka nie może być potraktowana jako kolejny projekt informatyczny, lecz złożone przedsięwzięcie organizacyjno-informatyczne - stąd też konieczność stworzenia architektury procesów biznesowych oraz konieczność powołania ciała (rady architektonicznej), która byłaby odpowiednio wysoko umocowana w organizacji (na poziomie ścisłego kierownictwa organizacji).

SOA przede wszystkim dla IT

Po co przedsiębiorstwa wdrażają SOA? 64% respondentów jako główną motywację wskazuje potrzebę przyśpieszenia tempa wspierania przez IT nowych produktów, kanałów sprzedaży. Aż 60% widzi w nich przede wszystkim możliwość obniżenia kosztów przyszłych wdrożeń IT. Wielu respondentów wskazuje jednak także na inny aspekt implementacji. "Wdrożenie SOA istotnie zwiększa elastyczność firmy, szybkość reagowania na zmiany, ale nie jest już takie oczywiste, czy zmniejsza też koszty. Moim zdaniem, są one po prostu w innym miejscu niż dotychczas. Podobnie z ryzykami" - twierdzi Mateusz Stefański, dyrektor IT w Ruchu.

Aż 80% respondentów ma świadomość, że tylko taka organizacja, która dokonała analizy procesów - a zwłaszcza analizy procesów pod kątem systemów IT, które je wspierają - ma szansę na sukces we wdrożeniu SOA. "SOA to przecież koncepcja zarządzania mająca na celu zbudowanie architektury IT dopasowanej do wymagań procesów. Polega ona na łączeniu funkcjonalności różnych aplikacji w kompletny, zautomatyzowany proces biznesowy" - mówi Mikołaj Matuszewski z IDS Scheer.

Większość zakończonych do tej pory projektów związanych z SOA to wdrożenia ułatwiające działom IT zarządzanie zasobami IT. "To oczywiście wielka korzyść, ale naprawdę przełomowe znaczenie SOA uzyska dopiero wtedy, gdy biznes poczuje, że może samodzielnie wykorzystywać - dostępne w formie usług - funkcjonalności systemów IT, definiując modele procesów zgodnie ze swoimi wymaganiami, bez ograniczeń w zakresie dostępności i charakteru aplikacji. A celem jest elastyczność funkcjonowania umożliwiająca osiąganie przewagi konkurencyjnej na rynku" - wyjaśnia Mikołaj Matuszewski. "Na razie jednak wdrażając SOA, po prostu chowamy problemy informatyczne przed biznesem" - dodaje Mateusz Stefański.

18 czerwca w Warszawie odbędzie się pierwsza konferencja z cyklu Executive Forum SOA, zorganizowana przez tygodnik Computerworld.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200