Biling po liftingu

Dostawcy energii mają za sobą kolejną poważną zmianę w systemach IT. O tym, czy wszystkim powiodły się modyfikacje oprogramowania, przekonamy się do końca roku.

Dostawcy energii mają za sobą kolejną poważną zmianę w systemach IT. O tym, czy wszystkim powiodły się modyfikacje oprogramowania, przekonamy się do końca roku.

Wysokość rachunku za energię elektryczną jest wyliczana w oparciu o kilkanaście stawek i parametrów, różnych dla odbiorców indywidualnych i dla firm. Po 1 kwietnia br. algorytmy naliczania opłat stały się jeszcze bardziej skomplikowane w związku z ustawową likwidacją osławionych kontraktów długoterminowych (KDT). Nowym elementem, który pojawił się w bilingowej mozaice jest tzw. opłata przejściowa.

Biling po liftingu

Zmiany w systemie bilingowym związane z uwzględnieniem w rozliczeniach opłaty przejściowej wymagały nakładów finansowych i dużego zaangażowania zarówno pracowników RWE Stoen Operator, jak i dostawcy oprogramowania, gdyż konieczna była ingerencja w głębsze warstwy systemu - mówi Joanna Kalbarczyk, dyrektor Obsługi Klienta i Bilingu RWE Stoen.

W największym uproszeniu (szczegółowe wyjaśnienie w ramce), w przypadku firm i instytucji opłaty za energię z rozwiązanych KDT-ów zależą teraz od ich zdolności do pobierania energii, a nie od faktycznego zużycia. Z kolei dla rozliczeń z gospodarstwami domowymi wprowadzono trzy stawki i obowiązek przypisania ich poszczególnym odbiorcom. O tym, kto według jakiej stawki będzie rozliczany, przesądza zużycie energii w poprzednim, dwunastomiesięcznym okresie. Właśnie ta ostatnia zmiana w naliczaniu opłat jest najbardziej problematyczna z punktu widzenia modyfikacji w oprogramowaniu bilingowym.

Oczekiwaniena prawdziwe dane

Źródłem potencjalnych problemów jest sytuacja, w której dostawca energii przypisał klienta indywidualnego do droższej grupy rozliczeniowej. Może się okazać, że za niewiele większe zużycie energii będzie on zobowiązany wnosić istotnie wyższą opłatę. Wówczas prawdopodobnie posypią się reklamacje. "Mogą pojawić się szczególne przypadki, które będą budziły wątpliwości odbiorców energii. To się zacznie dopiero wtedy, gdy rozliczenia będą prowadzone na prawdziwych danych" - wyjaśnia Bożena Knitter, menedżer Strategicznej Jednostki Biznesu Rozwiązania Bilingowe w Sygnity. Systemy rozliczeniowe tej spółki wykorzystywane są m.in. przez firmy EnergiaPro i ENEA. Ewentualne reklamacje klientów mogą dotyczyć np. zbyt długiego czasu pomiędzy odczytami licznika czy zmian grup taryfowych. Nie będą to jednak problemy wynikające z błędnego funkcjonowania systemów bilingowych, ale ze specyfiki funkcjonowania branży elektroenergetycznej oraz sposobu naliczania tzw. opłaty przejściowej dla odbiorców indywidualnych.

"Nasz system bilingowy jest dobrze sparametryzowany i dodanie w nim nowego elementu taryfy, jakim jest opłata przejściowa, nie było specjalnym kłopotem. Problemem jest jednak sposób wyliczania wysokości tej opłaty. W związku z tym trzeba było wprowadzić zmiany związane z segmentacją klientów indywidualnych, rozliczających się w taryfach G" - mówi Bożena Knitter. W systemach Multizbyt, opracowanych przez Sygnity, przypisywanie klientów do poszczególnych grup robione jest "w biegu", tj. podczas wyliczania faktury. Brany pod uwagę jest ostatni odczyt wchodzący do bieżącego rozliczenia oraz zużycie z okresu dwunastu miesięcy poprzedzających ostatni odczyt. Zwykle jest to więcej niż 12 miesięcy i "nadwyżka" jest proporcjonalnie obcinana. Tak samo będzie w przypadku wystawiania faktur korygujących.

Modyfikacje w toku

Operatorzy systemów dystrybucyjnych w oddzielnych systemach rozliczają klientów indywidualnych i instytucjonalnych. Bardzo często oba zadania wykonują rozwiązania dostarczone przez innych producentów oprogramowania. W dużych koncernach dochodzi jeszcze kwestia oddziałów - w każdym z nich może działać inna para systemów rozliczeniowych. Dla przykładu w koncernie ENERGA wykorzystywane są systemy Handel, EnergOS, Selen i SAP for Utilities. W EnergiaPro bilingowy krajobraz jest jeszcze bardziej urozmaicony: zastosowanie znalazły tu nie tylko wspomniane EnergOS, Selen i SAP for Utilities, ale również Multizbyt, H002000, RWO i AWO/U - w sumie sześć systemów w pięciooddziałowej firmie. Widać z tego, że wprowadzanie zmian w rozliczeniach wynikających z wejścia w życie ustawy o KDT było operacją nie tylko skomplikowaną, ale czasochłonną i kosztowną.

"Zmiany w systemie bilingowym związane z uwzględnieniem w rozliczeniach opłaty przejściowej wymagały nakładów finansowych i dużego zaangażowania zarówno pracowników RWE Stoen Operator, jak i dostawcy oprogramowania" - mówi Joanna Kalbarczyk, dyrektor Obsługi Klienta i Bilingu RWE Stoen. Firma od dwóch lat korzysta z rozwiązania SAP for Utilities, w którego skład wchodzi system bilingowy SAP IS/U. Niezbędne zmiany w rozliczeniach, które weszły w życie od 1 kwietnia br., zostały w RWE Stoen wykonane przy współpracy z dostawcą. "Nowa konstrukcja taryfy wymagała ingerencji w głębsze warstwy systemu. Zmian na takim poziomie dokonywać może jedynie dostawca" - wyjaśnia Joanna Kalbarczyk.

Inaczej tę sprawę opisuje przedstawiciel dostawcy. "Z punktu widzenia SAP nie ma związku pomiędzy koniecznością wprowadzania zmian do oprogramowania bilingowego i kontraktami długoterminowymi. Oferowany przez nas system nie wymaga żadnych zamian programistycznych, poza prostą parametryzacją procesu. W rozwiązaniu SAP problem obliczania opłaty przejściowej nie występuje" - mówi Andrzej Chabrzyk, architekt rozwiązań biznesowych SAP Polska. - "Nasi klienci nie zgłaszali potrzeby naszej pomocy w zakresie parametryzacji swoich systemów bilingowych. Przeprowadzenie tej operacji leżało w zakresie działań administratora modułowego" - dodaje.

W Vattenfall Distribution Poland wykorzystywane są dwa systemy bilingowe. O rozliczenia klientów indywidualnych dba system SE, opracowany przed laty przez firmę ABC System na zlecenie Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego (pod taką nazwą działał VDP). Obecnie system jest administrowany przez firmę Oracle. Duzi odbiorcy są obsługiwani za pomocą aplikacji EnergOS dostarczonej przez firmę Spin (obecnie ABG). Za modyfikacje w systemach bilingowych odpowiadają firmy nadzorujące ich działanie. "Jesteśmy w trakcie wprowadzania zmian. Teraz testujemy systemy. Pierwsze rozliczenia będą przeprowadzane na koniec kwietnia, nie ma więc żadnego problemu" - mówił w ostatnim dniu marca br. Artur Kurkowski, wicedyrektor ds. Sprzedaży Usług Przesyłowych Vattenfall Distribution Poland.

W Vattenfallu obliczenia, do której grupy taryfowej należą poszczególni klienci indywidualni, będą wykonywane przy rozliczaniu rocznym. Będzie sprawdzane zużycie w poprzednim okresie rozliczeniowym. "Jeśli komuś okres rozliczeniowy skończy się w kwietniu, to na podstawie odczytu licznika przyporządkujemy klienta do właściwej grupy rozliczeniowej" - wyjaśnia przedstawiciel VDP. Inaczej będzie w przypadku osoby, dla której okres rozliczeniowy skończy się np. w grudniu. Wówczas opłata przejściowa zostanie faktycznie naliczona dopiero w grudniu. Do tego czasu będzie płacił zgodnie z prognozami przygotowanymi na podstawie ubiegłorocznych stawek, w którym nie było jeszcze opłaty przejściowej. "Taki klient będzie miał "podwójne" rozliczenie: od grudnia ub. r. do marca na starych zasadach i od kwietnia do grudnia już zgodnie z nowymi regulacjami" - wyjaśnia Artur Kurkowski. Klienci instytucjonalni są rozliczani w cyklach miesięcznych. "Oni już w kwietniu będą rozliczani po nowemu" - dodaje.

"Zmiany są na ukończeniu" - zapewniała pod koniec marca Bożena Knitter z Sygnity. Wszystkie modyfikacje wiążące się z konfiguracją aplikacji bilingowych, słownikami i przygotowaniem całej operacji po stronie użytkowników zostały już dawno przekazane klientom. W ostatniej kolejności miały być przekazane programy liczące. Te zmiany nie wymagały czynności wdrożeniowych ze strony Sygnity. "Dzięki dobremu opisowi i telefonicznej dostępności konsultantów, daliśmy sobie radę bez dojeżdżania do klientów" - informowała Bożena Knitter.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200