Od konsultingu do zarządzania

Sieć sklepów SMYK zakończyła wdrożenie systemu Oracle Retail (d. Retek). Teraz najważniejszym wyzwaniem jest ekspansja na rynki ościenne i stworzenie prawdziwej regionalnej potęgi handlowej.

Sieć sklepów SMYK zakończyła wdrożenie systemu Oracle Retail (d. Retek). Teraz najważniejszym wyzwaniem jest ekspansja na rynki ościenne i stworzenie prawdziwej regionalnej potęgi handlowej.

Firma handlowa, która się nie rozwija - upada. Dlatego właśnie w handlu i dystrybucji tak istotny jest stały wzrost przychodów oraz rozwój sieci i asortymentu. Ważne jest także odpowiednie dopracowanie łańcucha dostaw, zapewniającego stały dostęp towarów w całej sieci sprzedaży. Integracja łańcucha dostaw i zarządzanie magazynami jest dziś niemal w pełni zależne od systemów informatycznych. Z tego powodu coraz więcej firm łączy funkcje dyrektora ds. łańcucha dostaw i szefa IT. Doskonałym przykładem tego trendu jest Grupa NFI Empik Media & Fashion (EMF)

Spółka ta zarządza sieciami sprzedaży oferującymi media, rozrywkę, modę, obuwie, kosmetyki i akcesoria, do której należą m.in. sieci Empik i Smyk, szkoły językowe SJO Empik i Speak Up, sieć salonów z odzieżą 11 międzynarodowych marek franszyzowych (m.in. Esprit, H.Boss, Mango, Wallis, River Island, Mexx, Palmers, Aldo, Cortefiel etc.) zarządzana przez spółkę Ultimate Fashion, a także sieć dystrybucji hurtowej luksusowych kosmetyków, odzieży sportowej i produktów optycznych, zarządzana przez Optimum Distribution. Od ponad roku informatyką, operacjami i wsparciem łańcucha dostaw w Grupie EMF zarządza Dariusz Stolarczyk.

Zabójcze tempo

Szeroki zakres obowiązków, dynamiczne tempo rozwoju firmy, której sprzedaż rośnie w ostatnich latach w tempie kilkudziesięciu procent rocznie (w 2007 r. było to ok. 40%), a sieć rozszerzyła działalność poza granice kraju i jest dziś obecna na Ukrainie, w Rosji, Niemczech i Kazachstanie sprawiają, że Dariusz Stolarczyk pracuje po 16-20 godzin dziennie. "Praktycznie cały dzień spotykam się z ludźmi, a wieczorami muszę odbyte spotkania podsumować i popracować nad dokumentami" - wyjaśnia.

Tak intensywny tryb pracy to dla Dariusza Stolarczyka nic nowego. Ostatnie 10 lat pracował jako konsultant, a potem menedżer odpowiadający za usługi IT dla sieci handlowych w Accenture. "Z tej perspektywy można powiedzieć, że jest pewien postęp. Weekendy spędzam z rodziną. Znacznie mniej też latam" - mówi.

Czy nowa praca przyniosła jeszcze jakieś zmiany? "Na stanowisku dyrektora człowiek dostaje skrzydeł. Jako konsultant mogłem tylko sugerować pewne rozwiązania. Dziś to od mojej decyzji zależy implementacja konkretnych rozwiązań. Niestety równocześnie pozbyłem się komfortu proponowania systemów o dużym stopniu doskonałości. Tu muszę iść na pewne kompromisy, uwzględniając chociażby budżet" - mówi Dariusz Stolarczyk.

Duży wolumen

Systemy IT w firmie handlowej mają specyfikę, która wynika przede wszystkim z ogromnej liczby małych transakcji, które muszą być przetwarzane każdego dnia, rosnącej liczby punktów sprzedaży, sezonowości sprzedaży produktów, wreszcie specyfiki ich sprzedaży ogromnej rzeszy anonimowych klientów, których wymagania i potrzeby zmieniają się bardzo szybko. "EMF jest firmą specyficzną jeszcze pod jednym względem. Grupa zarządza sieciami sprzedającymi zarówno modę, jak i produkty z innych kategorii. Cykl życia i specyfika popytu na towary z tych grup jest zupełnie inna, a sukces w sprzedaży zależy w dużej mierze od szybkiego dostępu do informacji oraz elastyczności systemów transakcyjnych" - mówi Dariusz Stolarczyk.

Za zarządzanie informacjami o sprzedaży odpowiada system transakcyjny G.O.L.D Retail, uznawany za standard w branży handlu detalicznego. Za planowanie zakupów, zarządzanie promocjami i planowanie strategiczne w Grupie EMF odpowiada zaś system Oracle Retail, natomiast za zarządzanie finansami - Oracle E-Business Suite. W tej chwili w EMF trwa projekt wdrożenia platformy business intelligence Oracle Hyperion.

Kierunek: region

Grupa EMF jest jedyną firmą w Polsce, gdzie oprogramowanie Aldata G.O.L.D jest zintegrowane z systemem Oracle Retail należącym kiedyś do firmy Retek, niegdyś największego konkurenta francuskiego dostawcy oprogramowania. W EMF oba systemy odpowiadają za wsparcie nieco innych obszarów, więc ich integracja była ciekawym wyzwaniem technologicznym, gdzie dużą rolę odegrała firma Exorigo, która od lat odpowiada za wsparcie głównych systemów informatycznych Grupy.

Znacznie większym wyzwaniem była jednak odpowiednia organizacja trwającego zaledwie 6 miesięcy wdrożenia Oracle Retail. "Planowanie w firmie, takiej jak SMYK, opiera się na kilkuset wskaźnikach. Cała sztuka polega na tym, aby na potrzeby zarządzających wybrać 7-10 najważniejszych, na podstawie których wybrane osoby mogą podejmować bieżące decyzje biznesowe" - mówi Dariusz Stolarczyk. W tym zakresie Grupę EMF wspomagali konsultanci Accenture, którzy prowadzą tego typu projekty w regionie i kierowali wdrożeniem w SMYKU.

Dziś podstawowym wyzwaniem, przed którym staje

Od konsultingu do zarządzania

Dariusz Stolarczyk

, jest ekspansja Grupy EMF do krajów ościennych. Pod koniec 2007 r. - oprócz 352 sklepów i punktów usługowych w Polsce - EMF miało 46 placówek na Ukrainie, 55 w Rosji i Kazachstanie oraz 3 w Niemczech. W najbliższych latach Grupa chce utrzymać kilkudziesięcioprocentowe tempo wzrostu. A to oznacza m.in. konieczność budowy lokalnych działów IT. "Dopóki za granicą mamy kilka sklepów, można nimi zarządzać z centrali. Jeśli jednak ich liczba przekroczy kilkanaście, konieczna będzie budowa lokalnych struktur, także w obszarze IT" - mówi Dariusz Stolarczyk. Nie zanosi się zatem na to, by tempo jego prac spadło.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200