Komunikacja firmowa - wszystkie drogi prowadzą do IP
- Dariusz Niedzielewski,
- 03.03.2008
Migracja w stronę protokołu IP to dla małych firm najczęściej obniżenie kosztów połączeń i masowe przestawienie się na używanie popularnych komunikatorów internetowych. Większe spółki inwestują w centra telefoniczne oraz systemy ujednoliconej komunikacji, chcąc wyprzedzić konkurencję i wprowadzić kolejne udogodnienia dla klientów. Specjaliści podkreślają, że czas tradycyjnych rozwiązań telekomunikacyjnych nieuchronnie przemija, choć w dalszym ciągu bronią się one wysokim stopniem bezpieczeństwa i niezawodnością.
Migracja w stronę protokołu IP to dla małych firm najczęściej obniżenie kosztów połączeń i masowe przestawienie się na używanie popularnych komunikatorów internetowych. Większe spółki inwestują w centra telefoniczne oraz systemy ujednoliconej komunikacji, chcąc wyprzedzić konkurencję i wprowadzić kolejne udogodnienia dla klientów. Specjaliści podkreślają, że czas tradycyjnych rozwiązań telekomunikacyjnych nieuchronnie przemija, choć w dalszym ciągu bronią się one wysokim stopniem bezpieczeństwa i niezawodnością.
Kwintesencją komunikacji IP (i usług dodanych) są rozwiązania ujednoliconej komunikacji (UC - Unified Communications). Ta specyficzna grupa rozwiązań, dedykowana głównie większym przedsiębiorstwom, obejmuje wszelkie formy połączeń głosowych, przekazów multimedialnych i wymiany wiadomości kontrolowanych przez indywidualnego użytkownika, a wykorzystywanych w celach biznesowych. W przypadku systemów UC nie ma znaczenia, czy pracownik jest przy biurku, w domu, czy w podróży służbowej - cechą charakterystyczną ujednoliconej komunikacji jest jego dostępność niezależnie od miejsca pobytu. Według specjalistów Gartnera o prawdziwej telefonii IP można mówić dopiero wówczas, gdy połączy się firmowe centrale IP PBX z grupą rozwiązań UC oraz konwergentnymi systemami Fixed-Mobile Convergence (łączącymi zalety sieci stałych i mobilnych). Aplikacje i narzędzia Unified Communications ma w swojej ofercie kilka dużych firm (np. Alcatel-Lucent, Avaya, Cisco, Ericsson, Siemens Enterprise, Nokia Siemens Networks). Według wyliczeń Frost & Sullivan wartość rynku Unified Communications w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) w 2012 r. wyniesie ponad 2,1 mld USD - o 150% więcej niż w 2005 r.
<hr>
Rafał Fazan dyrektor ds. sprzedaży pośredniej Alcatel-Lucent Polska
Udział rozwiązań IP w ogólnych nakładach polskich firm na telekomunikację znacznie wzrósł w ciągu ostatniego roku. Trudno jeszcze mówić o jakimś przełomie, ponieważ pod tym względem Polska miała spore zaległości. W dalszym ciągu udział zarządzanych usług telekomunikacyjnych w tym rynku jest stosunkowo niewielki, zwłaszcza jeśli porównać go z innymi krajami, na co wpływ może mieć wiele czynników. Małe firmy szukają przede wszystkim rozwiązań jak najtańszych, a ich potrzeby użytkowe są stosunkowo niewielkie. Po drugiej stronie bieguna stoją duże przedsiębiorstwa, które mają odpowiednie zasoby, aby obsługiwać własne rozwiązania IP, mogą je dostosowywać do swoich indywidualnych potrzeb i nie czują istotnego powodu, aby tracić kontrolę nad ważną częścią swojej działalności. Wykorzystanie wszelkiego rodzaju powszechnie dostępnych i bezpłatnych komunikatorów, także w działalności gospodarczej, jest w Polsce faktem. Jednak to, co w przypadku małych firm nie jest tak istotne - a zatem bezpieczeństwo, niezawodność komunikacji, rozszerzona funkcjonalność i możliwość jej połączenia z innymi systemami - w przypadków średnich i dużych firm staje się pierwszoplanowe. Telefony IP mają znacznie wyższy poziom akceptacji ze strony użytkowników przechodzących z tradycyjnych rozwiązań oraz funkcjonują niezależnie od komputera użytkownika, co podnosi niezawodność całego rozwiązania. Wśród usług IP interesujących najbardziej polskie firmy można wymienić dwie: call/contact center i zunifikowana komunikacja. W pierwszym przypadku niejednokrotnie zdarza się, że z uwagi na charakter prowadzonej działalności, potrzeba posiadania contact center inicjuje wręcz decyzję o modernizacji własnej infrastruktury IP. Systemy zunifikowanej komunikacji - rozwiązanie w polskich warunkach wciąż jeszcze mało popularne - ma jednak olbrzymią zaletę. Poprawia efektywność funkcjonowania procesów w firmie i kontaktów z klientami przy bardzo korzystnej relacji nakładów do efektów.