Integracja przez duże "i"

Po osiemnastu latach dynamicznego wzrostu w Grupie Złomrex przyszedł czas na uporządkowanie procesów wewnętrznych.

Po osiemnastu latach dynamicznego wzrostu w Grupie Złomrex przyszedł czas na uporządkowanie procesów wewnętrznych.

Będąc jeszcze na 4 roku studiów, w 2000 r. rozpoczął pracę w dziale księgowości Złomrex SA. Dziś, po ośmiu latach pracy dla spółki, Dominik Barszcz, formalnie zajmując stanowisko głównego księgowego, jest odpowiedzialny za zarządzanie projektami IT w Grupie Złomrex. Największym z nich jest - realizowany od kilku lat w kolejnych spółkach Grupy - projekt wdrożenia systemu zintegrowanego IFS Applications. Obecnie wdrożenie zakończono w 6 spółkach, zaś start produktywny kolejnej, siódmej jednostki nastąpił w styczniu br. Ilość ta w zestawieniu z łączną liczbą 48 spółek należących do Grupy Złomrex mogłaby wydawać się mało imponująca, warto jednak podkreślić, że objęte systemem IFS spółki realizują ponad 50% przychodów skonsolidowanych Grupy.

Od skupu do produkcji

Integracja przez duże "i"

Dominik Barszcz, główny księgowy, odpowiedzialny za zarządzanie projektami IT w Grupie Złomrex

Złomrex to najbardziej spektakularny przykład przemiany, jakiej podlegał sektor małych i średnich przedsiębiorstw w naszym kraju. Początki firmy to punkt skupu złomu w podczęstochowskim Poraju. Do połowy lat 90. sieć takich punktów oplotła już całą południową Polskę. Wtedy to właściciel firmy Przemysław Sztuczkowski, korzystając z dekoniunktury w przemyśle stalowym, zaproponował hutom barter, dostarczając złom w zamian za wyprodukowane z niego hutnicze półwyroby, eksportowane potem za granicę. Pod koniec lat 90. sieć Złomrexu objęła cały kraj, a przychody firmy sięgają 300 mln zł. Wtedy też Złomrex przejmuje pierwszy zakład produkcyjny, upadłą Walcownię Bruzdowa w Zawierciu.

Dziś Złomrex to największa polska firma handlująca stalą, o obrotach ok. 4 mld zł. Do Grupy należą: spółka Złomrex Metal - lider na rynku złomu w Polsce, kilka zakładów produkcyjnych, w tym huty Ferrostal Łabędy, HSW - Huta Stali Jakościowych, Zjeljezara Split oraz Grupa ponad trzydziestu spółek handlujących wyrobami hutniczymi, z których najistotniejszymi są: Centrostal Gdańsk, Centrostal Górnośląski, Staexport oraz lider na rynku austriackim - voestal-pine Stahlhandel.

Zapanować nad spółką

Wdrożenie rozwiązania IFS Applications, dedykowanego dla branży hutniczej w Grupie Złomrex, zostało realizowane w dwóch etapach.

Podczas pierwszego etapu, trwającego od października 2005 r., podstawowe moduły IFS Finanse i IFS Dystrybucja, wspomagające m.in. obrót złomem, zaimplementowano w centrali firmy Złomrex SA w Poraju.

W drugiej fazie, która rozpoczęła się w kwietniu 2006 r., projekt objął trzy kolejne spółki produkcyjne Grupy: Ferrostal Łabędy, Walcownię Bruzdowa oraz Odlewnię Metali Szopienice. W zakładach tych wdrożono z początkiem 2007 r. wszystkie podstawowe moduły IFS Applications: IFS Finanse, IFS Dystrybucję, IFS Produkcję, IFS Remonty, IFS Zasoby Ludzkie oraz IFS Płace. W trakcie prac nad docelową koncepcją systemu zakres projektu został poszerzony o kolejną spółkę przejętą przez Grupę, tj. Centrostal Górnośląski, firmę handlującą wyrobami stalowymi, w której system uruchomiono w maju 2007 r. W styczniu 2008 r. eksploatację systemu IFS rozpoczęła HSW - Huta Stali Jakościowych. Kolejnym celem stawianym przed zespołem wdrożeniowym jest wdrożenie systemu w chorwackiej hucie Zjeljezara w Splicie, gdzie start produkcyjny przewidziany jest na początek 2009 r.

Całe wdrożenie realizowane jest siłami pracowników działów biznesowych Grupy, przy wsparciu specjalistów z firmy IFS. "W Hucie Stalowa Wola - Hucie Stali Jakościowych duża część wdrożenia została przeprowadzona przez wewnętrzny zespół kompetencyjny Grupy Złomrex" - twierdzi Marek Szymura, kierownik projektu ze strony IFS Poland.

Oczywiście, nie cały projekt przebiegał tak gładko. "Podstawowym wyzwaniem, przed którym stanęliśmy, było wypracowanie jednolitego mechanizmu funkcjonowania biznesu spó-łek. Nie mamy jednak ambicji, by ujednolicać na siłę niejednolite procesy. Chcemy doprowadzić do spójności wyłącznie w obrębie poszczególnych dywizji, na które dzieli się Grupa. Dotychczas udało nam się to w zakresie dwóch z trzech dywizji, tj. w surowcowej i produkcyjnej. Kolejne, bodaj najcięższe wyzwanie, to reorganizacja dywizji dystrybucyjnej" - mówi Dominik Barszcz, główny księgowy i kierownik projektu wdrożenia IFS Applications w Grupie Złomrex.

Szczególnie trudna okazała się implementacja skomplikowanych procesów związanych z dystrybucją złomu i gotowych produktów. Obrót nimi odbywa się w dość specyficzny sposób. Dostawy złomu są rozliczane dopiero na podstawie klasyfikacji jakościowej i ilościowej, dokonywanej z opóźnieniem przez odbiorców (huty). To powoduje konieczność wprowadzania licznych korekt, co w systemie zintegrowanym jest skomplikowanym procesem.

Granice centralizacji

Obecnie w Grupie Złomrex z systemu IFS Applications korzysta ponad 500 osób. Realizowany fazami kilkuletni projekt zmienił całkowicie organizację pracy w dynamicznie rozwijającej się Grupie. Pozwolił na jednoznaczne przypisanie odpowiedzialności w bardzo rozproszonej formalnie i geograficznie strukturze. Podniósł dyscyplinę w obiegu i przetwarzaniu dokumentów. Pozwolił też na ujednolicenie oprogramowania w objętych wdrożeniem zakładach, zapewniając spójność danych we wszystkich zakładach Grupy objętych wdrożeniem. Usprawnił zarządzanie gospodarką remontową i utrzymaniem ruchu, które w zakładach przemysłu stalowego są jednym z czynników silnie wpływających na koszty działalności firmy.

Grupa prowadzi obecnie przetarg na wdrożenie jednolitego systemu transakcyjnego klasy ERP dla części dystrybucyjnej. "Ostateczna decyzja w sprawie wyboru oferenta, który wdrażać będzie system ERP w dywizji dystrybucyjnej, zapaść powinna w ciągu najbliższych miesięcy" - wyjaśnia Dominik Barszcz.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200