Telefonia IP - w kierunku Unified Communications

Telefonia IP na dobre wkroczyła do naszych sieci. Często - chcąc nie chcąc - wraz z kupnem urządzenia sieciowego (routery, przełączniki) otrzymujemy funkcjonalność VoIP. Nawet gdy firma nie wdrożyła rozwiązań VoIP, często działają już one na komputerach poszczególnych pracowników. Coraz częściej są to już nie tylko zwykłe softphone, ale także bardziej wyrafinowane rozwiązania z grupy Unified Communications. To właśnie UC jest na dziś docelowym rozwiązaniem komunikacyjnym.

Telefonia IP na dobre wkroczyła do naszych sieci. Często - chcąc nie chcąc - wraz z kupnem urządzenia sieciowego (routery, przełączniki) otrzymujemy funkcjonalność VoIP. Nawet gdy firma nie wdrożyła rozwiązań VoIP, często działają już one na komputerach poszczególnych pracowników. Coraz częściej są to już nie tylko zwykłe softphone, ale także bardziej wyrafinowane rozwiązania z grupy Unified Communications. To właśnie UC jest na dziś docelowym rozwiązaniem komunikacyjnym.

Optymistyczne prognozy Gartnera przewidują, że do 2008 r. systemy z funkcjonalnością VoIP będą stanowić 97% wszystkich sprzedawanych rozwiązań telefonicznych.

Z rozmów z producentami rozwiązań wynika jednak, że funkcje tworzące tzw. wartość dodaną telefonii IP nie cieszą się na razie dużym zainteresowaniem klientów. Być może rynek, a właściwie użytkownicy nie dojrzeli jeszcze do tego typu rozwiązań. Pracownicy muszą się przyzwyczaić do rozszerzonych możliwości komunikacyjnych, co niewątpliwie wymaga czasu.

To na co zwracają uwagę klienci telefonii IP różni się w zależności od zastosowań: klienci biznesowi na pierwszym miejscu stawiają poprawność realizacji usługi, a element oszczędnościowy tudzież funkcjonalność odpowiednio na kolejnych pozycjach. Powodem wdrażania telefonii IP w firmach jest nie tyle widmo potencjalnych korzyści, ile możliwość integracji za jej pośrednictwem procesów biznesowych.

Cykl inwestycyjny w przypadku tradycyjnych systemów opartych na PBX wynosił średnio 8 lat, natomiast w przypadku VoIP jest to od 2-4 lat. Skrócenie cyklu nastąpiło dzięki temu, że VoIP opiera się na oprogramowaniu, które po prostu można uaktualnić, w odróżnieniu od sprzętu.

Dynamiczny wzrost rynku detalicznego sprzętu VoIP został spowolniony wraz z wprowadzeniem rozwiązań IP przez dużych operatorów, którzy świadczą je na bazie tradycyjnych urządzeń PSTN, tworzących tzw. ostatnią milę.

Usługi telefonii IP zaczęły świadczyć telekomy, w tym główny rozgrywający TP SA. Jest to poniekąd ochrona pozycji lidera wobec znaczącej migracji klientów do świata VoIP.

Spadek cen rozmów przy tradycyjnych połączeniach sprawia, że klienci przy wyborze rozwiązania VoIP/PSTN/softphone/IM kierują się częściej własną wygodą w korzystaniu z rozwiązania, bowiem funkcja telefoniczna pozostaje bez zmian.

<hr>

Telefonia IP - w kierunku Unified Communications

Dariusz Bogusz

Dariusz Bogusz, Product Line Managerw Siemens Enterprise Communications

Polski rynek telefonii IP ciągle jest w fazie początkowego rozwoju. Przemawia za tym choćby niewielka rzeczywista penetracja, liczona jako udział abonentów IP w całości odbiorców i oceniana na mniej niż 10%. Korzyści związane z wdrożeniem telefonii IP są oczywiste również dla polskich firm.

Ze względu na zachowanie ciągłości komunikacji jako podstawy dla funkcji biznesowych firmy poszukiwane są rozwiązania wysokiej niezawodności, oparte na otwartych standardach (SIP, SOA, CSTA). W praktyce biznesowej myśli się o rozwiązaniach dostępności klasy 99,999% oraz realizujących wiele usług dodanych (Unified Communications, Presence, FMC), zintegrowanych z systemem IT i procesami firmy. Zunifikowana komunikacja (Unified Communications) - udostępniając w wygodny i intuicyjny sposób zarządzanie dostępnością, czat, konferencje, komunikację wideo i głosową - pozwala maksymalnie skrócić czas dostępu do informacji i przyspieszyć cykl biznesowy przedsiębiorstwa. Obecnie funkcjonalności te są dobrze realizowane w rozwiązaniach czysto programowych (Softswitch). Tego typu platformą jest np. Siemens HiPath 8000 i środowisko Open Communications.

Mówiąc o komunikacji, nie można również pominąć wpływu, jaki na działanie firm mają sieci mobilne. Firmy wymagają rozwiązań umożliwiających integrację rozwiązań mobilnych (FMC) już dziś. Integracja musi być niezależna od operatora, musi gwarantować skuteczność komunikacji dzięki funkcji One Number, ciągłość połączenia przy przejściu pomiędzy sieciami GSM i WLAN, dostęp do usług korporacyjnych jak zunifikowana skrzynka pocztowa (głos, faks, e-mail) i korporacyjna książka adresowa.

Polskie firmy coraz częściej dostrzegają korzyści wynikające z zastosowania rozwiązań UC, Presence, FMC. Jednak kolejnym wyzwaniem stojącym obecnie przed polskimi firmami jest określenie sposobu wdrażania tego typu rozwiązań i określenia efektywnej ścieżki dojścia do rozwiązania docelowego.

<hr>

Unified Communications - przyszłość VoIP

Telefonia IP - w kierunku Unified Communications

Analizator sieci VoWLAN; AirMagnet VoFi Analyzer 3.0 gromadzi i integruje dane związane z przesyłaniem głosu z trzech różnych źródeł: sieci bezprzewodowej, telefonicznej i kablowej. Analizator diagnozuje problemy, których źródło leży w aparacie użytkownika, problemy QoS, problemy RF, problemy z sieciami WLAN, a nawet z sieciami przewodowymi, które mają związek z bezprzewodowym przesyłaniem głosu.

Pomimo że liczba wdrożeń wachlarza usług komunikacyjnych określanych zbiorczym hasłem Unified Communications nie jest zbyt duża, to produkty te zaczynają być zauważane przez firmy. Choć teraz trudno jest obliczyć ROI (Return On Investment), to z czasem zarówno ich wykorzystanie, jak i świadomość korzyści/możliwości z tego typu rozwiązań będą rosły.

Kodeki szerokopasmowe

Coraz popularniej stosowane są kodeki szerokopasmowe (np. G.722.2) pozwalające próbkować głos z częstotliwością do 8 kHz. Standardowe kodeki zadowalają się zwykle 4 kHz. Zwiększenie częstotliwości i - co za tym idzie wymaganego pasma - jest możliwe wraz ze wzrastającymi możliwościami sieci i mechanizmami priorytetyzacji ruchu. Przynosi to poprawę komfortu rozmowy, w porównaniu także z tradycyjnymi sieciami TDM.

Komunikacja IP jako usługa

Część firm woli scedować utrzymywanie usług komunikacyjnych na zewnętrznego operatora. Według Gartnera rynek outsourcingu systemów komunikacyjnych określanych jako Communications-as-a-Service będzie rozwijał się w dynamicznym tempie, a w tym roku ma wynieść ok. 252 mln USD. W przypadku CaaS ryzyko wdrożenia, zarządzanie i zapewnienie odpowiedniego poziomu usług spadają na dostawcę.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200