Telefonia IP
- Krystian Ryłko,
- 05.11.2007
Zwycięzcą kategorii został Linksys, który docelowo zostanie przebrandowany na Cisco, lokujące się obecnie na trzeciej pozycji. Niewątpliwie zapewni to Cisco silną pozycję w kolejnych rankingach.
Zwycięzcą kategorii został Linksys, który docelowo zostanie przebrandowany na Cisco, lokujące się obecnie na trzeciej pozycji. Niewątpliwie zapewni to Cisco silną pozycję w kolejnych rankingach.
Linksys uzyskał prawie trzykrotnie więcej głosów od swoich bezpośrednich konkurentów (AVM, DrayTek, Funkwerk). Wśród rozwiązań korporacyjnych nie ma producenta, który wybijałby się zdecydowanie do przodu. Dominującą grupę tworzą Siemens, Cisco, Alcatel-Lucent, którzy oferują zarówno rozwiązania sprzętowe, jak i środowiska programowe (m.in. softphone). Natomiast za rozwiązania niszowe VoIP można uznać Elektronix, Slicana, Lanex, Funkwerk.
Poszczególni producenci oferują w swoich urządzeniach częściowo odmienną funkcjonalność, co powoduje, że w zależności od potrzeb klienci wybierają różnych producentów. Odzwierciedla to w miarę równomierne rozłożenie głosów wśród podobnych grup produktowych. O wyborze jednych decyduje bogata funkcjonalność, a innych niższa cena.
Wygraną Linksysa można tłumaczyć z jednej strony tanimi rozwiązaniami VoIP dla niewielkich zastosowań, z drugiej zaś zaufaniem klientów, jakie zdobył dotychczas swoimi produktami, a także wprowadzeniem nowych rozwiązań nieoferowanych przez konkurencję. Przykładem są zewnętrzna przystawka czyniąca z telefonu IP urządzenie komunikujące się z siecią bezprzewodową G, czy spliter przesyłający sygnał ethernetowy i zasilanie do przełącznika POE pojedynczą skrętką (802.3af). Linksys wspiera nie tylko własne rozwiązania VoIP, ale także oferuje np. bezprzewodowy telefon CIT300 do obsługi Skype. Rozszerzył on również swoją ofertę o SPA400 łączący funkcje bramy telefonii IP z serwerem poczty głosowej.