Telekomunikacja na Windows

Pakiet Office Communications Server 2007, następca Live Communications Server 2005, to programowe rozwiązanie w dziedzinie dotychczas zdominowanej przez systemy sprzętowe. Można się zastanawiać, czy tak nowatorskie podejście i dotychczasowa pozycja firmy wystarczą do odniesienia sukcesu na tym polu.

Pakiet Office Communications Server 2007, następca Live Communications Server 2005, to programowe rozwiązanie w dziedzinie dotychczas zdominowanej przez systemy sprzętowe. Można się zastanawiać, czy tak nowatorskie podejście i dotychczasowa pozycja firmy wystarczą do odniesienia sukcesu na tym polu.

Microsoft Office Communications Server (OCS) w założeniu ma zagwarantować infrastrukturę pozwalającą swobodnie komunikować się w ramach firmy lub korporacji. W tej chwili istnieje już wiele rozwiązań, które zapewniają tego typu usługi. Są to produkty firm kojarzonych z rozwiązaniami komunikacyjnymi oraz sieciowymi, jak między innymi Cisco lub Siemens. Czy funkcje oferowane przez OCS zagrożą dotychczasowym aplikacjom, a może serwer komunikacyjny Microsoftu będzie po prostu uzupełnieniem innych już wdrożonych systemów.

Możliwości OCS 2007

Telekomunikacja na Windows

Bill Gates Microsoft

Każdej premierze produktu firmy Microsoft towarzyszy seria imprez, które mają zwrócić uwagę klientów na nową ofertę. Nie inaczej było w przypadku Office Communications Server. Światowa premiera miała miejsce 16 października br. w San Francisco, natomiast polska prezentacja tego produktu odbyła się 17 października w Multikinie w warszawskich Złotych Tarasach. Wraz z pakietem OCS, Microsoft udostępnił także nowy komunikator Microsoft Office Communicator 2007 oraz Service Pack 1 dla Exchange Server 2007, który został przygotowany z myślą o ułatwieniu integracji tych dwóch produktów. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że dodatkowo Microsoft zaprezentował urządzenie RoundTable. Jest to kamera posiadająca 360-stopniowy kąt widzenia oraz mikrofon kierunkowy, która w czasie konferencji umożliwia oglądanie wszystkich uczestników wydarzenia oraz odnajdowanie aktualnie mówiącej osoby.

Prezentując OCS włodarze Microsoftu stawiają również bardzo ambitne cele. Jeff Raikes, dyrektor Microsoft Business Division, przewiduje, że za 3 lata ponad 100 mln ludzi będzie korzystać z OCS, szacując jednocześnie, że oprogramowanie umożliwi zmniejszenie średnich kosztów komunikacji w systemach jego użytkowników o blisko połowę. A co najważniejsze, obiecuje programową integrację systemów łączności i dostęp do nich z poziomu aplikacji Office lub Microsoft Dynamics. Nie wiadomo jak tego typu zapowiedzi sprawdzą się w praktyce, ale nie ulega wątpliwości, że warto przyjrzeć się dokładniej funkcjom tego nowego pakietu Microsoftu.

Chyba najważniejszą cechą OCS jest programowa obsługa komunikacji głosowej VoIP (Voice over Internet Protocol), bo właśnie ona ma umożliwić rozszerzanie funkcjonalności przy wykorzystaniu dostępnych pakietów narzędziowych SDK (Software Development Kit) oraz integrację systemów komunikacyjnych w ramach przedsiębiorstw. Między innymi będzie możliwe utworzenie konferencji telefonicznej czy wybieranie sposobu obsługi połączeń telefonicznych z poziomu komunikatora internetowego. Inną ważną cechą będzie rozbudowana kontrola obecności pozwalająca na kontrolę i zmiany statusu użytkowników w ramach systemu, np. ustawienie parametru "out of office" (jestem nieobecny) w Outlooku będzie widoczne z poziomu innych aplikacji zintegrowanych z OCS. Oczywiście, serwer komunikacyjny Microsoftu będzie korzystał z możliwości Active Directory, a za sprawą komunikatorów na urządzeniach mobilnych, większość funkcjonalności będzie dostępna także dla pracowników przebywających w terenie. Poza tym Microsoft miał świadomość, że na tym rynku funkcjonują sprawdzone rozwiązania, w które firmy zainwestowały już sporo środków, zatem interoperacyjność z istniejącymi systemami stanowi bardzo ważną cechę Office Communications Server.

Wady i ograniczenia rozwiązań programowych

Telekomunikacja na Windows

Elementy Office Communication Server 2007

Funkcjonalność oprogramowania wygląda bardzo ciekawie, jednakże warto również przeanalizować, jakie mogą być wady i słabsze cechy Office Communications Server. Otóż samodzielna, programowa implementacja VoIP może spowodować zmniejszenie jakości transmisji dźwięku w porównaniu z rozwiązaniami sprzętowymi. Oczywiście Microsoft podjął odpowiednie kroki, aby temu przeciwdziałać, stosując odpowiednie kodeki i system monitorowania jakości dźwięku. Dzięki temu pogorszenie jakości może być niedostrzegalne dla przeciętnego użytkownika.

Kolejną wadą OCS jest to, że rozwiązania programowe są uznawane za mniej pewne i bardzie podatne na awarie niż sprzęt. Aby zapobiec paraliżowi systemu telekomunikacyjnego w firmie, zalecane jest zastosowanie redundantnego serwera, co jednak oznacza zwiększenie kosztów inwestycji i ograniczenie potencjalnych, reklamowanych oszczędności. Rzecz jasna, OCS może pracować tylko pod kontrolą systemów Windows Server 2003, a wkrótce Windows Server 2008.

Dość poważnym problemem może być brak możliwości ustalenia miejsca dzwoniącego w przypadku telefonów alarmowych, co może powodować konieczność utrzymywania dodatkowej centrali PBX, jak miało to miejsce w przypadku Lionbridge, jednej z firm testujących wersję beta Office Communications Server. Oprócz tego użytkownicy telefonów z dostępem do Wi-Fi nie mają możliwości wykonywania rozmów przez VoIP.

Innym problemem jest brak integracji OCS z urządzeniami mobilnymi pracującymi pod kontrolą popularnego systemu Symbian. Warto także wspomnieć o ciągłej konieczności utrzymywania linii z faksem.

Biorąc pod uwagę wszystkie te braki i ograniczenia, trudno przewidywać możliwość szybkiego zastąpienie przez OCS tradycyjnych systemów telekomunikacyjnych.

Prognozy rynkowe

Telekomunikacja na Windows

Przykład infrstruktury z wykorzystaniem OCS 2007

Office Communications Server bez wątpienia dysponuje szerokim wachlarzem możliwości, a atrakcyjne dla użytkowników funkcjonalności mogą przyciągać klientów. Warto zwrócić uwagę na możliwość ograniczenia kosztów wideokonferencji lub rozmów międzynarodowych, które w niektórych firmach mogą w bardzo krótkim czasie zwrócić koszty związane z inwestycją. Na przykład testująca OCS firma Lionbridge potrzebowała na to zaledwie dwóch miesięcy. Oprócz tego OCS może być atrakcyjnym rozwiązaniem dla firm, których infrastruktu-ra jest oparta na oprogramowaniu Microsoft, co wynika z wysokiego stopnia integracji z Exchange Server i aplikacjami Office.

Nie należy jednak zapominać o konkurencji na rynku Unified Communications. Firmy takie jak IBM lub Cisco także dbają o swoich dotychczasowych użytkowników i systematycznie wprowadzają na rynek nowe rozwiązania. Wobec tego, jeżeli jakaś firma już się zdecydowała na wdrożenie innego konkurencyjnego systemu, jest mało prawdopodobne, by zechciała migrować na platformę Microsoft.

Innym aspektem jest starcie pomiędzy sprzętowym a programowym modelem zarządzania komunikacją. Pod tym względem OCS ma pewną przewagę, bo umożliwia wykorzystanie wygodnego, intuicyjnego interfejsu graficznego do konfiguracji i zarządzania systemem, podczas gdy zarządzanie centralami PBX z reguły wymaga specjalnych umiejętności i specjalistycznej wiedzy.

Poza tym skompletowanie pełnego systemu komunikacyjnego w organizacji, składającego się z wielu różnych elementów, może nieść duże koszty, a także wymagać nakładów na integrację. Natomiast wdrażając OCS użytkownik otrzymuje rozwiązanie, które może zapewnić większość podstawowych potrzeb.

Analizując potencjalne możliwości OCS widać wyraźnie, że do pełnego wykorzystania jego funkcji niezbędny jest Exchange Server 2007, co może ograniczać grono potencjalnych użytkowników. Z drugiej strony, wielu znanych producentów oprogramowania korporacyjnego współpracuje z firmą Microsoft. Na przykład zapowiadany wspólny produkt SAP i Microsoft (Duet) będzie umożliwiał łatwą integrację oprogramowania SAP z OCS, Ericsson zapowiada wprowadzenie specjalnej bramki umożliwiającej zarządzanie połączeniami w ramach OCS, a takich przykładów jest więcej.

Problemem, przed którym stają użytkownicy systemów Microsoft, jest liczba nowych pakietów wprowadzanych przez potentata z Redmond, jak SharePoint 2007, Exchange Server 2007, OCS 2007, a wkrótce Windows Server 2008 i SQL Server 2008. O ile Microsoft najwyraźniej ma się świetnie, o tyle wielu użytkowników zacznie się zastanawiać, jak najlepiej wykorzystać dostępny budżet IT, co może się negatywnie odbić na sprzedaży nowatorskich rozwiązań, np. Office Communications Server

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200