Co się da, podziel na dwa

Telekomunikacja Polska niespokojnie czeka na nowe narzędzia regulacyjne, umożliwiające podział firmy na część hurtową i detaliczną. Próbuje na razie podjąć dyskusję z UKE o sensowności takiej decyzji.

Telekomunikacja Polska niespokojnie czeka na nowe narzędzia regulacyjne, umożliwiające podział firmy na część hurtową i detaliczną. Próbuje na razie podjąć dyskusję z UKE o sensowności takiej decyzji.

Po wypowiedziach Anny Streżyńskiej, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej o konieczności podziału Telekomunikacji Polskiej na część hurtową i detaliczną, koncern podjął dyskusję. W rolę adwokata wcielił się prof. Stanisław Piątek z Uniwersytetu Warszawskiego, znawca prawa telekomunikacyjnego.

W jego ocenie - na podstawie wypowiedzi unijnej komisarz Viviane Reding - separacja strukturalna, czyli fizyczny podział operatora telekomunikacyjnego na dwie firmy, jest dopuszczalna na podstawie prawa konkurencji, ale niedopuszczalna na podstawie dyrektyw o łączności elektronicznej. Natomiast separacja funkcjonalna, rozumiana jako wydzielenie w ramach operatora dwóch jednostek organizacyjnych, z których jedna zajmuje się świadczeniem usług hurtowych, a druga świadczeniem usług detalicznych, nie jest przewidziana w obecnych dyrektywach. Wprowadzenie obowiązku separacji funkcjonalnej wymaga dodania w Dyrektywie o dostępie nowej kompetencji dla krajowych regulatorów.

Znowuż z wypowiedzi Anny Streżyńskiej prof. Stanisław Piątek wywnioskował, że separacja strukturalna jest możliwa na podstawie dyrektyw o łączności elektronicznej, zaś separacja funkcjonalna możliwa na podstawie art. 44 Prawa telekomunikacyjnego transponującego Dyrektywę o dostępie. Wskazówką "za" mają być działania innych państw UE.

I tak w Wlk. Brytanii pod groźbą zastosowania prawa konkurencji, BT przedstawia projekt separacji funkcjonalnej (wyodrębnienie Openreach), zaakceptowany i nadzorowany przez OFCOM, tamtejszego regulatora. W Szwecji przygotowano projekt zmiany w prawie komunikacji elektronicznej wprowadzającej szczegółowo określony obowiązek separacji funkcjonalnej nakładany przez PTS (potencjalnie w stosunku do TeliaSonera) lub nadzór nad dobrowolną separacją własnościową. Włosi debatują nad projektem zmiany Kodeksu komunikacji elektronicznej wprowadzającej ogólnie określony obowiązek separacyjny nakładany przez AGCOM (potencjalnie w stosunku do Telecom Italia). Ale w Holandii stwierdzono brak podstaw do nałożenia separacji funkcjonalnej w dyrektywach i prawie wewnętrznym.

Sytuację utrudnia różnica zdań między trzema komisarzami. Separację strukturalną i funkcjonalną forsuje Viviane Reding, komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego. Przeciwko są Nellie Kroes, komisarz ds. konkurencji i Gunther Verheugen, komisarz ds. gospodarki.

Nie zmienia to faktu, że 13 listopada 2007 r. nastąpi publikacja projektu nowelizacji dyrektyw umożliwiająca podział. Przez cały następny rok i początek 2009 będzie trwał proces ustanawiania dyrektywy nowelizującej w trybie współdecydowania Rady i Parlamentu Europejskiego. Prawdopodobnie wtedy nastąpi transpozycja dyrektywy do prawa polskiego. Dopiero wówczas po analizie rynków, przygotowaniu decyzji i ewentualnej zgodzie Komisji na separację, regulator będzie mógł zażądać podziału (czyli ok. 2010).

TP sądzi, że taki podział w jej przypadku nie ma uzasadnienia. Uważa, że konkurencję wystarczająco wzmacnia prowadzenie rachunkowości w sposób ukazujący przepływy między częścią hurtową i częścią detaliczną operatora w celu eliminacji subsydiów wewnętrznych (skrośnych).

Jednakże opinia rynku jest jednoznaczna. Lepiej, żeby TP na początek sama postawiła na podział funkcjonalny, co jej ułatwi walkę o nowych klientów i wyklaruje sytuację, niźli żeby się wdawała w prawnicze dywagacje.

Warianty podziału Telekomunikacji Polskiej

Separacja strukturalna - podział operatora na dwie spółki, z których jedna świadczy usługi hurtowe, a druga - usługi detaliczne.

Separacja funkcjonalna - wydzielenie w ramach operatora dwóch jednostek organizacyjnych, z których jedna zajmuje się świadczeniem usług hurtowych, a druga - usług detalicznych.

Separacja własnościowa - sprzedaż części przedsiębiorstwa świadczącej usługi hurtowe lub detaliczne innemu właścicielowi.

Separacja rachunkowości - prowadzenie rachunkowości w sposób ukazujący przepływy między częścią hurtową i częścią detaliczną operatora w celu eliminacji subsydiów wewnętrznych (skrośnych).

Cel i elementy separacji funkcjonalnej

Cel separacji - zapewnienie jednakowego traktowania przez operatora infrastruktury konkurencyjnych dostawców usług detalicznych oraz własnego pionu detalicznego.

Elementy separacji funkcjonalnej (Informacja UKE, Opinia ERG) - podział aktywów infrastruktury; podział produktów; ścisłe rozdzielenie kadrowe (odrębne zarządy), odrębne systemy szkolenia i motywacji; odrębne lokalizacje jednostki hurtowej i detalicznej; ścisła kontrola w zakresie przepływu informacji; odrębność finansowa w zakresie budżetu; odrębna nazwa handlowa; odrębne systemy wsparcia operacyjnego; nadzór wewnętrzny i regulacyjny nad przestrzeganiem separacji

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200