Rynek outsourcingu IT dojrzewa

Outsourcing IT stanowił w ub.r. ok. 14% wartości szacowanego przez IDC na 1,9 mld USD rynku usług IT w Polsce.

Outsourcing IT stanowił w ub.r. ok. 14% wartości szacowanego przez IDC na 1,9 mld USD rynku usług IT w Polsce.

Rynek outsourcingu IT dojrzewa
Wskaźnik ten przewyższa proporcję znaną z rynku słowackiego (7%) i jest zbliżony do proporcji w Czechach (16%). Nadal pod względem rozwoju rynku jesteśmy daleko za Węgrami, gdzie outsourcing IT stanowi 22% wydatków na usługi IT i Europą Zachodnią (38%). Jest to równocześnie sektor o największej dynamice wzrostu (22%), można więc się spodziewać, że ta luka ulegnie stopniowemu zmniejszeniu.

Największy procent w nakładach na outsourcing stanowią usługi związane z obsługą przez firmy zewnętrzne helpdesku i wsparcia użytkowników (39%) oraz outsourcingu systemów IT (34%). Znacznie mniejsze przychody pochodzą z kontraktów na hosting infrastruktury (13%) oraz zarządzanie aplikacjami (11%), a marginalne z hostingu samych aplikacji (3%).

Dane te pokazują wyraźnie, że polscy klienci odchodzą od outsourcingu standardowych funkcji, którymi w dużych przedsiębiorstwach praktycznie zawsze zajmują się firmy zewnętrzne, w stronę częściowego lub całkowitego outsourcingu używanych systemów. Konkurencja na rynku dostawców usług wsparcia stacji roboczych jest coraz większa, a liczba potencjalnych klientów zmniejsza się coraz szybciej. Stąd niższe przychody i niższy procent w ogólnej wartości rynku outsourcingu.

Zmiana w strukturze wydatków rynku na outsourcing przynajmniej częściowo jest związana z upowszechnieniem aplikacji biznesowych (przede wszystkim ERP) w przedsiębiorstwach. Odkąd wdrożenie systemu zintegrowanego przestało być kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej, a personel firm oswoił się z systemem, coraz więcej przedsiębiorstw poszukuje oszczędności w tej sferze. Decydują się na przynajmniej częściowy outsourcing wsparcia aplikacji.

Jak będzie wyglądał rynek outsourcingu IT za kilka lat? Jeśli za punkt docelowy uznać proporcje z dojrzałych rynków UE, w ciągu kilku lat powinniśmy spodziewać się dynamicznego rozwoju rynku outsourcingu systemów IT, który stanowi 54% wszystkich przychodów z outsourcingu IT.

Przynajmniej część z tych dochodów zdobędą wielcy dostawcy usług IT obsługujący międzynarodowe koncerny. Jednym z widocznych trendów na rynku jest bowiem centralizacja i całkowity outsourcing aplikacji biznesowych. Zwykle oznacza to najpierw stworzenie jednej regionalnej wersji systemu ERP, CRM czy BI, którego obsługa zlecona zostaje potem największym dostawcom IT. Na szczęście to zagrożenie, ale i szansa dla rodzimych firm outsourcingowych. Centralizacja i obniżka kosztów obsługi systemów wymusi podobne kroki na polskich konkurentach międzynarodowych koncernów.

Tekst powstał na podstawie prezentacji wygłoszonej podczas konferencji IDC Outsourcing Conference 2007. Computerworld był patronem medialnym tego spotkania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200