SAP reaguje na akwizycję Hyperiona przez Oracle'a

Zdaniem analityków przejęcie to pozwoli na integrację aplikacji analitycznych Business Objects z systemami SAP i - w dalszej perspektywie - przyczyni się do wzrostu sprzedaży rozwiązań zintegrowanych oferowanych przez SAP. Dodatkowo niemiecki koncern zyska nową linię produktową, a wraz z nią nowych klientów z segmentu Business Intelligence.

Zdaniem analityków przejęcie to pozwoli na integrację aplikacji analitycznych Business Objects z systemami SAP i - w dalszej perspektywie - przyczyni się do wzrostu sprzedaży rozwiązań zintegrowanych oferowanych przez SAP. Dodatkowo niemiecki koncern zyska nową linię produktową, a wraz z nią nowych klientów z segmentu Business Intelligence.

5,7 mld USD

ma wynieść wartośćrynku Business Intelligencew 2007 r., w którym BOi SAP mają 20-proc. udział.

Dzięki połączeniu SAP i Business Objects powstał gigant kontrolujący prawie 20% światowego rynku rozwiązań Business Intelligence. "Wzrost efektywności i funkcjonalności zintegrowanych narzędzi biznesowych oraz poszerzanie możliwości ich wykorzystania będą w przyszłości podstawowymi czynnikami napędzającymi rozwój takich systemów. Zakup technologii pozwalającej na przyspieszenie tego rozwoju to bardzo trafna decyzja kierownictwa SAP" - ocenia David Bradshaw, analityk firmy Ovum.Dotychczas władze SAP odnosiły się krytycznie do strategii rozwoju konkurencyjnego Oracle przez akwizycje. Ich zdaniem niemożliwe było efektywne zarządzanie tak wieloma odmiennymi rodzinami produktów, a ich integracja w ramach własnego systemu zbyt kosztowna. Zdaniem ekspertów opinie kierownictwa SAP są w części uzasadnione, jednak Oracle udowodnił, że połączenie odmiennych rozwiązań programowych może być opłacalne. Jako przykład pozytywnych aspektów rozwoju przez akwizycję analitycy IDC podają m.in. znaczny wzrost sprzedaży przejętych linii produktowych, które jako element środowiska Oracle generują znacznie wyższe przychody.

Powszechna jest opinia, że decyzja o zakupie Business Objects jest bezpośrednią reakcją na akwizycję Hyperiona przez Oracle'a. "Liczna grupa klientów Hyperiona korzystała z systemów SAP. W tej chwili prawdopodobnie nadal korzystają oni z oprogramowania BI tej samej firmy, jednak już pod marką Oracle - największego konkurenta SAP. Z pewnością nie jest to komfortowa sytuacja dla niemieckiego koncernu" - uważa David Bradshaw. Według niego, obie firmy mogą najwięcej zyskać dzięki połączeniu oferowanych rozwiązań w ramach jednej linii produktowej.

Ocenia się także, że dzięki włączeniu Business Objects do Grupy SAP znacznie wzrośnie liczba użytkowników rozwiązań drugiej z firm. Władze koncernu z Waldorf zakładają znaczny wzrost liczby przedsiębiorstw korzystających z oprogramowania SAP. Do 2010 r. ich liczba ma przekroczyć 100 tys. Jak mówi John Schwarz, szef Business Objects, z rozwiązań SAP korzysta ok. 40% użytkowników aplikacji Business Objects. Oznacza to, że w ujęciu statystycznym w momencie zakończenia akwizycji SAP zyska 27 tys. nowych klientów. Współpraca obu firm może także przyspieszyć rozwój oprogramowania biznesowego obu firm oferowanego w modelu Soft-ware-as-a-Service. Przez włączenie usług Business Objects, oferowanych aktualnie w ramach portalu crystalreports.com, do pakietu aplikacji SAP Business ByDesign, SAP może znacznie rozbudować jego funkcjonalność.

Analitycy spierają się, dlaczego władze Business Objects zgodziły się na nieznaczne, ale jednak ograniczenie niezależności. Jako jeden z powodów często wymieniana jest postępująca konsolidacja rynku IT. Prawdopodobnie Business Objects wolało już teraz zagwarantować sobie korzystne warunki umowy z długoletnim partnerem biznesowym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200