Pakiety biurowe online

Nie tylko współdzielenie i przechowywanie plików na serwerach WWW, ale również ich edycja i zarządzanie to kierunek rozwoju oprogramowania, który jako perspektywiczny traktuje coraz więcej firm, wśród nich nawet Microsoft i Adobe.

Nie tylko współdzielenie i przechowywanie plików na serwerach WWW, ale również ich edycja i zarządzanie to kierunek rozwoju oprogramowania, który jako perspektywiczny traktuje coraz więcej firm, wśród nich nawet Microsoft i Adobe.

Microsoft wprowadził do oferty wersję beta usługi Office Live Workspace, umożliwiającą dostęp do aplikacji Office przez Internet, a także zdalne przechowywanie i współdzielenie dokumentów za pośrednictwem tej sieci. Korzystanie z usługi jest na razie bezpłatne i wymaga jedynie zarejestrowania się na serwerze Microsoftu. Użytkownicy mogą przechowywać na nim ponad 1000 dokumentów Office, dostęp do których jest chroniony hasłem. Edycja dokumentów wymaga jednak, aby na komputerze zainstalowany był pakiet Office. W innym wypadku użytkownik może tylko dodawać komentarze i przeglądać zawartość dokumentów za pomocą przeglądarki.

Kierunek:usługi internetowe

Pakiety biurowe online
Przedstawiciele Microsoftu określają Office Live Workspace jako jedną z pierwszych z serii usług webowych, które mają być dodatkami rozszerzającymi funkcjonalność Office. Jest ona przeznaczona dla użytkowników indywidualnych i dlatego - jak twierdzi Eron Kelly, dyrektor Microsoft Business Online Services - nie jest konkurencją dla pakietu SharePoint.

Oprócz Office Live Workspace Microsoft zaprezentował też nową wersję Dynamics Live CRM i zapowiada, że wkrótce rozpocznie sprzedaż oprogramowania Exchange, SharePoint i Communications Server jako usługi dostępnej przez Internet. Będzie to oferta adresowana do firm i instytucji, które mają co najmniej 5000 pracowników. Dynamics CRM jest obecnie oferowany jako pakiet instalowany na serwerze użytkownika lub firmy świadczącej usługi, ale także jako oprogramowanie dostępne w modelu SaaS (Software-as-a-Service), a więc niewymagające zakupu licencji, a tylko zawarcia umowy na dostarczanie usługi. W tym ostatnim wypadku jest to tzw. wersja Live, która ma konkurować z usługami Salesforce.com, zdobywającymi dużą popularność na świecie.

Microsoft modyfikuje nazewnictwo swoich produktów pod kątem usług internetowych. Dotychczasowe określenie Office Live (serwis hostingu małych serwerów WWW i narzędzi m.in. do zarządzania treścią) zostaje przekształcone w Office Live Small Business. Natomiast subskrypcje na hostowane wersje Exchange, SharePoint i Office Communications będą oferowane pod marką Online.

Ruch wyprzedzający

Nie wydaje się, aby te nowości Microsoftu miały duże znaczenie i wpływ na rynek, ale jeśli zauważyć, że jest to kolejna seria premier tej firmy związana z usługami WWW, to trudno nie zgodzić się z opinią, że Microsoft poważnie myśli o tym segmencie rynku i nie zamierza oddać go bez walki Google, Yahoo!, Adobe, Saleforce.com czy innym firmom, których pomysły na SaaS, choć na razie jeszcze nie zagrażają dominacji Office, to w perspektywie kilku lat mogą się stać wyjątkowo groźną konkurencją.

Adobe Systems ogłosiła ostateczne zatwierdzenie przejęcia Virtual Ubiquity, firmy, która opracowała webowy edytor tekstów Buzzword z funkcjami umożliwiającymi obsługę pracy grupowej, a jednocześnie zapowiada wprowadzenie usługi Share udostępniającej funkcje zdalnego współdzielenia, publikowania i zarządzania dokumentami przechowywanymi na serwerze WWW. Buzzword umożliwia kontrolę wersji dokumentów i praw dostępu oraz eksport/import plików w formatach .doc i .rtf. Adobe już wkrótce zapowiada rozszerzenie możliwości tego edytora o obsługę formatów.pdf i .odf. Wersja beta Buzzword jest dostępna na stronie Adobe. Na razie firma nie ujawnia, kiedy pojawi się finalna wersja Buzzword.

Funkcjonalność Buzzword i Share na pierwszy rzut oka wygląda bardzo podobnie. "Buzzword służy przede wszystkim do tworzenia dokumentów oraz kontrolowania i zarządzania ich wersjami. Natomiast Share wykorzystuje model SaaS do publikacji i udostępniania już gotowych dokumentów, np. plików, takich jak projekty CAD, które mają bardzo dużą objętość i przesłanie ich w listach elektronicznych jest trudne lub nawet niemożliwe" - wyjaśnia różnice między tymi usługami Erik Larson z Adobe. Oficjalna premiera Share jest planowana na pierwszą połowę 2008 r. Obecnie dostępna jest wersja beta tej usługi (http://www.adobe.com/go/labs_share).

"Adobe oferuje oprogramowanie do obsługi konferencji webowych, które konkuruje z produktami Microsoftu, choć nie tylko. Z drugiej strony konkurencją jest Google, przynajmniej od momentu, gdy wprowadził do Google Docs oprogramowanie prezentacyjne. Buzzword ma zaś rozszerzyć ofertę Adobe związaną z możliwościami współdzielenia dokumentów. Jest to więc konkurencja zarówno dla Microosftu, jak i Google" - tłumaczy Melissa Webster, analityk z IDC.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200