Problemy zarządzania zmianami

Nieprzerwanej dostępności zasobów zagrażają dokonywane w infrastrukturze zmiany, które nie są zgodne z procesami zarządzania usługami i polityką. Sposobem na zmniejszenie obciążeń administracyjnych i ryzyka związanego z wprowadzaniem zmian jest automatyzacja zarządzania nimi.

Nieprzerwanej dostępności zasobów zagrażają dokonywane w infrastrukturze zmiany, które nie są zgodne z procesami zarządzania usługami i polityką. Sposobem na zmniejszenie obciążeń administracyjnych i ryzyka związanego z wprowadzaniem zmian jest automatyzacja zarządzania nimi.

Problemy zarządzania zmianami

Zarządzanie zmianami w środowisku CMDB - bazy danych informacji o zmianach

W dzisiejszych systemach IT zachodzi konieczność ciągłego wprowadzania zmian, które mają bardzo różny charakter, w zależności od rodzaju biznesu i potrzeb IT. Biznes potrzebuje zgodności z wymaganiami nowych regulacji prawnych, szybszej reakcji IT na wymagania marketingowe, coraz większych możliwości przetwarzania oraz usług o coraz wyższej jakości. To z kolei rodzi konieczność uaktualniania systemów i aplikacji, wdrażania nowych technologii, zwiększenia kontroli nad bezpieczeństwem, a także efektywniejszego zarządzania budżetem IT.

Zmiany w IT to broń obosieczna. Z jednej strony pozwalają one na spełnienie nowych potrzeb biznesu, lepiej zabezpieczają systemy i dane, redukują koszty. Z drugiej jednak strony, bez odpowiedniego zarządzania mogą także paraliżować działanie biznesu powodując zawieszanie systemów, uszkadzanie danych i generując niemałe koszty z tego tytułu. Niewłaściwe zarządzanie zmianami może powodować coraz większą niemoc infrastruktury i przeciążanie systemów, które w konsekwencji uniemożliwią spełnianie warunków SLA i spiralny wzrost kosztów zasobów. Dla właścicieli biznesu może to oznaczać spowolnienie działania systemów i ograniczenie konkurencyjności.

Zmianami można jednak zarządzać efektywnie w taki sposób, aby poprawiały jakość usług IT, a nie zakłócały działań biznesowych. Zintegrowane rozwiązania zarządzania zmianami łączą w sobie zarówno elementy dobrych praktyk, jak i wykorzystanie bazy danych zarządzania konfiguracją (CMDB - Configuration Management DataBase).

Nieuchronność zmian

Zmiany w IT wynikają zarówno z nowych wyzwań biznesowych, jak i nowych technologii. Po stronie biznesowej jest to konieczność stosowania nowych aplikacji i usług adresujących zmiany w środowisku biznesowym (poszerzenie mocy obliczeniowej w związku z nową kampanią marketingową czy zarządzanie raportami o zgodności z nowymi regulacjami prawnymi). Strona technologii wymaga ciągłych zmian, które obejmują system operacyjny, dodawania nowych wersji baz danych, oprogramowania sieciowego oraz sprzętu. Obejmuje to także częste uaktualnianie aplikacji, które mogą wprowadzać złożone zależności do innych elementów infrastruktury. Presja na wdrażanie nowych technologii, powiększających zasoby IT i obniżających koszty, takich jak wirtualizacja, w swojej naturze wiąże się nierozerwalnie z dynamiczną zmianą elementów.

Nienadążanie za zmianami może mieć poważne konsekwencje biznesowe, w postaci utraty sposobności rynkowych lub niespełnienia obowiązujących regulacji prawnych, a także otwarcie sieci komputerowych przedsiębiorstw na nowe zagrożenia bezpieczeństwa.

Coraz bardziej złożona infrastruktura IT zawiera wiele różnych komponentów: serwery, urządzenia sieciowe, bazy danych, aplikacje, mainframe, a także komponenty dziedziczone po wcześniejszym etapie rozwoju systemu. Szerokie powiązania między tymi komponentami oznaczają, że zmiany w jednym z nich prawdopodobnie będą oddziaływać na inne. Nawet biorąc pod uwagę standaryzację i konsolidację konfiguracji, coraz częściej zapewnianą przez dostawców, trzeba pamiętać, że coraz powszechniejsza heterogeniczna i rozproszona natura IT komplikuje zarządzanie zmianami.

Nowe technologie - stały stymulator zmian

Przedsiębiorstwa powinny być przygotowane na podejmowanie zmian związanych z wprowadzaniem nowych technologii i architektur. Rozwiązania zautomatyzowane powinny mieć możliwość obsługi zmian w bieżącej infrastrukturze i zarządzania zmianami niezbędnymi do przyjęcia przyszłych technologii i architektur.

Infrastruktura IT powinna mieć zdolność do adaptacji i zmian w czasie rzeczywistym. Taką zdolnością adaptacji wykazuje się np. nowy model przetwarzania rozproszonego, gdzie infrastruktura jest współdzielona między użytkowników i dynamicznie optymalizowana w celu osiągnięcia poziomu usług na najniższym poziomie kosztów. Adaptacyjna infrastruktura zapewnia automatyczne dostarczanie zasobów obliczeniowych w systemie just-in-time, kierując się zmianami w obciążeniu zasobów i ich stanem operacyjnym.

Pojawiające się technologie oferują większą sprawność biznesową poprzez poszerzenie zdolności szybkiego dostosowywania się do zmiennych wymagań biznesowych i obciążenia zasobów. Takie technologie mogą także ulepszać wydajność i dostępność usług biznesowych przy niższych kosztach.

Koncepcja "infrastruktury adaptacyjnej" wymaga większych zmian w architekturze. Jedna z technologii przydatna w takiej infrastrukturze - wirtualizacja serwerów - pozwala na taką aranżację fizycznych i logicznych sewerów, gdzie wiele obrazów serwerów (zwanych serwerami wirtualnymi) jest dopuszczanych do pracy na pojedynczym serwerze, przy czym każdy wirtualny serwer w środowisku postrzegany jest jako oddzielny serwer. Wirtualizacja ma umożliwić znaczącą redukcję liczby wymaganych serwerów fizycznych, co istotnie wpływa na koszty zarówno sprzętu, jak i licencji programowych oraz personelu zarządzającego. Jednak trzeba pamiętać, że bez odpowiednich rozwiązań zarządzania koszty administracyjne takich rozwiązań mogą wzrosnąć, a to z powodu złożoności dodatkowego poziomu.

Implementacja nowych technologii i architektur zespołowi IT przynosi dodatkowe komplikacje, bo wymaga znaczących zmian w infrastrukturze. W dodatku zapewnienie pomyślnej implementacji może wymagać wspomagania ze strony profesjonalnych usług świadczonych przez niezależnych dostawców. Jednak najważniejsze przy wprowadzaniu zmian jest zapewnienie bieżących usług biznesowych na niezmienionym poziomie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200