Wojewodowie bez prawa wetowania projektów

Weszła w życie nowelizacja ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Wprowadzone zmiany wynikają głównie z uwag Komisji Europejskiej oraz oczekiwań i postulatów beneficjentów. Będą one miały istotne znaczenie dla realizacji projektów w ramach funduszy strukturalnych.

Weszła w życie nowelizacja ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Wprowadzone zmiany wynikają głównie z uwag Komisji Europejskiej oraz oczekiwań i postulatów beneficjentów. Będą one miały istotne znaczenie dla realizacji projektów w ramach funduszy strukturalnych.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju stanowi podstawę prawną dla wdrażania funduszy strukturalnych i funduszu spójności w perspektywie finansowej na lata 2007-2013. Celem nowelizacji jest zmiana trzech artykułów, które budzą wątpliwości KE co do zgodności z prawem wspólnotowym. Dotyczą one: weta wojewody (art. 28), zatwierdzania projektów własnych instytucji zarządzającej przez ministra rozwoju regionalnego (art. 35) i powoływania przez wojewodę komitetu monitorującego (art. 36).

Służby prawne Komisji Europejskiej przyjęły stanowisko, że prawo wojewody do weta nie jest zgodne z prawem wspólnotowym. Zgodnie z nim to Instytucja Zarządzająca odpowiada za wybór projektów. W opinii Komisji Europejskiej możliwość zastosowania weta przez wojewodę w stosunku do projektów wybranych przez Instytucję Zarządzającą RPO zaciera kwestię odpowiedzialności za wybór projektów. Z tego też powodu konieczna jest zmiana art. 28 ust. 3. Nowelizacja obejmuje także art. 36 ust. 2 pkt 1 ustawy, który dawał wojewodzie prawo powoływania komitetu monitorującego. Pozostaje to - zdaniem Komisji Europejskiej - w sprzeczności z przepisami rozporządzenia ogólnego. W nowelizacji proponuje się więc przypisanie funkcji powoływania komitetu instytucji zarządzającej.

Dostosowany do prawa wspólnotowego został także art. 35 ust. 2 pkt 8. Przepis ten nadawał Ministerstwu Rozwoju Regionalnego uprawnienia do zatwierdzania projektów własnych instytucji zarządzających w regionalnych programach operacyjnych, przez co był niezgodny z art. 60 Rozporządzenia Ogólnego, na którego podstawie tylko na instytucji zarządzającej spoczywa obowiązek zarządzania programem operacyjnym i jego realizacji, w tym wyboru projektów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200