5 zawodów z przyszłością

Szukasz nowych wyzwań? Oto pięć nowych zawodów informatycznych, do których należy przyszłość.

Szukasz nowych wyzwań? Oto pięć nowych zawodów informatycznych, do których należy przyszłość.

Czas zorientowanych na technologię specjalistów powoli mija. Większość standardowych czynności realizowanych dotychczas przez działy IT zostanie scentralizowana i przejęta czy to przez dostawców zewnętrznych, czy przez wyspecjalizowane centra wsparcia działające w obrębie międzynarodowych korporacji. Im większej standaryzacji ulega infrastruktura przedsiębiorstw, tym większego znaczenia zaczyna nabierać umiejętność kreowania nowych rozwiązań biznesowych w oparciu o IT. Według analityków Gartnera do 2010 r. 6 z 10 pracowników IT będzie pełniło funkcje związane raczej z biznesem niż z technologią. A działy IT w dużych i średnich firmach będą co najmniej o 30% mniej liczne niż do tej pory.

W przyszłości praca specjalisty IT, oprócz solidnego technologicznego backgroundu, będzie wymagała równie dogłębnej wiedzy o biznesie, organizacji, optymalizacji procesów biznesowych. Co więcej będzie wymagała także ogromnych umiejętności interpersonalnych i negocjacyjnych, a więc czegoś, co wiele lat temu określono mianem inteligencji emocjonalnej. To całkowita nowość. O ile bowiem o konieczności przyswojenia przez specjalistów IT wiedzy biznesowej mówi się i pisze od co najmniej dekady, o tyle nigdy wcześniej nikt nie kładł tak dużego nacisku na sferę komunikacyjną i emocjonalną.

Ma to związek ze zmianą charakteru rozwiązań przygotowywanych przez działy informatyki. Jeszcze do niedawna większość systemów wdrażanych przez IT stanowiły rozwiązania departamentalne i dziedzinowe, przygotowywane w całości przez działy informatyki i potem dopasowywane do potrzeb odbiorców biznesowych. Jedyny prawdziwy wyjątek stanowiły tu systemy centralne w bankach, które swoją funkcjonalnością obejmowały sporą część procesów wewnętrznych instytucji. To już przeszłość. Rozwiązania organizacyjno-technologiczne wdrażane w przedsiębiorstwach dziś są coraz bardziej skomplikowane i obejmują coraz więcej dziedzin. Ich implementacja wymaga stałych kontaktów i wspólnej pracy z użytkownikami z każdego z działów biznesowych, dostawcami poszczególnych rozwiązań cząstkowych, a w skrajnych przypadkach także z organami regulatora, zajmującego się kontrolą rynku. Dlatego też kompetencje interpersonalne staną się w najbliższych latach absolutnie kluczowe i równie ważne co wiedza merytoryczna.

Koszt, jaki będą musieli ponieść specjaliści IT w związku z tą zmianą, będzie dość wysoki. Ale w zamian czeka ich także atrakcyjna gratyfikacja. Zawód specjalisty ds. informatyki stanie się znacznie bardziej uniwersalny. A działy IT przedsiębiorstw zaludnią ludzie, którzy pierwotnie z IT mieli niewiele wspólnego: ludzie z doświadczeniem analitycznym, prawniczym czy marketingowym. Oto lista zawodów IT z przyszłością.

1 Zarządca informacji

W związku z rosnącym znaczeniem regulacji prawnych dotyczących IT wzrasta potrzeba zatrudnienia w dziale informatyki osoby odpowiedzialnej za kontrolę i koordynację działań, które mają pomóc w implementacji tych norm na poziomie systemów informacyjnych.

Podlegający bezpośrednio CIO zarządca informacji (information steward) będzie odpowiedzialny za przechowywanie i ochronę danych i informacji w całej organizacji. Będzie opracowywał nowe metody uprawnienia odczytu, zapisu i modyfikacji danych oraz dbał o bezpieczeństwo, systemy składowania danych i kopie bezpieczeństwa. Osoba zatrudniona na tym stanowisku, oprócz wiedzy informatycznej, musi doskonale znać organizację, a także posiadać stale rozszerzaną wiedzę na temat regulacji prawnych.

2 Menedżer ds. service delivery

Menedżer ds. service delivery jest odpowiedzialny za serwery, systemy sieciowe oraz oprogramowanie, a więc całą infrastrukturę technologiczną przedsiębiorstwa. Zajmuje się dostarczaniem określonych funkcjonalności systemów IT pracownikom przedsiębiorstwa i ustalaniem warunków umów SLA. Odpowiada za utrzymanie i systematyczną poprawę jakości świadczonych usług oraz obsługę działów biznesowych. Stanowisko to wymaga wielu różnorodnych umiejętności. Menedżer ds. service delivery powinien legitymować się wiedzą z zakresu zarządzania poziomem usług (IT Service Management), ITIL (IT Infrastructure Library), kierowania projektami. Równocześnie powinien dość dobrze znać specyfikę rozwiązań IT wdrożonych w organizacji. Przynajmniej po części jego praca polegać będzie na dyskusjach z działami biznesowymi przedsiębiorstwa. Dlatego też osoba na tym stanowisku musi mieć także doświadczenie w prowadzeniu negocjacji handlowych.

3 Menedżer ds. zarządzania relacjami pomiędzy IT i działami biznesowymi

Pomysł, by na styku IT i biznesu pojawili się ludzie, odpowiedzialni za przekładanie potrzeb i oczekiwań obu stron na język zrozumiały zarówno dla IT, jak i biznesu, powraca do łask co kilka lat. Niektóre duże firmy delegują pracowników IT do kluczowych działów biznesowych, by tam poznali ich specyfikę i stali się ich rzecznikami w ramach pionów technologii.

Wydaje się jednak, że koordynacja działań pomiędzy biznesem i IT powinna jednak odbywać się na wyższym szczeblu. Dlatego też zwłaszcza w dużych organizacjach z każdym rokiem rosnąć będzie potrzeba zatrudnienia menedżerów ds. relacji pomiędzy IT i biznesem. Podlegający bezpośrednio szefowi firmy menedżer będzie pomagał mu w zrozumieniu roli IT w długofalowej strategii biznesowej firmy, a także potencjalnych możliwości wykorzystania nowych technologii IT w budowaniu wartości firmy. Będzie również odpowiadał za komunikację pomiędzy IT i zarządem. Wobec szefa działu IT będzie pełnił dwojaką rolę. Będzie "rzecznikiem" IT w kontaktach z szefem firmy, a równocześnie pełnił rolę kontrolera i recenzenta działań pionu technologicznego. Stanowisko to będzie wymagało szerokiej wiedzy IT i dużych umiejętności interpersonalnych.

4 Specjalista ds. zarządzaniarelacjami z dostawcami IT

Wraz z upowszechnianiem się outsourcingu rośnie liczba problemów, jakie mają firmy z utrzymaniem i egzekwowaniem zapisów poszczególnych umów z dostawcami IT. Dlatego też rośnie rola osób, które odpowiadają za koordynację kontaktów pomiędzy przedsiębiorstwem a jego dostawcami IT. Osoby na tym stanowisku biorą udział w negocjacjach umów outsourcingowych, a potem zajmują się rozwiązywaniem bieżących problemów pojawiających się na styku dostawca IT - klient.

Specjaliści ds. zarządzania relacjami z dostawcami IT muszą posiadać szeroką wiedzę na temat procesów biznesowych firmy. Muszą rozumieć wpływ outsourcingu na wszystkie procesy biznesowe własnego przedsiębiorstwa. Muszą wreszcie doskonale radzić sobie w negocjacjach z dostawcami usług.

5 Programista aplikacji mobilnych

Aplikacje na urządzenia przenośne są dziś równie popularne co aplikacje wykonywane w technologiach sieciowych pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Dynamiczny rozwój technologii mobilnych zachęca przedsiębiorstwa do wdrażania u siebie coraz bardziej skomplikowanych rozwiązań do tego typu urządzeń. Stąd coraz większy popyt na programistów, którzy znają możliwości i ograniczenia platform mobilnych. Specjaliści tego typu muszą znać standardy komunikacji bezprzewodowej oraz metody zabezpieczeń platform mobilnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200