Gadżety, zapowiedź Web 3.0

Widżety, gadżety - bez względu na przyjętą nazwę, szturmem zdobywają blogi, serwisy społecznościowe i pulpity komputerów. Przejściowy fenomen, czy kolejny krok w ewolucji World Wide Web? Jednego można być pewnym - gadżety jeszcze nas zaskoczą.

Widżety, gadżety - bez względu na przyjętą nazwę, szturmem zdobywają blogi, serwisy społecznościowe i pulpity komputerów. Przejściowy fenomen, czy kolejny krok w ewolucji World Wide Web? Jednego można być pewnym - gadżety jeszcze nas zaskoczą.

Rozwój Internetu nie przestaje zaskakiwać. Z roku na rok powiększa się ilość przesyłanych przez sieć danych, komputery klienckie stają się coraz szybsze, zaś standardy (HTML, CSS) zasadniczo pozostają bez zmian. Pomimo tego z niezwykłą regularnością powstają kolejne, rewolucyjne idee jak blogi, Web 2.0, mashupy czy serwisy społecznościowe. A na "topie" są obecnie gadżety.

Anatomia gadżetu

Gadżety, zapowiedź Web 3.0

RYS. 1. Zaawansowany gadżet — kalkulator

Gadżety to niewielkie aplikacje oferujące zazwyczaj jedną, dobrze określoną funkcjonalność (np. czytnik RSS, miniaturowa galeria obrazów, odtwarzanie losowego filmu z YouTube). Podobnie jak mikroformaty, gadżety bazują na stabilnych, sprawdzonych standardach, takich jak HTML, CSS, Flash czy język JavaScript. Dzięki temu są wspierane niemal na wszystkich platformach sprzętowo-programowych, a samo ich utworzenie nie nastręcza trudności średnio zaawansowanym programistom webowym.

Gadżety są osadzane na stronach internetowych za pośrednictwem ramek (iframe). Można powiedzieć, że to nic nowego - ramki stosowane były przez web deweloperów już od dawna. Prawdziwa siła gadżetów polega jednak na intensywnym wykorzystaniu kanałów RSS lub usług sieciowych (Web Service). To właśnie dzięki nim gadżety są zawsze "na bieżąco" z wszelkiego rodzaju newsami i informacjami. Oprócz gadżetów webowych coraz bardziej popularne stają się także gadżety desktopowe.

Gdzie i po co?

Gadżety możemy spotkać zarówno na stronach internetowych, jak i na pulpitach niemal wszystkich systemów operacyjnych. Co mogą one zaoferować użytkownikom? Hasło przyświecające witrynie Yahoo Widgets doskonale to określa: "Save time. Waste time. Have Fun!". Nie da się ukryć, że znaczna większość gadżetów to gry pozwalające efektywnie marnować czas w pracy i domu. Nikt już zapewne nie zliczy prostych gadżetów wyświetlających czas i datę na niemal wszystkie sposoby.

Gadżety, zapowiedź Web 3.0

RYS. 2. MINI TWITTER (Link)

Ale istnieją również znacznie bardziej przydatne dodatki. Google oferuje m.in. podręczną wyszukiwarkę w Wikipedii lub słowniki internetowe. Bardzo efektownie prezentuje się też calc 5 - kalkulator przedstawiający wyniki obliczeń w postaci wykresów 2D i 3D (rys. 1).

Gadżety, zapowiedź Web 3.0

RYS. 3. Odtwarzacz LAST.FM

Antony Bruno z PC World słusznie zauważył jednak, że prawdziwy potencjał i atrakcyjność gadżetów związana jest z serwisami społecznościowymi typu MySpace i blogami. Ich użytkownicy chcą wyróżnić się i pokazać swoje prawdziwe "ja" i swoje zainteresowania. Można to wykorzystać i przy okazji wypromować określoną usługę lub po prostu zwiększyć liczbę odwiedzin danej strony.

Przykładem gadżetów spełniających te wymagania są Twitter (rys. 2), który pokazuje innym co w danej chwili robimy, czy last.fm (rys. 3), wyświetlający nasze ulubione playlisty i umożliwiający odtwarzanie muzyki na naszym blogu.

Oczywiście istnieje również taka grupa użytkowników, którzy chcą przekazać prostą wiadomość: "jestem fajniejszy, bo mam więcej gadżetów na blogu". Dla nich nie jest specjalnie ważne co dany gadżet robi, ważne jest, aby efektownie wyglądał. Być może dlatego wytwórnia Universal pozwala na beztroskie osadzanie swoich trailerów na przeróżnych blogach i serwisach?

Gadżety na pulpicie

Odrębną grupę stanowią gadżety działające na lokalnym komputerze i widoczne na pulpicie systemu. Dobrym przykładem są Yahoo Widgets działające zarówno w systemie Mac OS X, jak i Windows lub gadżety Google Desktop. O rosnącej roli gadżetów zintegrowanych z pulpitem przekonali się już wszyscy użytkownicy systemu Windows Vista. W przypadku tego systemu gadżety są na stałe zintegrowane z pulpitem, mają w nim swoje określone miejsce i są niemal zawsze na nim widoczne. Pozwala to na przykład na bieżące monitorowanie znajdujących się pod opieką administratora serwerów lub kontrolowanie kursów akcji i walut w trakcie zwykłej pracy przy komputerze.

Dostęp do lokalnych zasobów komputera dał początek nowej generacji gadżetów. Dwa nowe ich typy udostępnione przez Yahoo to:

  • monitory systemu, sprawdzające i prezentujące informacje o użyciu dysków i przepustowości połączenia internetowego;
  • app enhancers, czyli gadżety integrujące się z lokalnie działającymi aplikacjami. Wyświetlają one np. liczbę nieprzeczytanych wiadomości w Outlooku lub ułatwiają ocenianie odtwarzanych właśnie w Winampie utworów.

Gadżetowe vortale

Jak grzyby po deszczu powstają vortale poświęcone gadżetom. Część z nich, jak Microsoft Gadgets czy Yahoo Widgets, nastawiona jest na promocję gadżetów związanych ze specyficzną platformą. Inną grupę stanowią natomiast swoiste "apolityczne" katalogi gadżetów. Hasło Widgipedii - "Your ultimate widgets resource" jest jak najbardziej prawdziwe. Zawiera listy gadżetów bez względu na to, na jak bardzo egzotycznej platformie one pracują. W tak doborowym towarzystwie nie mogło zabraknąć Widgetoko - bloga, na którym codziennie prezentowany jest nowy gadżet.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200