Telefonia IP - coraz bogatsza oferta

Telefonia IP postrzegana jest obecnie jako docelowe rozwiązanie komunikacji głosowej. Liczne wdrożenia potwierdzają, że może być ona niezawodna i zapewniać przyzwoitą jakość głosu.

Telefonia IP postrzegana jest obecnie jako docelowe rozwiązanie komunikacji głosowej. Liczne wdrożenia potwierdzają, że może być ona niezawodna i zapewniać przyzwoitą jakość głosu.

Producenci licząc zyski nie spoczywają na laurach i rozbudowują swoje produkty o dodatkową funkcjonalność: mobilny VoIP, śledzenie dostępności użytkownika i preferowanej formy kontaktu, kodeki szerokopasmowe, aplikacje VoIP na urządzeniach przenośnych (GSM, PDA), transmisje wideo, przesyłanie strumieni głosu w szyfrowanych tunelach VPN, firewalle obsługujące ruch VoIP.

Na dalszy wzrost popularności telefonii IP wpływ ma spadek cen urządzeń i telefonów IP (wolny, ale jednak zauważalny), wzrost wiedzy na ten temat, a także korzystny szum medialny wokół VoIP. Większość obecnie wprowadzanych na rynek urządzeń (przełączniki, routery, firewalle) oferuje mechanizmy wsparcia VoIP, a także video-over-IP.

Według ankiet przeprowadzonych przez BT INS główną barierą w implementacji VoIP w firmach są koszty związane z wdrożeniem. Głównymi elementami, na jakie firmy zwracają uwagę przy wyborze rozwiązań, są: niezawodność sieci, jakość głosu, poufność, zarządzanie i gwarancja poziomu usługi.

SMB wybiera hostowany VoIP

Najnowsze badanie firmy Access Market International wskazuje, że znaczna część firm nie chce się angażować osobiście w tworzenie infrastruktury VoIP.

Rynek hostowanych usług VoIP osiągnie w tym roku pułap 416 mln USD. Nie jest to imponująca wielkość, ale w 2005 r. wynosił jedynie 165 mln USD. W okresie 2005-2010 szacowany jest wzrost wartości usług VoIP o 57%. Natomiast liczba obsługiwanych stanowisk VoIP wzrośnie z 400 tys. w zeszłym roku do ok. 3 mln w 2010 i osiągnie 7% rynku połączeń głosowych.

Klientami serwisów VoIP są głównie małe firmy do 100 pracowników. Zwykle nie mają one know-how ani chęci do zabawy w telefonię internetową.

Firewalle VoIP

Nowością w ofercie producentów są firewalle dedykowane VoIP. Jednym z pierwszych są rozwiązania firm SecureLogix i NEC. Firewalle VoIP wykrywają i blokują ataki DOS (Denial of Service) VoIP, fałszywe pakiety SIP, pozorowane połączenia, przeciążanie liczby nawiązywanych połączeń, epidemie wirusów, spam faksowy i VoIP (SPIT - Spam over Internet Telephony), wewnętrzne nadużycia usług głosowych itd. Analizują pakiety sygnalizacyjne SIP i częstotliwość nawiązywania połączeń. Chronią też użytkowników przed robotami telefonicznymi, odtwarzającymi reklamy głosowe. Technika ta polega na weryfikacji czy dzwoniący jest człowiekiem czy maszyną, np. poprzez odebranie połączenia i braku emisji dźwięków w słuchawce - człowiek dalej oczekuje na rozmówcę, natomiast maszyna rozpoczyna odtwarzanie dźwięku.

Rozwiązania flotowe

Nowością są również rozwiązania wspomagające zarządzanie flotą firmowych telefonów VoIP, a także mobilnych GSM. Mechanizmy te oferują automatyczną dystrybucję konfiguracji telefonu na większą liczbę urządzeń. Wyobraźmy sobie ile czasu zajęłoby skonfigurowanie kolejnych np. 500 telefonów VoIP?

Mobilne terminale wyposażane są w coraz większą liczbę aplikacji i pamięci. Dane te mogą być backupowane na firmowym serwerze, niezauważalnie np. w nocy, gdy użytkownik śpi.

Możliwe jest zdalne pobieranie logów z terminali VoIP/GSM w celu nadzoru ich pracy i rozwiązywania problemów. Gdy użytkownik nie jest w stanie samodzielnie usunąć danej usterki, administrator może połączyć się zdalnie z terminalem (np. w sesji GPRS). Administrator może też zablokować użytkownikowi określone funkcje w telefonie.

W przypadku zagubienia/kradzieży telefonu istnieje możliwość wyczyszczenia wszystkich zgromadzonych na nim danych, a także zablokowanie tego terminalu.

Rozwiązania te są oferowane m.in. przez Cisco dla wybranych terminali Nokii.

Rafał Fazan dyrektor ds. sprzedaży pośredniej w Alcatel-Lucent
Telefonia IP zdobywa polski rynek, choć rzeczywiście może nie w tak szybkim tempie jak zakładały pierwotne prognozy. Udział portów IP w wolumenie sprzedaży systemów Alcatela-Lucenta stale rośnie. Tym, co bardzo nas cieszy, jest fakt, że coraz częściej po tę technologię sięgają także firmy średniej wielkości. Warto też odnotować rosnące zainteresowanie rozwiązaniami VoWLAN oraz systemami ujednoliconej komunikacji, jak również IP call/contact center. Obecnie największym wyzwaniem będzie przekonanie firm z sektora MSP, że warto zainwestować w profesjonalny system telefonii IP. Jednym ze sposobów na realizację tego celu jest opracowanie specjalnych pakietów dla takich przedsiębiorstw. Z punktu widzenia technologii można się spodziewać wielu zmian zmierzających w kierunku uproszczenia i tworzenia systemów konwergentnych bazujących na sieciach Wi-Fi obsługujących transmisję głosu. Równie istotne wobec rosnącej skali zagrożeń sieciowych, większej mobilności użytkowników będzie upowszechnienie coraz skuteczniejszych systemów zabezpieczeń i szyfrowania połączeń obejmujących wszystkie elementy systemu komunikacji.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200