Systematycznie w górę

Ubiegły rok to w Microsoft nie tylko czas oczekiwania na Windows Vista i Office System 2007. Firma zarabiała też na szybko rosnącej sprzedaży systemów serwerowych.

Ubiegły rok to w Microsoft nie tylko czas oczekiwania na Windows Vista i Office System 2007. Firma zarabiała też na szybko rosnącej sprzedaży systemów serwerowych.

W 2005 r. Microsoft Polska odnotował rewelacyjne wyniki - sprzedaż wzrosła o 30%. Gdyby firma utrzymało to tempo, w ubiegłym roku jej przychody przekroczyłyby miliard złotych. Nie udało się, ale mimo to dla Microsoft Polska był to udany okres. "Firma nadal rośnie, a wzrost ten jest porównywalny ze wzrostem, jaki odnotowaliśmy przed dwoma laty" - przekonuje Marek Roter, dyrektor generalny Microsoft w Polsce, który został szefem firmy w grudniu 2005 r. Ubiegłe dwanaście miesięcy to pierwszy okrągły rok, za który bierze pełną odpowiedzialność.

Magiczna granica 1 mld zł zostanie zapewne przekroczona w kolejnej, tegorocznej próbie. Sprzedaż będą napędzać nowe wersje najpopularniejszych aplikacji - Windows Vista i Office System 2007, których premiery miały miejsce - dla użytkowników biznesowych - pod koniec zeszłego roku oraz na początku bieżącego roku dla użytkowników indywidualnych. A to nie koniec. Za kilka miesięcy na rynek trafi nowy system serwerowy Windows Server 2008, dawniej znany pod kodową nazwą Longhorn.

Nikt nie twierdzi, że Windows i Office sprzedają się same, ale z takimi produktami pokonanie bariery pierwszego miliarda nie powinno być trudne. Niedawno Bill Gates ogłosił, że od momentu premiery Windows Vista firma sprzedała już 40 mln kopii tego systemu operacyjnego.

Bez przerw

Systematycznie w górę

Steve Ballmer, prezes Microsoft

Przedstawiciele firmy przekonują, że oczekiwanie przez klientów na premiery Windows Vista i Office System 2007 nie odbiło się negatywnie na wynikach finansowych. Wiadomo, że polski rynek na tle krajów europejskich jest dla Microsoft bardzo stabilny. Także wewnętrzne, intensywne przygotowania do tych premier, największych wydarzeń tego typu w Microsoft od kilku lat, nie sprawiły, że był to dla firmy rok przejściowy.

"Nigdy nie uważaliśmy tego roku za taki, nie odnotowaliśmy także żadnych przestojów w sprzedaży" - mówi Marek Roter. "Uruchomiony przez nas program gwarancji technologicznej, który nabywcom objętym programem sprzedaży pudełkowych wersji produktów Windows XP lub Microsoft Office 2003 zapewniał możliwość uaktualnienia do Windows Vista i Microsoft Office System 2007 po minimalnych kosztach, sprawił, że nie odczuliśmy negatywnie oczekiwania rynku na pojawienie się nowych produktów" - dodaje.

Wart odnotowania jest w tym kontekście także fakt, iż w ubiegłym roku Microsoft przedłużył z MSWiA ramową umowę, na mocy której przez kolejne trzy lata jednostki administracji rządowej i samorządowej będą mogły dokonywać zakupy oprogramowania tej firmy na specjalnych warunkach.

Co więcej, polski oddział dynamicznie się rozwijał. Firma utworzyła dwa nowe działy - Entertainment & Devices oraz OEM - co przełożyło się na wzrost zatrudnienia. Pierwszy z tych działów, kierowany przez Piotra Pągowskiego, byłego szefa Intela w Polsce, koncentruje się wokół technologii rozrywkowych, w szczególności konsoli Xbox. Drugi, kierowany przez Krzysztofa Florczaka, odpowiedzialny jest za współpracę z firmami partnerskimi OEM oraz sprzedaż oprogramowania za ich pośrednictwem.

Bazy i aplikacje

Systematycznie w górę

Marek Roter, dyrektor generalny Microsoft w Polsce

Przedstawiciele Microsoft deklarują, że we wszystkich obszarach firma odnotowała w 2006 r. zadowalające wyniki. Na szczególne wyróżnienie zasługuje jednak SQL Server 2005. Sprzedaż technologii bazodanowej Microsoft systematycznie wzrastała od 2003 r. Dzięki dobrym wynikom w 2006 r., udział Microsoft w polskim rynku oprogramowania serwerów baz danych instalowanych na platformie Windows wzrósł do 50,5%. Oznacza to, że najnowsza wersja bazy danych Microsoft pozwoliła firmie zwiększyć udział w rynku aż o 8%. W całym rynku (baz instalowanych na wszystkich dostępnych platformach serwerowych) udział SQL Server jest niższy i wynosi 22,2%. Co ciekawe, pozycja rynkowa, jak również dynamika sprzedaży SQL Server jest znacznie wyższa w Polsce niż na świecie.

Znaczący wzrost sprzedaży firma odnotowała także w obszarze aplikacji biznesowych linii Dynamics. W ubiegłym roku na polski rynek trafił system Microsoft CRM w wersji 3.0, system do zarządzania relacjami z klientami, przygotowany z myślą o małych firmach. Firma uruchomiła także prostszy i bardziej atrakcyjny dla klientów program licencjonowania. Nowe zasady jako punkt odniesienia przyjmują liczbę jednoczesnych użytkowników. Obecnie Microsoft proponuje zakup dedykowanego dla MSP oprogramowania Dynamics AX oraz systemu dla większych firm Dynamics NAV w dwóch wersjach różniących się funkcjonalnością - Essentials Edition oraz Advanced Management Edition. Pierwsza z nich zawiera najważniejsze funkcje z obszaru finansowo-księgowego, zarządzania łańcuchem dostaw oraz raportowania. W wersji Advanced aplikacje oferują rozbudowane funkcje finansowe, bardziej zaawansowane narzędzia analityczne i funkcje raportowania, podstawowe funkcje obsługi procesów produkcyjnych oraz funkcjonalność CRM.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200