Mobilne trendy

Pracę przedstawicieli handlowych i innych mobilnych pracowników od dawna wspomagają urządzenia przenośne. Najbardziej dostrzegalny trend w tej dziedzinie to integracja wszystkich funkcji w jednym urządzeniu, co znacznie przyspiesza i ułatwia wykonywane zadania. Standardem jest wyposażanie przenośnego sprzętu w niemal wszelkie dostępne sposoby bezprzewodowej komunikacji.

Pracę przedstawicieli handlowych i innych mobilnych pracowników od dawna wspomagają urządzenia przenośne. Najbardziej dostrzegalny trend w tej dziedzinie to integracja wszystkich funkcji w jednym urządzeniu, co znacznie przyspiesza i ułatwia wykonywane zadania. Standardem jest wyposażanie przenośnego sprzętu w niemal wszelkie dostępne sposoby bezprzewodowej komunikacji.

Dominujące obecnie dwie grupy przenośnych urządzeń w rękach handlowych przedstawicieli to palmtopy i smartphone'y. Różnice pomału się zacierają - producenci palmtopów wyposażają je już - obok Wi-Fi, Bluetooth i GPS - w funkcje telefonu komórkowego. Z kolei zaawansowane komórki, dzięki rozbudowanym systemom operacyjnym, umożliwiają korzystanie z wielu funkcji i aplikacji, w tym jak się okazuje bardzo przydatnym mobilnym sprzedawcom, aparatom fotograficznym. Zdarza się, że urządzenia niewyposażone w telefon nie mają aparatu, co oznacza konieczność korzystania z dwóch terminali jednocześnie. "Niektórzy klienci wolą jednak używać kilku narzędzi na wypadek awarii któregoś z nich" - mówi Adam Milczach z Anica System. Z kolei smartphone'y są wyposażone w aparaty fotograficzne, brakuje im natomiast dużego, 3,5-calowego wyświetlacza (dostępne są 2,7-2,8 cala), który jest uznawany za optymalny.

Smartphone czy palm

"Rok 2007 jest zdecydowanie przełomowy dla zastosowań smartphone'ów w biznesie. Tandem Nokia-Symbian ma od kilku lat miażdżącą przewagę w globalnym rynku inteligentnych urządzeń mobilnych, a od tego roku Symbian stał się również pełnoprawną i zalecaną platformą systemową dla zastosowań biznesowych" - twierdzi Andrzej Sierpiński, Business Development Manager w spółce eLeader. Jego zdaniem - abstrahując od niektórych zastosowań, w których niezbędne jest użycie specjalistycznych urządzeń mobilnych - smartphone'ny wyparły palmtopy i z powodzeniem radzą sobie z większością typowych wymagań mobilnego biznesu. "Oprócz przyjaznego interfejsu powszechnie znane są inne zalety rozwiązań wykorzystywanych w smartphone'ach, jak brak konieczności tworzenia budżetów na zakup dodatkowych urządzeń mobilnych (budżety na telefony istnieją w firmach od lat), subsydia operatorów, szkolenia użytkowników, obsługa jedną ręką, brak zużycia ekranów dotykowych czy brak konieczności dystrybucji folii ochronnych na ekrany" - mówi Andrzej Sierpiński.

<hr>

Twarde warunki pracy

Mobilne trendy
Najnowszy model komputera firmy Intermec CK32 Intrinsically Safe Mobile Computer kierowany jest do najbardziej wymagających branż - chemicznej, górniczej i naftowej. Wbudowana łączność 802.11 b/g, Bluetooth, USB oraz Ethernet umożliwia prowadzenie rozmów VoIP, tryb walkie-talkie, cyfrową rejestrację dźwięku, a także skanowanie kodów kreskowych. Urządzenie jest odporne na upadek z 1,5 m.

<hr>

Mobilne trendy

Symbol Technologies wprowadził serię mobilnych urządzeń WT4000. System składa się z komputera mobilnego i skanera. komputery kierowane są przede wszystkim do branży magazynowej i dystrybucyjnej, przeznaczone do pracy w trudnych warunkach. Wytrzymują wielokrotne upadki z wysokości 1,2 m. Urządzenia mogą być sterowane głosem. uzupełnieniem systemu są skanery pierścieniowe rs309 i rs409 noszone na grzbiecie dłoni.

Według Macieja Langmana, dyrektora technicznego spółki Mobiwide, właśnie dzięki rozwojowi technologii telefonów komórkowych rozwiązania zwiększające efektywność pracy mobilnych sprzedawców przestają być zarezerwowane tylko dla dużych firm, mogących sobie pozwolić na kilkusettysięczną inwestycję w narzędzia pracy. Palmtop przestał już być jedynym możliwym narzędziem pracy mobilnego sprzedawcy. "Obalona została w ten sposób podstawowa bariera dla małych firm - konieczność zakupu odrębnych, kosztownych urządzeń wyłącznie w celu zwiększenia efektywności pracy handlowców. Dla systemów mobilnego wsparcia sprzedaży otwiera się nowy, dotychczas niedostępny rynek - firm zatrudniających od kilku do kilkunastu przedstawicieli. Telefon komórkowy z powodzeniem służy jako platforma dla aplikacji wsparcia sprzedaży" - uważa Maciej Langman.

Jak podkreśla, coraz powszechniej dostępne usługi szybkiej transmisji danych (oparte na UMTS lub WLAN) pozwalają przenosić większą część logiki aplikacji na serwer, jeszcze bardziej odciążając telefon, PDA czy smartphone. Jak twierdzi Zbigniew Pawłowski z Softline Mobile Communication, rynek terminali mobilnych wspierany jest przez operatorów komórkowych. W ostatnim okresie nastąpiło rozszerzenie oferty proponowanych terminali mobilnych dedykowanych do współdziałania z systemami zarządzania pracownikami mobilnymi, co zaowocowało wzrostem popytu na te systemy informatyczne, jak i zdecydowanie uprościło proces decyzyjny przy dokonywaniu zakupu. "Aktualnie liderem w klasie zastosowania urządzeń mobilnych w grupie oprogramowania Sales Force Automa-tion są modele oparte na platformie Windows Mobile - MDA, Qtek, SPV - dostępne właśnie u operatorów" - uważa Zbigniew Pawłowski. "Rozwój technologiczny umożliwił urządzeniom tej kategorii poprawę parametrów pracy, wprowadzenie niekasowalnej pamięci Flash, zwiększył bezpieczeństwo danych, podwyższona została moc procesorów przy wyższej energooszczędności, a mniejszy ekran i większa żywotność baterii wydłuża cykl pracy" - podsumo-wuje Pawłowski.

Zlokalizować sprzedawcę

Mobilne trendy

Przypominające długopis urządzenie Nokia Digitalpen przesyła do terminala mobilnego dane wprowadzane z papierowego formularza, które dalej trafiają na serwer firmy.

Zintegrowany moduł GPS uratował rynek urządzeń PDA przed zapaścią. Obecnie coraz większym powodzeniem cieszy się nawigacja satelitarna. "Współpraca z firmami tworzącymi oprogramowanie na zamówienie daje wymierne korzyści zarówno producentom sprzętu, jak i użytkownikom tych rozwiązań. Przykładem może być uliczny ankieter.

Mobilne trendy

SMARTPHONE SONY ERICSSON P990

Wykorzystanie wbudowanego modułu GPS oraz transmisji danych umożliwia zarówno szybszą analizę zebranych danych, jak i zweryfikowanie miejsca gdzie było ono przeprowadzone oraz dokładnej godziny" - mówi Marcin Marciniuk z ASUS Polska. W najbliższym czasie możemy spodziewać się wprowadzenia na rynek m.in. usługi AGPS, umożliwiającej operatorowi zlokalizowanie danego telefonu z dokładnością, jaką daje system GPS. Pozwoli to na uruchomienie wielu atrakcyjnych usług dodanych dla użytkowników końcowych, także biznesowych. Firmy będą w stanie np. lepiej zarządzać flotą samochodów bez ponoszenia dodatkowych kosztów, czy efektywniej wykorzystywać czas sprzedawców.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200