Outsourcing IT szansa czy zagrożenie?

Outsourcing to dziś coraz modniejsze hasło. Wielu firmom daje szansę przetrwania dzięki możliwości bardziej elastycznego zarządzania biznesem. Kwestie outsourcingu mogą bezpośrednio dotyczyć też działu IT w firmie. Czy outsourcing stanowi zagrożenie dla pracującego w nim zespołu?

Outsourcing to dziś coraz modniejsze hasło. Wielu firmom daje szansę przetrwania dzięki możliwości bardziej elastycznego zarządzania biznesem. Kwestie outsourcingu mogą bezpośrednio dotyczyć też działu IT w firmie. Czy outsourcing stanowi zagrożenie dla pracującego w nim zespołu?

Jednym z głównych wyzwań dla firm jest fakt, że działające w nich systemy muszą być gotowe na bardzo szybkie wprowadzanie zmian w swojej strukturze, otwieranie się na nowe rynki, wprowadzanie nowych technologii itd. Od tego będzie zależała ich efektywność finansowa, nadwerężona przy budżetach rosnących w znacznie mniejszym stopniu niż stawiane firmom wymagania. W erze elektronicznego przepływu informacji pomiędzy wszystkimi ogniwami łańcuchów biznesowych coraz trudniej jest utrzymać w ryzach infrastrukturę IT. Stąd coraz większe zainteresowanie outsourcingiem rozwiązań IT, jako jedną z metod zapewnienia firmom większej elastyczności.

Gartner nakreślił kilka głównych powodów, dla których firmy powinny zainteresować się outsourcingiem niektórych komponentów infrastruktury IT do zewnętrznych dostawców usług:

  • W firmach drastycznie rośnie zapotrzebowanie na wydajne środowisko sieciowe, do którego można podłączać kolejne, różne rodzaje urządzeń, przede wszystkim mobilnych.
  • Sieci w przedsiębiorstwach stają się coraz bardziej krytyczne. W niektórych zaczynają być źródłem dochodu, a nie tylko narzędziem produkcyjnym lub wysokim kosztem, który trzeba szczegółowo kontrolować.
  • Infrastruktura sieciowa staje się skomplikowana, gdyż pojawia się coraz więcej aplikacji korzystających z sieci, jak np. telefonia VoIP.
  • Technologie sieciowe już za chwilę będą podlegały dość gwałtownym zmianom, technologie, które obecnie są dojrzałe, nie będą już wystarczające. To powoduje, że administratorzy w firmach będą musieli posiąść wiedzę na temat nowych technologii. Firma świadcząca usługi outsourcingu będzie zobligowana do zdobycia takiej wiedzy za nas.
Zdaniem Marcina Karczmarczyka, szefa centrum danych HP, ofertą outsourcingu powinny zainteresować się nowo powstające firmy, które wiedzą, że rozwój ich infrastruktury będzie następował bardzo szybko. "Musimy pamiętać, że typowe pomieszczenia biurowe nie nadają się na stworzenie większej serwerowni. Decydując się na outsourcing, nie tylko oddajemy sprzęt do pomieszczeń o wiele lepiej zabezpieczonych, ale także korzystamy z potencjału specjalistów, którzy zajmują się jego obsługą. Dodatkową korzyścią, jaka płynie z korzystania z rozwiązań zewnętrznych, jest możliwość zachowania dużej elastyczności - możemy zacząć od małego systemu i sukcesywnie go rozbudowywać w miarę rozwoju naszej firmy.

Co outsoursować?

Outsourcing IT szansa czy zagrożenie?

Plany wprowadzenia outsourcingu sieci

Zdaniem IDC, w tej chwili w Polsce (podobnie jak na świecie) największą popularnością cieszy się outsourcing usług internetowych (44,4% rynku) - do niego zaliczają się przede wszystkim takie usługi, jak zarządzanie pocztą elektroniczną czy witrynami web. Na drugim miejscu (21,1%) pojawiają się dostawcy usług zarządzania infrastrukturą systemową, a na trzecim (20,1%) - outsourcing sieci oraz stanowisk komputerowych (i to w tej dziedzinie prognozowany jest największy wzrost w ciągu najbliższej dekady).

Natomiast z ankiety przeprowadzonej w Polsce przez Accenture wśród 50 dużych firm wynika, że aż 94% z nich korzysta z jakiejś formy outsourcingu. W szczegółowym wykazie na pierwszym miejscu (62%) pojawiają się technologie IT, chociaż trzeba zastrzec, że wliczono do nich także podstawowe usługi, takie jak hosting usług internetowych. Znakomita większość firm jako cel uruchomienia outsourcingu podaje próbę redukcji kosztów i chęć skupienia się na podstawowej działalności firmy.

Rośnie także zainteresowanie outsourcingiem systemów pamięci masowych. Z badania firmy TheInfoPro wynika, że na świecie blisko 20% firm z listy Fortune 1000 dokonało outsourcingu przynajmniej części swoich systemów zarządzania pamięciami masowymi. Zlecane jest zarządzanie backupem, archiwizacja poczty elektronicznej czy tworzenie całych centrów zapasowych.

IBM nakreślił też dalsze prognozy, w których twierdzi, że już wkrótce zmieni się także sam zakres podejścia do outsourcingu. W tej chwili podlegają mu takie obszary, jak: helpdesk, zarządzanie komputerami i siecią, zewnętrzne centra danych, systemy backupu, wynajem powierzchni centrum danych czy zarządzanie aplikacjami. Natomiast już wkrótce to techniczne podejście ma być zastąpione podejściem biznesowym, gdzie określany będzie poziom usług biznesowych (Business Level Agreement, BLA), wydzielany będzie cały kanał dystrybucyjny wraz z technologiami oraz określana będzie jakość usług IT.

Jak przeprowadzić taki proces?

Dotychczasowe doświadczenia firm pokazały, że na całym etapie tworzenia i realizacji umowy outsourcingowej konieczna jest bardzo ścisła współpraca ekspertów z działu IT. Warto też wspomóc się niezależnymi ekspertami zewnętrznymi, aby obiektywnie ocenić warunki usługi, której realizację zlecamy.

Firmy świadczące usługi outsourcingu mają znaczną przewagę nad centrum danych prowadzonym samodzielnie. Mają duży zespół własnych informatyków, podzielony na wyspecjalizowane działy, a także doświadczenie w świadczeniu usług. Ich centra danych spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa, a jakość usług i bezpieczeństwa informacji gwarantowana jest poprzez umowę SLA.

Zdaniem Artura Wróblewskiego, starszego architekta rozwiązań outsourcingowych w IBM-ie, jedną z głównych zalet firm świadczących profesjonalnie usługi outsourcingu jest uniwersalność i elastyczność: "Taka firma musi mieć specjalistów od wszystkich platform, włącznie z systemami starszymi, takimi jak VAX, DEC czy OpenVMS. Wydawałoby się, że te systemy już dawno umarły, a jednak są firmy, które wciąż muszą tego używać. Mamy np. specjalistów od systemów operacyjnych czasu rzeczywistego, które sterują taśmami produkcyjnymi w Fiacie w Bielsku-Białej. Natomiast naturalne jest, że każda z firm będzie dążyła do przeniesienia po pewnym czasie środowisk na platformy własne, bo ich utrzymanie jest znacznie tańsze i wygodniejsze. Jest to proces transformacji i bardzo często zdarza się on nie na początku podpisania kontraktu, ale po roku lub dwóch. Do takiego procesu trzeba się przygotować i poznać środowisko klienta".

Zagrożenia dla firmy i pracowników

Outsourcing jest trochę jak małżeństwo z rozsądku - ma swoje zalety, ale i wady. Podstawową wadą jest złe oszacowanie potrzeb firmy i przygotowania do tego rodzaju "związku".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200