Wszyscy, wszędzie ze wszystkimi
- Andrzej Maciejewski,
- 24.04.2007
Unified Communications to termin młody i bardzo pojemny. Każdy z dostawców ma własny pomysł na integrację firmowej komunikacji - niezależnie od miejsca czy stosowanego kanału kontaktu.
Unified Communications to termin młody i bardzo pojemny. Każdy z dostawców ma własny pomysł na integrację firmowej komunikacji - niezależnie od miejsca czy stosowanego kanału kontaktu.
Według analityków obecnie na rynku rozwiązań Unified Communications działają spółki z mniej więcej jednakową szansą na jego podbój (kwadrat Gartnera na str. 13). Czarnym koniem może okazać się jednak jeden z dostawców oprogramowania. Mówi się, że Cisco, która jako jedna z pierwszych firm zaoferowała tego typu rozwiązania, zaczęła obawiać się wpływu na ten rynek Microsoftu, który zintegrował rozwiązania UC w pakiecie Office System 2007. Dostarczając zaś pakiet biurowy koncern z Redmond ma z definicji "bliżej" do końcowego klienta niż "dostawca infrastruktury sieciowej".
Od VoIP do UC
"Rozwój teleinformatyki spowodował gigantyczny przyrost informacji otrzymywanych przez pracowników, wywołując coraz większe zainteresowanie zagadnieniem efektywnej pracy z różnymi formami komunikacji w sposób ujednolicony i spójny" - mówi Olgierd Wisiorowski, dyrektor ds. Business Development w Siemens Enterprise Communications. Upowszechnienie się technologii VoIP oraz coraz łatwiejszy dostęp do różnych narzędzi komunikacji - głos, e-mail, chat, konferencje, współdzielenie aplikacji i dokumentów, komunikatory internetowe, detekcja dostępności - to, zdaniem Andrzeja Sańki, Sales Suport Managera w Avaya Poland, przyczyny narodzin idei Unified Communications.
W marcowym raporcie na temat rynku korporacyjnej telefonii IP analitycy IDC napisali, że termin Unified Communications zyskał wielką popularność w 2006 r., choć na razie częściej posługują się nim dostawcy niż potencjalni użytkownicy. Coraz popularniejsze zastosowanie central IP PBX jako podstawowej platformy telekomunikacyjnej i wdrożenia telefonii IP nie pozostają bez znaczenia dla przyszłego obrazu rynku rozwiązań typu UC.
Duże firmy mogą pozwolić sobie na rozwiązania z górnej półki, zupełnie małe skorzystają z popularnych komunikatorów VoIP. Cały środek to pole, które chcielibyśmy zagospodarować. Nasze rozwiązania znacznie obniżają barierę wejścia w rozwiązania VoIP czy UC.
Terminem UC analitycy IDC określają integrację wszelkich sposobów komunikacji począwszy od telefonii IP, przez systemy audio i wideokonferencji i komunikatory internetowe dostępne z poziomu komputera osobistego lub urządzenia mobilnego. UC integruje się z aplikacjami i procesami biznesowymi firmy. W przywołanym raporcie IDC podaje, że w 2006 r. dostawy centralek IP PBX sięgnęły 30 mln sztuk, zaś przychody dostawców wyniosły 5,5 mld USD. Zdaniem IDC, telefonia IP będzie decydować w pewnym stopniu o przyszłym kształcie Unified Communications.
Kreowanie rynku
"Unified Communications to rynek, który w pewien sposób powstaje poprzez transformację rynku systemów telefonicznych i aplikacji komunikacyjnych. Z pewnością UC jest nową generacją systemów komunikacyjnych, która jest na rynku stosunkowo niedługo. Mimo tego faktu cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i często jest przyczyną migracji w stronę świata telefonii IP" - uważa Grzegorz Dobrowolski, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Cisco. Jego zdaniem ciągle jednak tego typu systemy najszybciej rozwijają się w USA i Europie Zachodniej. "W Polsce stosunkowo nowe instalacje systemów telefonicznych muszą czekać na ich pełną amortyzację, aby firmy mogły rozpocząć migrację systemów IP" - mówi.
Na rynku UC wśród liderów Gartner wymienia dostawców infrastruktury telekomunikacyjnej - firmy Cisco, Siemens, Nortel i Alcatel-Lucent. Wśród nowych konkurentów znajdują się Mitel Networks i Avaya.
Nawiązana przed kilkoma miesiącami współpraca Microsoftu z Nortelem przyniosła już pierwsze owoce. W ramach inicjatywy ICA spółki stworzyły Converged Office, zintegrowane rozwiązanie komunikacyjne zbudowane na bazie pakietu Office 2007, Microsoft Exchange i infrastruktury telefonicznej Nortela. W ofercie Microsoftu znajduje się obecnie Office Live Communications Server 2005. W zeszłym roku pojawił się Exchange Server 2007, w tym - klient Exchange w ramach pakietu Office 2007. Na jesień zaplanowano premierę Office Communications Server 2007, który będzie umożliwiał m.in. hostowanie własnych wideokonferencji z pomocą nadchodzącego nowego Office Live Meeting. Wraz z OCS 2007 pojawi się klient Office Communicator.
Unified Communications to rynek, który w pewien sposób powstaje poprzez transformację rynku systemów telefonicznych i aplikacji komunikacyjnych. Z pewnością UC jest nową generacją systemów komunikacyjnych, która jest na rynku stosunkowo niedługo. Mimo tego faktu cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i często jest przyczyną migracji w stronę świata telefonii IP.
"Aktualnie rynek UC wchodzi w fazę dojrzałości. Z punktu widzenia dostawcy sprzętu będzie to rozwój w kierunku integracji z coraz szybszymi technologiami dostępowymi, np. 4G, które dają nowe możliwości w zakresie zintegrowanych aplikacji, szczególnie biznesowych" - ocenia Radosław Juszczak z Alcatel-Lucent Polska. Jego zdaniem, w przyszłości konwergencja poszczególnych systemów posunie się tak dalece, że z punktu widzenia użytkownika różnorodność rozwiązań przestanie być zauważalna.