Najpierw BTO, teraz BIO

W ramach postępującej reorganizacji HP ogłosiło utworzenie kolejnego oddziału - HP Business Information Optimization (BIO).

W ramach postępującej reorganizacji HP ogłosiło utworzenie kolejnego oddziału - HP Business Information Optimization (BIO).

Dział HP BIO będzie grupą działającą równolegle i bezpośrednio niezależną od innego, także utworzonego ostatnio, działu oprogramowania Business Technology Optimization (BTO). W skład BIO mają wejść dwie jednostki organizacyjne: BI (Business Intelligence), którą kieruje Ben Barnes, nowo mianowany wiceprezes HP oraz IM (Information Management), której dyrektor zostanie powołany dopiero za kilka tygodni.

Według zapowiedzi, grupa BI będzie się koncentrować na ofercie hurtowni danych i narzędzi analitycznych, a IM - systemach do archiwizacji i zarządzania danymi. Na razie HP unika podawania szczegółów dotyczących strategii lub planów rozwoju produktów przez nowe działy BIO. Dotyczy to przede wszystkim grupy IM, która czeka na mianowanie jej szefa.

Więcej inteligencji w biznesie

W skład HP BI wejdzie 700 pracowników przejętej ostatnio przez HP firmy konsultingowej Knightsbridge Solutions Holding, specjalizującej się w usługach integracji danych, kontroli i zapewnianiu ich jakości oraz doradztwie związanym z hurtowniami danych i systemami BI. Pierwszym poważnym i realnym elementem oferty tego działu będzie system HP NeoView, po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 2006 r. NeoView składa się z serwerów HP klasy fault-tolerant, pamięci masowych i oprogramowania do zarządzania bazami danych. System został opracowany i przetestowany m.in. na własne potrzeby HP, która realizuje projekt konsolidacji 700 oddzielnych baz danych w jedną hurtownię korporacyjną. Na razie jest to jedyne znane wdrożenie NeoView.

Jak podkreśla Ben Barnes, NeoView to nie tylko skalowalny i wysoko wydajny system korporacyjny, ale także rozwiązanie dla mniejszych firm, które może konkurować cenowo z ofertami producentów względnie tanich systemów pamięci masowych wykorzystujących urządzenia typu appliance. Tego typu rozwiązania z reguły są kombinacją wydajnych serwerów pamięci, bazy danych i innego oprogramowania, a oferowane są w postaci systemów prekonfigurowanych do określonych, specjalizowanych zastosowań. Podobne systemy - oparte na NeoView - zamierza oferować właśnie HP.

Współpraca czy konkurencja?

Dotychczas HP dostarczało przede wszystkim sprzęt - serwery i pamięci masowe, które były elementem wchodzącym w skład hurtowni danych, a kompletne rozwiązania zawierające systemy BI i zaawansowane oprogramowanie do zarządzania informacjami z reguły były oferowane wraz z firmami niezależnymi. Ben Barnes zapewnia, że współpraca z producentami specjalizującymi się w rozwiązaniach BI - takich jak Business Objects, Cognos, Hyperion Solutions i MicroStrategy, a także z IBM, Microsoft i Oracle - będzie kontynuowana, a intencją HP "nie jest wchodzenie w segmenty rynku zajęte przez te firmy, a raczej wzmocnienie współpracy z nimi".

Henry Morris, analityk IDC, uważa, że opinia ta jest uzasadniona, a współpraca HP z Cognos, Business Objects czy SAS Institute może być bez przeszkód kontynuowana. Przynajmniej dopóki HP nie zdecyduje się na zakup któregoś z producentów narzędzi do analiz i raportowania, co nie jest wykluczone. "W ogólności praktycznie w każdym projekcie BI usługi są elementem najdroższym i przynoszącym największe zyski dostawcom, bo na rynku brakuje ekspertów specjalizujących się w tej tematyce" - mówi Henry Morris.

Z utworzenia BIO można też wyciągnąć wniosek, że HP chce naśladować strategię IBM i zwiększyć sprzedaż systemów pamięci masowych przez wprowadzenie związanych z nimi usług, które mogą przywiązać dużych klientów do technologii tej firmy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200