Start w karierę
- Sławomir Kosieliński,
- 22.01.2007
Jak zapobiec emigracji? Właściwie kreślić ścieżki rozwoju w firmach, ale również promować karierę w Polsce.
Jak zapobiec emigracji? Właściwie kreślić ścieżki rozwoju w firmach, ale również promować karierę w Polsce.
Skala zjawiska migracji jest na tyle poważna, że nadszedł czas, aby przedstawić punkt widzenia pracodawców. "Brakuje zarówno wykształconych specjalistów, jak i wykwalifikowanych pracowników fizycznych" - mówi Robert T. Żelewski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.
Według badań dr. Tomasza Rostkowskiego z Katedry Rozwoju Kapitału Ludzkiego SGH, respondenci najczęściej wskazywali na problemy z pozyskaniem pracowników na stanowiska specjalistyczne i pracowników o ugruntowanej wiedzy zawodowej, zdolnych do samodzielnej pracy (60%). Mniejsze problemy (30%) wiązały się z pozyskaniem pracowników na stanowiska wykonawcze. Respondenci najrzadziej wskazywali zaś na problem z zatrudnieniem na najwyższe stanowiska menedżerskie.
Co należy zatem robić? Sami pracodawcy powinni zaangażować się w tworzenie i promocję dobrych miejsc pracy, kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi zawodowemu. To jedyne argumenty, które mogą przekonać, że karierę zawodową warto rozpocząć w Polsce. Kampania "Start w karierę.PL" skierowana jest właśnie do studentów i przedstawicieli środowisk pracodawców. Ma na celu rozpoczęcie merytorycznej debaty społecznej na temat warunków, w jakich nowa generacja pracowników rozpoczyna karierę zawodową w Polsce. Celem projektu jest nie tylko pokazanie Polski jako dobrego miejsca do budowania kariery. Poprzez kampanię organizatorzy chcą rozpocząć poważną dyskusję, co można i należy zrobić, aby młodzi, utalentowani ludzie chcieli rozwijać się zawodowo właśnie w Polsce.
W ramach kampanii zaplanowano pięć debat uczelnianych w: Warszawie (27 lutego, SGH), Krakowie (7 marca, Uniwersytet Jagielloński), Wrocławiu (29 marca, Politechnika Wrocławska), Łodzi (12 kwietnia, Uniwersytet Łódzki) i Gdańsku (26 kwietnia, Uniwersytet Gdański). Równolegle prowadzone będą badania pracodawców (w zakresie problemów rekrutacyjnych) i studentów (ocena sytuacji rynku pracy i postawy emigracyjne). Zaplanowano również konferencję z udziałem dyrektorów personalnych i przedstawicieli świata akademickiego na temat kształcenia dla potrzeb rynku pracy. Organizatorami kampanii "Start w karierę.PL" są Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami oraz Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University. Partnerem akcji jest firma Accenture, a tygodnik Computerworld jest patronem medialnym przedsięwzięcia.