Usługi z metką IBM

IBM wydzielił z IBM Global Services część odpowiedzialną za rozwiązania sieciowe. W ten sposób powstał dział IBM Integrated Communications Services.

IBM wydzielił z IBM Global Services część odpowiedzialną za rozwiązania sieciowe. W ten sposób powstał dział IBM Integrated Communications Services.

Nowy dział usługowy IBM - liczący 7000 pracowników na całym świecie - będzie oferował standardowe, w odróżnieniu od tworzonych w pełni na potrzeby klienta, produkty usługowe. To diametralna zmiana w podejściu IBM do sprzedaży usług - dotąd firma starała się podążać w odwrotnym kierunku. "Naszym celem jest sprzedawanie usług pod marką IBM, tak jak robimy to z naszymi rozwiązaniami sprzętowymi i oprogramowaniem. Takie podejście pozwoli nam w nowy sposób dotrzeć do klientów" - zapowiada Laurence Guihard-Joly, wiceprezes IBM kierujący działem Integrated Communications Services (ICS).

Na początek sieci

Standardowe usługi składać się będą ze szczegółowych planów dla każdego elementu projektów, takich jak definicja wymagań, metodologie implementacji i plany testowania. Dzięki temu pracownicy IBM będą mogli powielać taktykę wykorzystywaną na całym świecie i minimalizować czaso- i pracochłonne procesy dostosowywania usług do potrzeb klientów. ICS będzie koncentrował się na czterech obszarach: konwergentnej komunikacji, strategii sieciowej i optymalizacji, technologiach mobilnych, bezprzewodowych i RFID oraz na integracji sieciowej i usługach zarządzania nimi.

Nowa jednostka funkcjonuje w ramach większej grupy IBM Global Technology Services, która zajmuje się świadczeniem profesjonalnych usług serwisowych. Szefem ICS w IBM Polska został Tomasz Bartel, związany z firmą od 2003 r. Ostatnio był odpowiedzialny za sprzedaż usług infrastrukturalnych w regionie obejmującym Europę Środkowo-Wschodnią, Bliski Wschód oraz Austrię i Szwajcarię. Wcześniej pracował w Cisco Systems i 2Si. "W chwili obecnej prowadzimy intensywne prace nad przekształceniem i dostosowaniem istniejących struktur do nowego modelu, opartego na nowych działach produktowych. Główny nacisk w procesie transformacji kładziemy na szybkie wprowadzenie nowych produktów usługowych na rynek Polski" - mówi szef ICS w IBM Polska.

Pierwsze dwa standardowe produkty, które znajdą się w ofercie ICS, dotyczą sieci konwergentnych (Network Convergence Services Product ) i telefonii IP (IP Telephony Services Product). Pierwszy z nich ma być oferowany klientom, którzy chcą w jednej sieci transmitować dane, głos i obrazy wideo, drugi - klientom zainteresowanym budową systemów telefonii IP. Produkty będą bazować na komponentach pochodzących m.in. od firm Cisco, Nortel, Avaya, Tandberg oraz rozwiązaniach programowych i sprzętowych IBM (Lotus Sametime, WebSphere i serwerach xSeries).

Klocki usługowe

Do końca 2006 r. w ofercie IBM ICS znaleźć się ma 30 standardowych usług. Będzie to mieszanka istniejących i nowych produktów. Wśród nich będą usługi w zakresie strategii i optymalizacji sieciowej, które koncentrują się wokół planowania systemów sieciowych oraz ich integracji z istniejącymi aplikacjami i procesami biznesowymi w firmie, a także usługi polegające na pomocy przy definiowaniu strategii, planowaniu i projektowaniu, a także w integrowaniu, wdrażaniu i zarządzaniu środowiskami bezprzewodowymi i RFID. Wśród nowych, standardowych usług znajdą się również integracja i zarządzanie siecią, polegające na projektowaniu i modernizacji infrastruktury LAN\WAN. W ramach tej oferty ICS będzie oferować wdrożenia systemów zarządzania bazujących na produktach IBM Netcool.

Jak przekonuje Laurence Guihard-Joly, nawet w najbardziej skomplikowanych projektach 80% potrzeb klientów będzie można zaspokoić dzięki wykorzystaniu tak powstałych "klocków" usługowych. "Oferowanie gotowych produktów usługowych nie oznacza, że każdy kto zakupi dany produkt otrzyma pudełko ze ściśle zdefiniowaną zawartością bez możliwości zmian. Sprzedaż standaryzowanych produktów serwisowych można porównać do sprzedaży serwerów. Klient wybiera nie tylko model, który odpowiada jego potrzebom, ale również procesor, dysk, napędy itp. W przypadku produktów usługowych sprawa wygląda podobnie" - tłumaczy Tomasz Bartel.

Usługi na rynek MSP

Reorganizacja ma umożliwić IBM dotarcie z ofertą do małych i średnich firm, a nie jak dotychczas głównie do największych przedsiębiorstw na świecie. Podejście produktowe ma również ułatwić działanie w warunkach mniejszych budżetów IT, krótszych terminów realizacji i delegowania do nich pracowników uczestniczących w innych przedsięwzięciach.

"Chcemy zrewolucjonizować sposób zarządzania i świadczenia usług dla firm, przekształcając procesy biznesowe realizowane dotąd przez pracowników, tak aby były one silnie wspierane bądź całkowicie wykonywane przez aplikacje, oprogramowanie i narzędzia konsultingowe. Dzięki powtarzalnym rozwiązaniom klienci otrzymują usługi na jednakowym poziomie, a my możemy scalać procedury, tworząc w ten sposób rozwiązania nadające się do realizacji na całym świecie" - tłumaczy Piotr Tomaszewski, dyrektor w dziale IBM Global Technology Services.

IBM nie ujawnił cennika nowych usług.

Pierwszy krok

IBM rozpoczął przygotowania do reorganizacji działu IBM Global Services rok temu, m.in. przeprowadzając rozmowy z największymi klientami i dokonując analizy rynku. Dział ten to ogromna organizacja, której przychody rosną jednak coraz wolniej. W ostatnim kwartale nawet spadły o ok. 1%, do 11,9 mld USD. Oferowanie standardowych usług na tych samych zasadach, co pozostałe produkty, ma zdynamizować sprzedaż.

Zdaniem analityków pomysł IBM to zmiana reguł gry na rynku usług IT. Przewidują, że pozostali gracze pójdą w tym samym kierunku. Takie podejście pozwala bowiem klientom na oszczędności czasu i środków przeznaczanych na projekty. Można bowiem, wykorzystując gotowe elementy, uzyskać efekty np. w ciągu trzech miesięcy zamiast pół roku.

Eksperci przyznają, że posunięcie IBM ma rewolucyjny charakter, ale w branży od pewnego czasu trwała ożywiona dyskusja na ten temat. Obecnie należy spodziewać się podobnych zmian w ofercie po stronie największych konkurentów IBM Global Services, do których należą m.in. Accenture, Capgemini, EDS i HP Services.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200