Trendy w sieciach mobilnych

Już za dwa lata dostępność na rynku bogatej oferty podręcznych terminali bezprzewodowych powinna pozwolić na realizację większości potrzeb komunikacyjno-biznesowych każdego rodzaju przedsiębiorstwa.

Już za dwa lata dostępność na rynku bogatej oferty podręcznych terminali bezprzewodowych powinna pozwolić na realizację większości potrzeb komunikacyjno-biznesowych każdego rodzaju przedsiębiorstwa.

Według prognozy Gartner Group w 2010 r. dostawy nowych podręcznych terminali przystosowanych do obsługi sieci mobilnych osiągną na świecie ponad 1,3 mld egzemplarzy, a dziesiąta część z nich będzie funkcjonować w sieciach korporacyjnych WLAN. W 2008 r. wszystkie nowe palmtopy będą już miały wbudowane funkcje poczty e-mail, a w nowych modelach telefonów komórkowych wskaźnik ten osiągnie 60% dostaw.

W najbliższym czasie powinno nastąpić wyraźne zróżnicowanie rynku mobilnego w wyniku narastania konkurencji między dostawcami kompletnych systemów bezprzewodowych typu B2C (Business to Consumer) dla przedsiębiorstw.

Kluczowym elementem w rozwijaniu aplikacji staną się nowe platformy, które do 2009 r. będą obejmować zunifikowaną komunikację przez: SMS, komunikatory internetowe (Instant Messaging) oraz pocztę elektroniczną. Bardziej powszechne stanie się korzystanie z takich języków i sposobów programowania, jak: HTML, Flash Lite oraz platformy Java2 Micro Edition (J2ME), a także częstszej prezentacji obrazowej.

Nowo powstające systemy mobilne stają się coraz bardziej kompleksowe. Głosowa obsługa urządzeń wraz z transmisją obrazu wkrótce zdominuje komunikację między kontrahentami i klientami, a przekaz informacji poprzez telefony komórkowe o zaawansowanych funkcjach będzie stopniowo wypierał tradycyjną telefonię stacjonarną. Nowe platformy bezprzewodowe będą wspierać nie tylko same telefony, ale również odtwarzacze muzyczne MP3 oraz multimedialne zestawy do gier przez Internet.

Według prognoz znacznemu rozpowszechnieniu ulegną produkty wielosystemowe (multirate) GSM 450/900/1800/1900, pozwalające efektywniej korzystać z środowiska radiowego 2G i 3G. Przewiduje się, że 45% terminali podręcznych do 2009 r. będzie działać w technologii Wi-Fi, a potem w obu technologiach, czyli Wi-Fi i WiMAX.

<hr size="1" noshade>Cechy nowych terminali podręcznych:

Trendy w sieciach mobilnych

Przyszłość produktów mobilnych

  • setki różnorodnych modeli (z funkcją Push to Talk, VoIP i szybką transmisją)
  • wzrost pojemności z jednoczesnym spadkiem cen (poniżej 120 USD w 2009 r.)
  • instalowanie kluczowych platform: IM (Instant Messaging), HTML, Flash, Bluetooth oraz obrazowanie danych
  • nowe interfejsy do filmowania, lokalizacji i nawigacji GPS
  • uaktywnienie "cienkiego klienta"
  • bardziej zaawansowane funkcje niż w telefonach komórkowych
  • nowe platformy bezprzewodowe do odtwarzania muzyki i gier
  • produkty wielosystemowe (45% terminali podręcznych będzie działać w sieciach Wi-Fi w 2009 r.)
<hr size="1" noshade>

Według tych samych prognoz, wymienione trendy będą towarzyszyć także rozwojowi kilku nowych segmentów bezprzewodowej komunikacji naziemnej, wśród których poczesne miejsce zajmą biznesowe sieci inteligentne (4,8%), narzędzia i procedury zwiększające bezpieczeństwo sieci bezprzewodowych (4,5%), mobilne aplikacje pracownicze (3,9%) oraz rozwój technik współdziałania różnych sieci radiowych (3,6%). Mobilna i heterogeniczna komunikacja w przedsiębiorstwie (firma bez kabli) wchodzi dopiero w eksperymentalny etap pierwszych instalacji korporacyjnych i ulega stałej modernizacji podstawowej infrastruktury. Powodem są pojawiające się bardziej efektywne technologie komunikacji radiowej, z których największe zainteresowanie użytkowników i projektantów wywołują obecnie: Bluetooth, HSDPA, Wi-Fi oraz WiMAX. Są one już całkowicie wystarczające do zaspokojenia większości, jeśli nie wszystkich, wymagań stawianych aplikacjom mobilnym w przedsiębiorstwie.

Prognozowane trzy miliardy mobilnych użytkowników w 2010 r. będzie mogło korzystać z różnorodnych aplikacji i możliwości sieci bezprzewodowych. Dzieje się tak w wyniku narastającej konkurencji między operatorami, a także w rezultacie zróżnicowanych oczekiwań użytkowników sieci WLAN. Niszowe w początkowym okresie wdrażania (2005 r.) aplikacje mobilne wymagają coraz szerszego pasma, stają się multimedialne oraz rzeczywiście interaktywne w zastosowaniach praktycznych. Prognozy wskazują, że lata 2005-2008 będą decydować o rozwoju i upowszechnianiu się szerokopasmowej komunikacji mobilnej, natomiast stabilizacja tych rozwiązań ma nastąpić dopiero w 2009 r.

Trendy w sieciach mobilnych

Trendy aplikacji korporacyjnych

Rynek systemów dostępowych z szerokopasmową łącznością radiową już teraz wykazuje olbrzymią dynamikę wzrostu, co jest wynikiem postępu w technologiach zapewniających szybki transport danych. Dzisiaj należą do nich przede wszystkim dwa rozwiązania technologiczne: bezprzewodowe Wi-Fi oraz WiMAX, na które dostawcy i operatorzy łożą olbrzymie środki finansowe. Według TIA (Telecommunications Industry Association) w 2005 r. światowe obroty na rynku rozwiązań Wi-Fi (sprzęt plus oprogramowanie) wyniosły 5,2 mld USD, a w rozwijaniu technologii WiMAX zamknęły się kwotą 115 mln USD.

Stowarzyszenie TIA przewiduje, że w 2008 r. obroty na rynku rozwiązań WiMAX wzrosną prawie trzykrotnie, podczas gdy w zakresie rozwiązań Wi-Fi w tym samym czasie będzie to jedynie 40% więcej niż obecnie. Tak duże przyspieszenie w segmencie systemów szerokopasmowych wiąże się przede wszystkim ze wzrostem możliwości transmisyjnych technologii WiMAX sięgających 70 Mb/s, a wkrótce ponad 100 Mb/s (Wi-Fi). Także z faktem, że połączenia Wi-Fi mają zasięg ograniczony do kilkuset metrów, podczas gdy sieci operujące w technologii WiMAX zapewniają zasięg nawet do kilkudziesięciu kilometrów (maksymalnie do 70 km, typowo kilkanaście).

Strategie operatorów sieciowych

Trendy w sieciach mobilnych

Strategie operatorów sieciowych

Według Gartner Group największą rolę w dotychczasowych instalacjach sieci bezprzewodowych WLAN odgrywa aplikacja mobilnej poczty elektronicznej (mobile e-mail), z której korzystało w 2005 r. 10 mln użytkowników. Teraz można korzystać z tej usługi za pośrednictwem praktycznie wszystkich powszechnie dostępnych terminali i końcowych urządzeń bezprzewodowych: telefonów komórkowych, smartfonów, palmtopów i notebooków. Mimo to nadal brak wyraźnego sygnału od operatorów, która z technologii radiowego dostępu przejmie w najbliższych latach pałeczkę pierwszeństwa jako "dostawca mobilnych aplikacji", zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i grup pracowniczych.

Operatorzy tradycyjnego modelu biznesowego nadal wyczekują na dalszy rozwój wypadków, analizując jednocześnie, czy i w jaki sposób ta nowa sytuacja może wpłynąć na wzrost ich własnych dochodów. Niewątpliwą zaletą mobilnego rozwiązania jest możliwość konwergencji i grupowania różnych aplikacji pod jednym systemem, jednorodne, a więc bardziej efektywne zarządzanie usługami, stosowanie nowoczesnych urządzeń końcowych takich jak notebooki 3G, dostarczanie zaawansowanych usług środowiska multimedialnego, nowocześniejszy sposób komunikacji typu M2M (Machine to Machine) między dowolnymi urządzeniami czy wdrażanie nowej technologii UMA (Unlicensed Mobile Access), usprawniającej komunikację między strukturami stacjonarnymi i mobilnymi.

Jednocześnie ci sami operatorzy znajdują się pod silną presją ograniczenia lub nawet utraty dochodów z tego biznesowego sektora na rzecz innych wirtualnych podmiotów, oferujących alternatywne usługi głosowe. Wkraczająca bezpardonowo w ostatnim roku do przedsiębiorstw i wykorzystywana coraz częściej przez zwykłych użytkowników pakietowa obsługa VoIP - serwowana poprzez sieci przewodowe jako VoDSL oraz w aplikacjach bezprzewodowych (VoGSM, VoWi-Fi, VoWiMAX) - stanowi poważne zagrożenie dla tradycyjnych dostawców usługi telefonicznej.

Wiele opinii dotyczących sieci komórkowych wskazuje, że w najbliższych kilku latach komunikaty multimedialne MMS oraz poczta e-mail istotnie nadszarpnie olbrzymią popularność krótkich wiadomości komórkowych SMS - o ile tylko spadną odpowiednio ceny za te usługi, co jest bardzo prawdopodobne. Dojrzałe rynki jednak powoli nasycają się, a dalsze przyspieszanie poprzez nasilanie konkurencyjności usług staje się trudniejsze i coraz bardziej kosztowne. Co gorsza, konsumenci już pokazali ograniczone zainteresowanie nowymi usługami 3G do transportu danych, takimi jak wideotelefonia czy mobilna telewizja IPTV. Niepewna przyszłość tych aplikacji oraz wysoka konkurencyjność wśród operatorów niewątpliwie doprowadzą do wielu zmian w produktach dostępowych, podniesienia różnorodności ofertowej usług oraz zmniejszenia opłat za ich korzystanie. Teraz są one po prostu za drogie.

W ocenie analityków Senza Fili Consulting, technologie bezprzewodowego dostępu klasy Wi-Fi, a w szczególności szerokopasmowej sieci WiMAX mogą stosunkowo szybko zdominować rynek stałych łączy radiowych, jednak w obszarze rozwiązań mobilnych ich rozwój będzie początkowo przebiegał mniej dynamicznie niż wcześniej przewidywano. Pewne jest jednak, że specyfikacja mobilnego rozwiązania WiMAX (802.16e) szybko nadrobi rynkowe zaległości wobec stacjonarnej wersji 802.16d. Stanie się tak ze względu na większą uniwersalność nowego standardu i jego atrakcyjność - zarówno dla użytkowników końcowych, jak i dostawców i operatorów usług radiowych. Ta właśnie sytuacja będzie w najbliższym czasie wywoływać największe dylematy u operatorów sieci stacjonarnych: brać w tym udział czy nie, a jeśli tak, to kiedy i w jakim stopniu się angażując?

Perspektywy dla operatorów mobilnych

zagrożenia

  • dalszy rozwój bezprzewodowego VoIP
  • wzrost zainteresowania Internetem
  • przesuwanie się SMS do IP
  • zbyt mała przepustowość kanałów
  • konsolidacja sieci i usług
  • nasycenie rynku tradycyjnymi usługami
  • zbyt powolny wzrost usług 3G
  • spadek zysków z transmisji głosu i SMS
  • utrata kontroli nad klientami
  • niedostatek zróżnicowania usług
  • bardziej wymagający klienci korporacyjni

szanse

  • przyspieszenie konwergencji usług
  • oferta usług zarządzanych
  • nowe obszary biznesowe (media, środowiska)
  • większa infrastruktura bazy
  • nowe podmioty klientów (M2M, notebooki z funkcjami 3G)
  • pomnożenie własnej infrastruktury
  • nowe kanały sprzedaży
  • rozszerzanie UMA (Unlicensed Mobile Access) w kierunku FMS (Fixed Mobile Substitution)
  • zaawansowane usługi na kartach SIM
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200