W stronę słońca

Po kilku latach, kiedy poziom przychodów Sun Microsystems Poland kształtował się na podobnym poziomie, firma zanotowała wzrost.

Po kilku latach, kiedy poziom przychodów Sun Microsystems Poland kształtował się na podobnym poziomie, firma zanotowała wzrost.

W ubiegłym roku sprzedaż Sun Microsystems podskoczyła o 12%. "Bardziej imponujący jest jednak wzrost zamówień, który wyniósł 30%. Przychody z trwających obecnie projektów zostaną zaliczone do wyników roku bieżącego" - mówi Piotr Wierzbicki, prezes zarządu Sun Microsystems Poland.

Firma deklaruje, że wzrost dotyczy wszystkich obszarów działalności. Największym charakteryzują się usługi edukacyjne, serwisowe - gwarancyjne i pogwarancyjne, a także konsultingowe. W tym obszarze wzrost wynosi ok. 30%. Oznacza to, że udział sprzedaży usług w przychodach Sun znacznie przekracza połowę.

Najwolniej rośnie sprzedaż sprzętu (na poziomie 5-7%). Wynika to z faktu wojny cenowej toczonej z HP i IBM. "Biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych sztuk, odnotowaliśmy wzrost o kilkanaście procent" - tłumaczy Piotr Wierzbicki.

Średni rynek

W stronę słońca

Piotr Wierzbicki, prezes zarządu Sun Microsystems Poland

Sun prowadzi obecnie kilka dużych projektów, w ramach których ma dostarczyć platformę sprzętową - serwery i pamięci masowe - dla firm z sektora finansowego. Lepsze wyniki pod względem liczby sprzedanych serwerów to również efekty sporego zainteresowania tanimi serwerami z procesorami Opteron firmy AMD.

W 2004 r. firma sprzedała kilkaset sztuk takich komputerów. W ubiegłym liczba ta podwoiła się. Kupują je przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, takie które posiadają od 5 do 10 serwerów. Coraz częściej - jak przekonują przedstawiciele Sun Microsystems - są one także wykorzystywane w dużych projektach. Duża liczba sprzedanych serwerów z procesorami Opteron nie przekłada się na duże przychody. Marża związana z ich sprzedażą jest porównywalna ze sprzedażą komputerów biurkowych.

Firma od dawna liczy, że uda się jej zainteresować swoimi rozwiązaniami rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Nie tak dawno zapowiadano, że sprzedaż do tego sektora będzie stanowiła 30-40% łącznych przychodów. Dlatego wspólnie z firmą DNS rozbudowywano strukturę partnerską przygotowaną do sprzedaży produktów, takich jak tanie serwery czy pakiet biurowy StarOffice. Spolonizowana wersja najnowszej edycji pakietu biurowego Sun Microsystems po wielu miesiącach oczekiwania trafi wreszcie na rynek na przełomie maja i czerwca br.

Wzrost z archiwum

W stronę słońca

Przychody Sun Microsystems Poland

W tym roku Sun ufa, że uda się poprawić wyniki sprzedaży sprzętu również dzięki przejęciu w połowie ubiegłego roku producenta rozwiązań do zabezpieczania i archiwizacji danych StorageTek. "Ubiegły rok był najlepszym w historii StorageTek w Polsce. Rynek bibliotek taśmowych jest w Polsce duży. Koszty mają znaczenie, a taśmy wciąż są dużo tańsze niż dyski. Tymczasem regulacje dotyczące przechowywania danych są coraz bardziej restrykcyjne: rejestry medyczne muszą być przechowywane przez 30 lat, dane telekomunikacyjne - 15" - przekonuje Piotr Wierzbicki.

Sun stoi jednak przed wyzwaniem zbudowania kanału partnerskiego dla rozwiązań do archiwizacji i zabezpieczania danych. StorageTek nie miał dotychczas dużej liczby partnerów. Firma stara się przekonywać do nowych produktów swoich dotychczasowych partnerów.

Zdaniem szefa Sun Microsystems Poland, przejęcie StorageTek powinno zaowocować w przyszłym roku 10-proc. dodatkowym wzrostem ogólnych przychodów Sun Microsystems. Wartość sprzedaży StorageTek szacowana była na ok. 10 mln USD. Firma ma ponad stu klientów w Polsce. Duża część z nich dotychczas nie była klientami Sun, co stwarza firmie okazję do zaprezentowania im swojej oferty.

Spoglądanie dalej

W 2004 r. Sun Microsystem zanotował rekordowe wyniki sprzedaży oprogramowania. Nie udało się ich powtórzyć w roku ubiegłym. Rekordowy rezultat w 2004 r. firma zawdzięczała przede wszystkim sprzedaży dużej liczby licencji Java Enterprise System (JES). Łącznie sprzedała ok. 7 tys. licencji JES, głównie firmom telekomunikacyjnym, które poza instytucjami finansowymi stanowiły dotychczas główny obszar zainteresowania handlowców Sun. Przed firmą wciąż pozostaje wyjście z ofertą do innych branż. Dotychczas nie udało się zrealizować tych zamierzeń. Jak dotąd nie było słychać o podpisaniu tak znaczących kontraktów. Być może jednak będzie można usłyszeć o nich wkrótce, przy okazji zamknięcia roku finansowego.

Duże nadzieje Sun wiązał i nadal wiąże z zawojowaniem rynku systemów do zarządzania tożsamością. Ma umożliwić to technologia przejęta wraz z firmą WaveSet. Podobnie jak rok wcześniej firma twierdzi: prowadzone są wdrożenia pilotowe. O podpisanych kontraktach na razie milczy.

W tym roku Sun liczy na wzrost sprzedaży oprogramowania. Poza ożywieniem na rynku zarządzania tożsamością, środkiem do zrealizowania celu mają być przejęte w ubiegłym roku technologie spółki SeeBeyond, specjalizującej się w zakresie narzędzi do integracji aplikacji. Firma SeeBeyond nie była obecna w Polsce. Na świecie z jej oprogramowania korzystają głównie banki. "Ten typ oprogramowania w Polsce dotychczas oferowały tylko firmy BEA Systems i IBM. Teraz znalazło się ono także w ofercie Sun" - mówi Piotr Wierzbicki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200