Mobilne przedsiębiorstwa

Mottem tegorocznego forum Gartnera ''Wireless & Mobile'' w Londynie może być wypowiedź Nicka Jonesa, jednego z analityków Gartnera: ''Nie wypada już udzielać odpowiedzi, że kogoś nie ma przy biurku, więc nie można załatwić jakiejś sprawy. Współczesna technologia i oferta operatorów stwarza możliwości, by każde przedsiębiorstwo wyposażyło swoich pracowników w atrybut mobilności.

Mottem tegorocznego forum Gartnera ''Wireless & Mobile'' w Londynie może być wypowiedź Nicka Jonesa, jednego z analityków Gartnera: ''Nie wypada już udzielać odpowiedzi, że kogoś nie ma przy biurku, więc nie można załatwić jakiejś sprawy. Współczesna technologia i oferta operatorów stwarza możliwości, by każde przedsiębiorstwo wyposażyło swoich pracowników w atrybut mobilności.

Każdy może pracować i być stale dostępny dla innych'' - stwierdził. Rynek rozwiązań mobilnych rozwija się szybko, a istotną zmianą, która się na nim dokonała, jest właśnie możliwość ''umobilnienia'' praktycznie wszystkich aplikacji biznesowych, do tego z parametrami odpowiadającymi łączom szerokopasmowym, w chwili gdy w ofertach operatorów dostępne będą usługi HSDPA. Dodatkowo można spodziewać się, że w ciągu 2-3 lat w ofercie operatorów dla rozwiązań mobilnego przedsiębiorstwa pojawią się umowy gwarantujące odpowiedni poziom SLA.

Rene Oberman, prezes T-Mobile przyznał, że wciąż nie ma odpowiedzi na wiele pytań dotyczących dalszego rozwoju rynku. Przede wszystkim nie wiadomo, czy operatorzy mają być jedynie dostawcami dostępu do sieci, czy raczej integratorem usług, uzyskującym przychody np. z udziału w realizowanych w sieci transakcjach. Nie wiadomo także, czy takie potęgi, jak Microsoft czy Google, będą chciały pozostać dla operatorów partnerami czy zostaną konkurentami, którzy sami oferują podstawowe usługi. Od tego bowiem zależy także rola operatorów w obsłudze przedsiębiorstw. Dzisiaj - inaczej niż w świecie PC - operatorzy mają bowiem kontrolę nad wykorzystywanymi urządzeniami, zarządzają też danymi dotyczącymi ich wykorzystania (billing, karty SIM), decydują o dostępności usług.

Gartner przedstawił statystyki obrazujące rewelacyjne współczynniki ROI dla niektórych obszarów aplikacji mobilnych. W szczególności dotyczy to działań personelu technicznego (np. serwisu) w terenie. Tutaj nakłady zwracają się w ciągu kilku miesięcy. ''Jeśli firma nie uzyskuje zwrotu z takiej inwestycji w ciągu roku, to wyraźnie ma problem, bo odstaje to od wszystkich światowych benchmarków'' - twierdzi William Clark, analityk Gartnera. Oczywiście dobre wdrożenie wymaga ustalenia odpowiednich polityk bezpieczeństwa (w tym określenia podstawowych profili wykorzystania rozwiązań mobilnych), strategii zarządzania posiadaną infrastrukturą i ryzykiem oraz ustalenia metryk, według których będzie się mierzyć efektywność całego systemu. Według danych Gartnera, w typowej sytuacji pracownik wyposażony w terminal mobilny w ciągu dnia transmituje ok. 500 KB danych.

Analitycy Gartnera wskazują na dwa podstawowe ograniczenia rozwoju rynku: wiele urządzeń i aplikacji mobilnych nadal ma niedopracowane, nieergonomiczne interfejsy; o ile zaś sprzętowe rozwiązania mobilne są już rozwinięte, to po stronie aplikacji nadal pozostaje wiele do zrobienia i producenci, np. systemów ERP, nie nadążają za możliwościami dostępnych dzisiaj rozwiązań sprzętowych.

Przemysław Gamdzyk, Londyn

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200