Poczta czeka na pilotaż

Rozstrzygnięcie wielomilionowych przetargów na zakup sprzętu komputerowego ma odblokować dalszą realizację projektu informatyzacji Poczty Polskiej. W fazę pilotażową wchodzą obecnie dwa pocztowe projekty - Mrówka i e-Poczta. Za wdrożenie obu systemów odpowiada - należąca do Prokom Software - spółka Postdata. Pierwszy z nich jest wart 120 mln zł, drugi zaś - włączając dwuletnie usługi serwisowe - 14 mln zł.

Rozstrzygnięcie wielomilionowych przetargów na zakup sprzętu komputerowego ma odblokować dalszą realizację projektu informatyzacji Poczty Polskiej. W fazę pilotażową wchodzą obecnie dwa pocztowe projekty - Mrówka i e-Poczta. Za wdrożenie obu systemów odpowiada - należąca do Prokom Software - spółka Postdata. Pierwszy z nich jest wart 120 mln zł, drugi zaś - włączając dwuletnie usługi serwisowe - 14 mln zł.

Wdrożenie systemu Mrówka obejmuje centralizacje i ujednolicenie systemu finansowo-księgowego i gospodarki własnej. Dotychczas te funkcje na Poczcie Polskiej obsługiwały trzy różne systemy (w zależności od regionu). Na potrzeby Mrówki rozpisano przetarg na dostawę sprzętu komputerowego. Otwarcie ofert ma nastąpić 20 kwietnia. Z kolei e-Poczta to system informatyczny, który zastąpi dotychczas użytkowane w placówkach pocztowych systemy lokalne - Poczta 2000 i Poczta Gdańsk. Będzie on działał w architekturze scentralizowanej, co ma znacząco usprawnić zarządzanie środowiskiem IT, a także umożliwić wprowadzanie nowych usług. Pilotażowe wdrożenie tego systemu w strefie poznańskiej ma rozpocząć się w lipcu lub sierpniu br. Może się jednak opóźnić ze względu na nierozstrzygnięty przetarg na sprzęt dla bydgoskiej serwerowni, gdzie ma pracować system e-Poczta. Poczta Polska zamówiła m.in. kilkadziesiąt serwerów z procesorami Xeon, macierze dyskowe, czytniki kart kryptograficznych i oprogramowanie (m.in. Microsoft SQL Server Enterprise Edition i Tivoli Storage Manager). Wartość zamówienia jest szacowana na ponad 40 mln zł. Przetarg został jednak oprotestowany m.in. przez Comarch i HP, i na razie nie wiadomo kiedy można spodziewać się jego rozstrzygnięcia.

Jednocześnie Asseco Poland, przy współpracy Postdata, prowadzi od ub.r. w Banku Pocztowym projekt Detal. Dotyczy on wdrożenia tzw. serwera usług bankowych, zapewniającego współpracę systemu IT banku z systemami użytkowanymi na Poczcie Polskiej. Dzięki temu klienci banku będą mogli w dowolnym oddziale poczty wydawać dyspozycje i zarządzać rachunkami i lokatami. To pierwszy etap projektu. W kolejnym firmy mają poszerzyć możliwości komunikacji systemów stosowanych w obu instytucjach, tak aby poprzez oddziały Poczty Polskiej możliwe było korzystanie ze wszystkich usług Banku Pocztowego.

Tymczasem kontrakt na wdrożenie systemu gospodarki własnej w Banku Pocztowym - dotychczas obsługiwanym przez spółki Grupy Prokom - zawarł niedawno ComputerLand.

Dostarczy on oprogramowanie Oracle E-Business Suite. Jego wdrożenie w banku ma pozwolić na optymalizację kosztów i usprawnić procesy związane z planowaniem inwestycji, naliczaniem amortyzacji oraz utrzymaniem środków trwałych. Będzie on wykorzystywany także do oceny efektywności. Rozwiązanie ma pracować na bazie Oracle - w tym środowisku działa również wdrożony w Banku Pocztowym zintegrowany system defBank Pro firmy Asseco Poland. Prowadzone przez CL wdrożenie ma się zakończyć w listopadzie br.

134 mln zł wyda Poczta Polska na wdrożenie dwóch nowych systemów - Mrówka i e-Poczta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200