Megafuzja wypaliła

Negocjacje dotyczące połączenia Alcatela i Lucent Technologies zakończyły się sukcesem. Proces integrowania obu organizacji potrwa co najmniej dwa lata.

Negocjacje dotyczące połączenia Alcatela i Lucent Technologies zakończyły się sukcesem. Proces integrowania obu organizacji potrwa co najmniej dwa lata.

Ostateczne porozumienie oznacza powstanie telekomunikacyjnego giganta o przychodach na poziomie 21 mld euro. Nowa firma ma opanować 35% rynku w Europie, 34% w USA i 31% w pozostałych regionach świata. Transakcja musi jeszcze zostać zaakceptowana przez udziałowców obu firm i urzędy antymonopolowe. "Finalizacja porozumienia potrwa od sześciu do dwunastu miesięcy. Następnie, ze względu na skomplikowanie tego przedsięwzięcia, potrzebne będą przynajmniej dwa lata, aby zintegrować obie organizacje" - przekonuje Lars Godell, analityk z Forrester Research.

W nowej skali

Na razie niewiele można powiedzieć o skutkach fuzji. Z pewnością daje ona obu firmom większą skalę działania i obecność praktycznie na wszystkich światowych rynkach (130 krajów). W 2005 r. Alcatel sprzedał połowę produktów w Europie, podczas gdy Lucent dominował na rynku amerykańskim. Alcatel przegrywał na amerykańskim rynku z Avaya, Cisco i Nortel Networks. Co ciekawe, obsługa niektórych amerykańskich kontraktów rządowych będzie musiała być prowadzona teraz przez wydzieloną spółkę zależną. Będzie ona kierowana przez zarząd złożony z trzech obywateli amerykańskich zaakceptowanych przez rząd USA. Podobnie jest we Francji, gdzie działa Thales. Jej udziałowcem - poza Alcatelem - jest państwo francuskie. Członkowie zarządu Thalesa muszą zaś być obywatelami Unii Europejskiej.

Połączenie Alcatela i Lucenta ma przynieść znaczące oszczędności, szacowane w ciągu 3 lat na 1,4 mld euro. Wynikać będą chociażby z redukcji zatrudnienia o ok. 9000 osób. Spekulacje na temat rozszerzania lub wycofywania linii produktowych Mark Burnworth, rzecznik prasowy Alcatela, określa jako przedwczesne. Patricia Russo, mająca zostać szefem połączonych firm, będzie odpowiedzialna za sformułowanie nowej strategii. Zdaniem analityków, konieczne będzie nawiązanie bliskiej współpracy z największymi operatorami. To jedyna szansa na odegranie strategicznej roli w odświeżaniu i rozszerzaniu infrastruktury klientów. Konkurując w pojedynczych przetargach, gdzie marże są bardzo niskie, nowa firma nie będzie miała większych szans z azjatyckimi tygrysami.

Przyszłość routerów

Podczas konferencji, w której uczestniczyli Serge Tchuruk, obecny szef Alcatela i przyszły prezes, niemający jednak wpływu na działanie nowej firmy oraz Patricia Russo, szefowa Lucent Technologies i przyszła dyrektor wykonawcza, koncentrowano się na operatorach telekomunikacyjnych, w szczególności największych firmach, które potrzebują usług o zasięgu globalnym. Niewiele mówiono o rynku produktów sieciowych.

Tymczasem właśnie wybór strategii dotyczącej tego rynku będzie dla kierownictwa nowej firmy jednym z najważniejszych wyzwań. Sześć lat temu Lucent Technologies zdecydował się wydzielić tę część działalności i skoncentrować się na produktach i usługach dla operatorów. W taki sposób powstała Avaya. Tymczasem Alcatel oferuje szeroką gamę produktów sieciowych, m.in. systemy VoIP i przełączniki LAN. Oferowany przez Alcatela OmniPCX to jeden z niewielu pozostających na rynku konkurentów dla routerów Cisco. Jednak spośród 500 największych firm na świecie zaledwie 60 znajduje się w Europie. Tylko połowa z nich używa sprzętu Alcatela. Cała reszta to właściwie klienci referencyjni Cisco. Sprzedaż działu Alcatela zajmującego się produktami sieciowymi stanowi zaledwie 10% przychodów tej firmy.

Przyspieszony rozwój

Czy nowa, większa i silniejsza spółka będzie bardziej atrakcyjnym partnerem dla klientów z sektora dużych przedsiębiorstw? Niewykluczone. Przede wszystkim dlatego, że będzie miała większe możliwości oferowania usług na skalę globalną. Poza tym firma będzie dysponowała większymi środkami na badania i rozwój - rzędu 2,4 mld USD rocznie. Po połączeniu Alcatel i Lucent będą zatrudniać 26 tys. inżynierów. Nowa firma będzie dysponować także 25 tys. patentów. To powinno przełożyć się na wzrost innowacyjności produktów.

Polska inwestycja Alcatela

Pomimo zamieszania związanego z fuzją, Alcatel Polska zrealizuje zaakceptowaną wcześniej inwestycję. Firma poinformowała, że kupiła Komunikacyjne Zakłady Automatyki i Teletechniki w Poznaniu, które specjalizują się w pracach budowlano-montażowych oraz produkcji urządzeń elektromechanicznych dla PKP. Zakłady te oferują też usługi dla firm telekomunikacyjnych. Alcatel - spodziewając się stymulowanej przez fundusze unijne rozbudowy infrastruktury kolejowej - chce stworzyć w Poznaniu centrum kompetencyjne rozwiązań z zakresu automatyki kolejowej.

Alcatel - podobnie jak inni producenci rozwiązań telekomunikacyjnych - dokonał na początku lat 90. inwestycji w jeden z polskich zakładów. Był to jeden z warunków stawianych przez polski rząd przed wejściem tych firm na rynek. Była to poznańska firma Teletra, współpracująca z Alcatelem od lat 70. Została ona jednak sprzedana w 2000 r. firmie Kimball International. W tym kontekście warto wspomnieć, że w Bydgoszczy wciąż działa fabryka Lucenta mająca status Centrum Integracji Systemów Telekomunikacyjnych. Zajmuje się ona montażem i integracją systemów komutacyjnych 5ESS i systemów dostępowych AnyMedia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200