Możliwości terminali IP

Najnowsze modele telefonów IP są już bardziej wielofunkcyjnymi terminalami, niż tradycyjnymi telefonami. Mają kolorowe ekrany dotykowe, wbudowaną przeglądarkę internetową HTML, XML, umożliwiając dostęp do serwisów informacyjnych, poczty elektronicznej, historii połączeń czy danych z baz danych. Obsługują aplikacje Javy, wyszukiwanie adresów w bazie LDAP, zarządzanie pocztą głosową oraz uwierzytelnianie użytkowników. Obsługują też protokoły poczty elektronicznej: IMAP, SMTP, komunikację SNMP, dynamiczny przydział adresów DHCP. Wbudowany port podczerwieni może służyć do wymiany numerów telefonów z innymi urządzeniami.

Najnowsze modele telefonów IP są już bardziej wielofunkcyjnymi terminalami, niż tradycyjnymi telefonami. Mają kolorowe ekrany dotykowe, wbudowaną przeglądarkę internetową HTML, XML, umożliwiając dostęp do serwisów informacyjnych, poczty elektronicznej, historii połączeń czy danych z baz danych. Obsługują aplikacje Javy, wyszukiwanie adresów w bazie LDAP, zarządzanie pocztą głosową oraz uwierzytelnianie użytkowników. Obsługują też protokoły poczty elektronicznej: IMAP, SMTP, komunikację SNMP, dynamiczny przydział adresów DHCP. Wbudowany port podczerwieni może służyć do wymiany numerów telefonów z innymi urządzeniami.

Możliwości terminali IP

Siemens optiPoint 420 umożliwia przeglądanie kontaktów z bazy LDAP.

Prawie wszystkie aparaty IP mają wbudowany przełącznik 2-portowy, umożliwiający podłączenie komputera. Dzięki temu komputer i telefon mogą korzystać z jednego gniazdka internetowego. Dostępne są już telefony z portami Gigabit Ethernet, jak np. Cisco IP Phone 7971G-GE. Jedyną ich wadą jest cena. Aby poprawić nie najgorszą już i tak jakość dźwięku, wyposaża się je w nowe typy kodeków, przenoszące większe pasmo. Niektóre modele mają rozbudowane menu, a czasami nawet umożliwiają interakcję z użytkownikiem poprzez panel dotykowy. Konfiguracja telefonu często może być przeprowadzana poprzez stronę WWW. Obsługują one znaczniki 802.1Q sieci VLAN, dzięki czemu można rozdzielić sieć głosu od danych.

Możliwości terminali IP

Telefon Cisco IP 7985G jest pierwszym wideotelefonem w ofercie Cisco. Przeznaczony jest do wykorzystania jako indywidualna, desktopowa stacja multimedialna. Posiada kolorowy monitor LCD, urządzenie głośnomówiące, kamerę, klawiaturę oraz słuchawkę. Może służyć do realizacji połączeń głosowych IP, wideotelefonicznych typu one-2-one lub wideokonferencji.

Niektóre systemy umożliwiają indywidualne logowanie użytkownika poprzez dowolny telefon z sieci z automatycznym przydzieleniem osobistych uprawnień, ustawień i książki telefonicznej oraz przekierowywaniem połączeń - find-me/follow-me.

Oferowane są modele telefonów przenośnych, działających w sieciach WLAN (VoWLAN), albo modele dwusystemowe GSM/WLAN. Należy oczekiwać, że wraz z popularyzacją sieci WiMAX pojawią się terminale GSM/WiMAX lub stacjonarne telefony WiMAX. Telefony VoWLAN posiadają funkcje znane z telefonów GSM, takie jak: książka telefoniczna, powiadomienia o nieodebranych rozmowach, wiadomościach głosowych.

Dostępne są również wideotelefony, oferujące przekaz obrazu rozmówcy. Częstokroć są one w stanie zastąpić podróż i osobistą wizytę u rozmówcy.

Wsparcie infrastruktury

Możliwości terminali IP

Wideotelefon IP Motorola Ojo może przekazywać obraz z prędkością 30 klatek/s. Obsługuje różne metody uwierzytelniania oraz kodeki o większym paśmie.

Centrale sprzętowe, głównie na rynek MSP, w wielu przypadkach pełnią również funkcję przełącznika, zapory ogniowej, szyfratora, DHCP, serwera proxy, aplikacji czy serwera uwierzytelniania (np. LDAP).

Niektóre centrale IP śledzą ilość dostępnych zasobów sieciowych i w razie potrzeby blokują nawiązywanie nowych połączeń. Mechanizm kontroli liczby połączeń (Call Admission Control) zabezpiecza przed obniżeniem jakości usługi w przypadku dużego obciążenia zgłoszeniami. Jakość transmisji głosu może zostać także poprawiona dzięki zastosowaniu priorytetyzacji ruchu w ramach protokołu IP/MPLS.

Centrale IP PBX instalowane są często na standardowych urządzeniach serwerowych. Dostępne są także rozwiązania centralowe, call center, IVR oparte o serwery kasetowe (blade), np. IBM z centralą Avaya. W pojedynczej obudowie można zmieścić dotychczasową rozbudowaną infrastrukturę centralową lub kilka central IP.

Możliwości terminali IP

Bezprzewodowy telefon Linksys CIT200 obsługuje Skype. Posiada rozbudowane menu i przypomina telefon komórkowy. Jego stacja bazowa jest również podłączana do portu USB komputera. Oferuje on zasięg do 50 m w pomieszczeniach i do 300 m w terenie.

Możliwości terminali IP

Serwer mediów Avaya S8300 jest przeznaczony do obsługi maks. 450 telefonów. Wykorzystuje system Linux. Posiada zintegrowaną pocztę głosową. Obsługuje telefony IP oraz cyfrowe i analogowe. Obsługuje też standardy SIP, H.323, 802.1p/Q, MGCP oraz szyfrowanie transmisji AES.

Część dostępnych urządzeń sieciowych (przełączniki, routery) oferuje mechanizmy, pozwalające minimalizować opóźnienia i zwiększać QoS dla ruchu głosowego. Wykorzystywane są odpowiednie mechanizmy kolejkowania (802.1 p/Q, warstwa 2), zapewniając pakietom głosowym odpowiedni priorytet. W warstwie sieciowej stosuje się podział strumieni na tryb obsługi ToS (Type of Service). Zróżnicowanie transmitowanych danych poprzez podział na klasy CoS (Class of Service) realizowane jest metodą Diff-Serv (Differentiated Services). Techniki te pozwalają w pierwszej kolejności obsługiwać pakiety głosowe oraz alokować wymaganą dla tych usług przepustowość. Aby rozdzielić obciążenie sieci pomiędzy dane i głos, można również tworzyć dedykowane sieci VLAN.

Możliwości terminali IP

Bezprzewodowy adapter Siemens Gigaset M34 USB umożliwia korzystanie z tradycyjnych telefonów DECT przy rozmowach VoIP. To niewielkie urządzenie, podłączane do portu USB komputera, pośredniczy pomiędzy specjalną wersją oprogramowania Skype lub SIPPS firmy Nero a terminalem DECT. Umożliwia też wysyłanie wiadomości SMS z telefonów DECT oraz wyświetlanie komunikatów Instant Messaging. Pojedynczy adapter może obsługiwać do 6 telefonów.

Możliwości terminali IP

Routery usług zintegrowanych Cisco ISR (Integrated Services Router) łączą obsługę sieci VPN ze sprzętowym szyfrowaniem i akceleracją, zaporę, IDS/IPS, NAT, funkcje QoS oraz zapewniają obsługę telefonii IP. Dostarczane są z CallManager Express, oprogramowaniem telefonii IP Cisco Unity oraz pocztą głosową i rozwiązaniami automatycznej obsługi. Produkt może zastąpić tradycyjną centralę PBX w małych i średnich firmach.

Coraz więcej przełączników sieciowych i telefonów obsługuje funkcję Power over Ethernet (PoE), co pozwala wyeliminować podłączanie telefonów do gniazdek elektrycznych. IEEE pracuje obecnie nad nowym standardem zwiększającym przesyłaną moc tak, aby z pojedynczego kabla kat. 5 mogło być zasilanych kilka urządzeń, nie powodując przegrzewania okablowania. Umożliwiłoby to również zasilanie kamer przemysłowych i bezprzewodowych punktów dostępu WLAN. Obecny standard PoE 802.3af oferuje moc do 15,4 W na port. Jednak zasilanie wszystkich telefonów wymaga sporej mocy przesyłanej przez przełącznik, a także powoduje nadmierne wydzielanie ciepła. Dlatego lepszym rozwiązaniem wydaje się zasilanie tą metodą tylko wybranych telefonów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200