Czym jest komunikacja IP?

Gdy użytkownicy usług tradycyjnej telefonii POTS (Plain Old Telephone Service) cieszą się, bo mogą użyć poczty głosowej, to korzystający z telefonii IP mają już do dyspozycji np. funkcję find-me/follow-me.

Gdy użytkownicy usług tradycyjnej telefonii POTS (Plain Old Telephone Service) cieszą się, bo mogą użyć poczty głosowej, to korzystający z telefonii IP mają już do dyspozycji np. funkcję find-me/follow-me.

Współczesna komunikacja w firmie jest składową wielu rozwiązań. Wśród najważniejszych są:

Voice over IP (VoIP) - transfer głosu poprzez publiczną lub firmową sieć IP. VoIP kusi zmniejszeniem kosztów posiadania systemu telekomunikacyjnego, dzięki transmisji połączeń w sieciach pakietowych, a nie łączach operatorskich PSTN.

Telefonia IP, obejmująca cały szereg usług telefonicznych, które wykorzystują protokół VoIP. Nowa technologia oferuje mnóstwo udogodnień. Do portfolio telefonii IP należą: połączenia telefoniczne, systemy billingowe, plan numeracyjny, telekonferencje, zawieszenie, przekazywanie połączeń itp. Usługi te były dotychczas oferowane przez PBX (Private Branch Exchange).

Aplikacje komunikacji IP. Systemy komunikacyjne funkcjonujące w środowisku IP umożliwiają budowę aplikacji komunikacyjnych IP: zunifikowanych systemów komunikacji, zintegrowanych Contact Center, zaawansowanych systemów konferencyjnych łączących przekaz głosu, wideo z prezentacją danych.

Komunikacja all-IP ma kluczowe znaczenie we współczesnych wirtualnych firmach o rozproszonej strukturze, zatrudniających telepracowników. Firma może nie mieć budynku, ale system wymiany informacji pomiędzy pracownikami musi istnieć. Systemy IP nadają się do tego wyśmienicie.

Zunifikowana komunikacja oferuje firmie obniżenie całkowitego kosztu posiadania TCO (Total Cost of Ownership) systemu komunikacyjnego. Nie ogranicza się to do oszczędności dzięki telefonii IP, ale również do podniesienia produktywności, skrócenia czasu rozpowszechniania informacji oraz konkurencyjności.

Wiele firm wdraża telefonię IP w samodzielnie zarządzanych sieciach prywatnych, także dlatego że pozwala im lepiej kontrolować bezpieczeństwo i jakość tej usługi, która częstokroć przewyższa dotychczasowe systemy PSTN.

Powstało pojęcie zarządzanych usług komunikacji biznesowej, na którą mogą składać się zarządzane IP-PBX, hosting VoIP, wirtualne IP-PBX, telefonia IP korzystająca z wirtualnych sieci prywatnych VPN oraz usługi integrujące sieci stacjonarne i mobilne.

System zarządzania dostępnością abonenta (presence system) w połączeniu ze zintegrowanymi aplikacjami komunikacji komputerowej CTI (Computer Telephony Integration) umożliwia wysyłanie informacji poprzez różne media (stacjonarne lub mobilne telefony, e-mail, SMS) do urządzenia odbiorczego, najdogodniejszego w danym momencie do odbioru dla użytkownika końcowego. Różne typy wiadomości oraz kontakty mogą być sortowane i otrzymywać priorytety na podstawie zdefiniowanych reguł.

W sieciach komunikacji IP są wykorzystywane protokoły sygnalizacyjne, transportu mediów oraz wspierające. Protokół sygnalizacyjny przeprowadza lokalizację użytkownika, zestawianie sesji, negocjację warunków połączenia, modyfikację sieci (zmiana kodeka, dodanie rozmówcy) oraz zakończenie połączenia. Protokoły transportu mediów (RTP) są odpowiedzialne za przesyłanie próbek głosu lub wideo w pakietach. Mogą one wykorzystywać kodeki do cyfryzacji głosu i kompresji w małe próbki umieszczane w pakietach. Protokołami wspierającymi VoIP są protokoły dbające o jakość QoS (Diff-Serv, Int-Serv, RSVP, MPLS, 802.1q), DNS, TRIP (Telephony Routing over IP, RFC 3219).

Przeniesienie środka ciężkości z systemów TDM na sieci IP może doprowadzić do sytuacji, w której specjaliści od sieci komputerowych będą odbierać chleb kolegom z branży telekomunikacyjnej.

Dla segmentu przedsiębiorstw, zarówno dużych, jak i MSP, producenci oferują całe rodziny produktów, m.in.: 3Com NBX, Alcatel OmniPCX, Cisco CallManager Express, Avaya Communication Manager czy Siemens Hi-Path. Nie wypada też nie wspomnieć o w pełni funkcjonalnych rozwiązaniach open source, np. rozbudowanej, programowej centrali IP PBX/IVR Asterisk w połączeniu z kartami serwerowymi Digium Wildcard.

Według szacunków IDC z końca 2005 r. Polska jest największym rynkiem VoIP w Europie Centralnej i Wschodniej (bez Rosji) zarówno pod względem wydatków, jak i przesyłanego ruchu VoIP. Wyprzedza pod tym względem Węgry i Czechy. Te trzy kraje łącznie stanowią 47% rynku VoIP w regionie. W 2005 r. liczba minut VoIP powiększyła się pięciokrotnie, a w 2006 r. może się jeszcze potroić. Wydatki w minionym roku wzrosły dwukrotnie, natomiast na 2006 rok prognozuje się przyrost o ok. 80%.

<hr size="1" noshade>Robert Bondarenko - dyrektor Communications Enterprise Networks, Siemens sp. z o.o.

Czym jest komunikacja IP?

Robert Bondarenko

Telefonia IP do tej pory była przede wszystkim w kręgu zainteresowań dużych korporacji. Pierwsze wdrożenia polegały na sieciowaniu urządzeń telekomunikacyjnych w oparciu o posiadane zasoby struktury IT. Były to z reguły bardzo drogie rozwiązania, w których stosowano routery wyposażone w karty VoIP.

Producenci sprzętu telekomunikacyjnego zaproponowali inne rozwiązanie - otwarte platformy serwerów konwergentnych, pozwalające skupić zarówno sieć telefonii TDM, jak i nowoczesne rozwiązanie VoIP. Pozwala to w znaczny sposób ograniczyć koszty inwestycji, nie wymaga się wymiany wszystkich urządzeń aktywnych na rzecz rozwiązań jednego dostawcy. Dzięki temu także firmy z sektora SME są w stanie śmielej inwestować w rozwiązania telefonii IP, które tanieją. Jeden system nadzoru oraz jeden typ szkoleń wynikających z unifikacji technologii transmisji danych i głosu - to duży atut, a zarazem obniżenie wydatków.

Rozwój sieci VoIP idzie w kierunku rozwiązań tzw. drugiej generacji (2gIP), polegającej na udostępnianiu użytkownikom aplikacji, takich jak Siemens Mobile Office oraz otwartych interfejsów, pozwalających na spięcie z innymi aplikacjami przedsiębirstwa. Urządzenia bezprzewodowe PDA staną się niebawem podstawowym narzędziem do obsługi telefonii oraz aplikacji wszędzie tam, gdzie pracownicy poruszający się po terenie firmy muszą mieć stały kontakt z centralą przedsiębiorstwa.

I rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo. W sieciach TDM nie było mowy o włamaniach, zdarzało się podsłuchiwanie rozmów, ale nie było to tak niebezpieczne dla przedsiębiorstwa jak obecnie. Oczywiście trudno sobie wyobrazić serwer VoIP bez podstawowych zabezpieczeń, jakim jest firewall. Nie ma sieci bezpiecznych w 100%, można jedynie ograniczać do minimum próby włamań. Nasze rozwiązania posiadają zaimplementowane systemy szyfrowania i kodowania transmisji, zarówno danych, jak i głosu, zaś uwierzytelnianie odbywa się za pomocą wymiany kluczy publicznych i prywatnych.

Siemens w Polsce szacuje, że rozwój technologii IP oraz urządzeń konwergentnych w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy rentowności i konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza w sektorze małych i średnich firm. Powszechna dostępność nowoczesnych rozwiązań teleinformatycznych umożliwia lepsze zarządzanie kontaktem z klientem, szybsze dotarcie do klienta, pozyskanie bardziej wiarygodnych informacji o rynku, na którym się funkcjonuje poprzez sprawne zarządzanie zasobami wewnątrz przedsiębiorstwa.<hr size="1" noshade>

Grzegorz Dobrowolski - Business Development Manager, Cisco Systems Poland

Czym jest komunikacja IP?

Grzegorz Dobrowolski

Dzisiejsze rozwiązania technologiczne pozwalają budować konwergentne usługi komunikacyjne, które bardzo często są omyłkowo porównywane do usług transmisji głosu i danych we wspólnej sieci transmisyjnej. W konsekwencji takie rozwiązania rozpoznawane są jako dedykowane organizacji posiadającej wiele rozproszonych geograficznie lokalizacji, gdzie głównym źródłem zalet i korzyści są oszczędności wynikające ze zmniejszenia kosztów połączeń w relacjach międzystrefowych i międzynarodowych.

W rzeczywistości rozwiązania konwergentne to coś znacznie więcej. To platforma komunikacyjna integrująca usługi transmisji multimedialnej ze światem aplikacji poprzez współdzieloną infrastrukturę IP. Przykładem może tu być system komunikacji IP Cisco do zarządzania wirtualnymi spotkaniami, umożliwiający organizację spotkania (rezerwacja zasobów w systemach komunikacyjnych, mostkach audio-wideo, wysłanie powiadomień do osób zaproszonych), prowadzenie go (zarządzanie użytkownikami obecnymi w systemie), współdzielenie informacji i danych (konferencja audio-wideo oraz praca grupowa na dokumentach) oraz ich archiwizację (automatyczne nagranie przebiegu spotkania). System, pracując w środowisku IP Communications, automatycznie wykorzystuje możliwości audio-wideo komunikacji IP. Dostęp użytkownika może być realizowany poprzez dowolne medium: komputer, system wideokonferencyjny, telefon czy komórkę. Użytkownik może pracować w firmie, będąc w domu lub siedząc w zasięgu publicznie dostępnego hot spotu.

W porównaniu do lat ubiegłych w Polsce nastąpił bardzo duży wzrost akceptacji technologii konwergentnej komunikacji w zastosowaniach biznesowych. Coraz więcej firm widzi nie tylko zalety wynikające z finansowych uwarunkowań, ale również możliwość zwiększenia efektywności pracy i możliwość odróżnienia się od konkurencji. Konwergencja objawia się głównie na poziomie usług transmisji (głos/dane/wideo) w jednej infrastrukturze, ale coraz częściej integracja ta następuje na poziomie aplikacyjnym, tworząc usługi głosu i danych zintegrowane z aplikacjami, takimi jak: contact center, wideo-telefonia połączona z konferencjami, czy zaawansowane systemy do realizacji wirtualnych spotkań.<hr size="1" noshade>

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200