Prokom: chcemy pozycji lidera regionu

Przełom tego i poprzedniego roku to znaczące zmiany w Grupie Prokom Software. Dzięki kilku ostatnim transakcjom grupa ta rozrosła się do gigantycznych rozmiarów, opanowując właściwie wszystkie segmenty polskiego rynku informatycznego, i nie tylko polskiego. Jeśli Ryszardowi Krauze, prezesowi zarządu Prokom Software, uda się dokonać właściwego podziału zadań między spółkami grupy, to będzie ona w stanie sprawnie konkurować z największymi graczami w Europie Środkowo-Wschodniej.

Przełom tego i poprzedniego roku to znaczące zmiany w Grupie Prokom Software. Dzięki kilku ostatnim transakcjom grupa ta rozrosła się do gigantycznych rozmiarów, opanowując właściwie wszystkie segmenty polskiego rynku informatycznego, i nie tylko polskiego. Jeśli Ryszardowi Krauze, prezesowi zarządu Prokom Software, uda się dokonać właściwego podziału zadań między spółkami grupy, to będzie ona w stanie sprawnie konkurować z największymi graczami w Europie Środkowo-Wschodniej.

Gdyńska firma zainwestowała w spółki IT w Czechach i na Ukrainie. Należąca do Prokomu Asseco Poland, czyli dawny Comp Rzeszów, jest obecna na Słowacji, ale kierownictwo tej spółki interesuje również ekspansja na rynki: czeski, węgierski, ukraiński i rosyjski. "Chcę wspomóc wysiłki Ryszarda Krauzego w kierunku budowy polskiej grupy kapitałowej skutecznej w konkurencji z potentatami światowego rynku IT" - powiedział w wywiadzie dla Computerworld Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland i jej największy akcjonariusz.

Rok 2005 to jednak przede wszystkim porządki w Grupie Prokom. Gdyński integrator przejął kontrolę nad Softbankiem i doprowadził do podpisania przez niego umowy o współpracy (połączonej z inwestycją kapitałową) z Asseco Poland. Doprowadził też do fuzji ABG i Ster-Projektu. Dzięki zaś połączeniu Spinu z Telmaxem spółki trafiły na giełdę pod wspólną nazwą Spin. Następnie Ryszard Krauze zainwestował w warszawski Comp, jedną z nielicznych firm, która tworzy w Polsce rozwiązania do ochrony i szyfrowania informacji.

Prokom: chcemy pozycji lidera regionu

RYSZARD KRAUZE

Prokom: chcemy pozycji lidera regionu

DARIUSZ BRZESKI

Prokom: chcemy pozycji lidera regionu

KRZYSZTOF KORBA

Prokom: chcemy pozycji lidera regionu

MICHAŁ GÓRSKI

Prokom: chcemy pozycji lidera regionu

ADAM GÓRAL

Prokom: chcemy pozycji lidera regionu

JACEK PAPAJ

W każdym przypadku Prokom Software zapewnił sobie co najmniej 25-proc. pakiet akcji. To wystarczy, aby móc konsolidować dane finansowe swoich spółek zależnych, jak również firm do nich należących. Patrząc na wyniki po trzech kwartałach można spodziewać się w tym roku wzrostu skonsolidowanych przychodów Prokomu do ponad 1,8 mld zł (rok temu było to 1,58 mld zł). Co prawdopodobnie jeszcze nie doprowadzi do wysunięcia się gdyńskiej spółki na pozycję lidera na polskim rynku IT (w 2004 r. HP Polska miał przychody na poziomie prawie 2 mld zł).

Wyłania się podział kompetencji pomiędzy spółkami Grupy. Zgodnie z nową strategią Prokom Software skupi się tylko na dużych projektach, opartych na skomplikowanych rozwiązaniach aplikacyjnych i technologicznych. Będzie też stanowić zaplecze badawczo-rozwojowe dla całej grupy. Softbank i Asseco koncentrują się na obsłudze sektora bankowego. Za bezpieczeństwo odpowiada z kolei warszawski Comp. Sektor publiczny przypadł ABG Ster-Projekt. Zaś organizacje użyteczności publicznej, samorząd terytorialny i sektor służby zdrowia to specjalizacja Spinu. Ten podział zapewne będzie musiał jeszcze zostać dopracowany. Nadal bowiem kompetencje spółek Grupy Prokom pokrywają się, o co nie trudno, gdy w jej skład wchodzi ok. 30 podmiotów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200