Problem z NetWare

Pytanie: Mamy problem z utratą połączeń użytkowników do naszego serwera NetWare 6.0 SP5. Problemy objawiają się gubieniem mapowanych dysków - włączając w to brak dostępu do katalogów domowych. Taka sytuacja ma miejsce na wszystkich sieciach (6 wirtualnych sieci LAN), zarówno w przypadku systemu Windows XP, jak i Windows 98. Nie ma znaczenia, jaka karta sieciowa jest zainstalowana, więc prawdopodobnie nie jest to problem sprzętowy. Proszę o pomoc.

Pytanie: Mamy problem z utratą połączeń użytkowników do naszego serwera NetWare 6.0 SP5. Problemy objawiają się gubieniem mapowanych dysków - włączając w to brak dostępu do katalogów domowych. Taka sytuacja ma miejsce na wszystkich sieciach (6 wirtualnych sieci LAN), zarówno w przypadku systemu Windows XP, jak i Windows 98. Nie ma znaczenia, jaka karta sieciowa jest zainstalowana, więc prawdopodobnie nie jest to problem sprzętowy. Proszę o pomoc.

Odpowiedź: Problem może być zarówno ze sprzętem, jak i oprogramowaniem. Na początek należy sprawdzić powszechne źródła problemów. Warto sprawdzić, czy posiadamy najnowsze uaktualnienia serwera Novell. Koniecznie należy upewnić się, czy zainstalowane są najnowsze sterowniki do karty sieciowej w serwerze. Następnie należy przyjrzeć się dziennikom systemowym, czy nie zawierają istotnych informacji zapisywanych podczas utraty połączenia przez użytkowników.

Monitorując sieciowe przełączniki można sprawdzić, czy wewnętrzne statystyki i liczniki nie pokazują czegoś, co może wskazywać na źródło problemów. Szczególnie należy przyjrzeć się połączeniu przełącznika z kartą sieciową w serwerze. Pomimo zainstalowania najnowszych sterowników karty sieciowej, problemem może nadal pozostawać wadliwa karta. Warto sprawdzić zachowanie się sieci z inną kartą sieciową. Jeżeli nadal nie rozwiązaliśmy problemu, można połączyć się stacją roboczą bezpośrednio do serwera. Gdy wszystko będzie działało poprawnie, problemem są przełączniki. Warto wymienić także kabel łączący serwer z portem przełącznika.

W przypadku stacji roboczych można spróbować wymiany karty sieciowej. Warto też określić, czy posiadamy najnowszą wersję klienta Novell oraz czy posiadamy najnowszy sterownik do karty sieciowej.

Jeżeli nie rozwiązało to jeszcze problemu, należy uruchomić analizator protokołów (Ethereal, Sniffer z Network General czy Etherpeak firmy Wild Packets), aby dogłębnie zdiagnozować problem. Należy przejść proces eliminowania poszczególnych czynników, potencjalnie stwarzających problem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200