Kable w przestworzach i na morzach
- Krzysztof Jakubik,
- 01.07.2005
Nexans, producent okablowania znany z działalności na rynkach IT i telekomunikacyjnym (wcześniej jako Alcatel), ma także swój znaczący udział w rozwoju środków komunikacji. Firma dostarczyła okablowanie do największego samolotu pasażerskiego Airbus A380, statku Queen Mary 2 oraz robota Rover, który spaceruje po Marsie.
Nexans, producent okablowania znany z działalności na rynkach IT i telekomunikacyjnym (wcześniej jako Alcatel), ma także swój znaczący udział w rozwoju środków komunikacji. Firma dostarczyła okablowanie do największego samolotu pasażerskiego Airbus A380, statku Queen Mary 2 oraz robota Rover, który spaceruje po Marsie.
W samolocie Airbus A380 znajdują się cztery systemy okablowania:
Materiały, z których wykonano kable, zostały w głównej mierze sprawdzone wcześniej w statkach kosmicznych, do których Nexans we współpracy z NASA projektował rozwiązania systemów kablowych.
Airbus A380 to obecnie największy dwupokładowy samolot pasażerski. W trzech klasach może zabierać 555 pasażerów w wersji czarterowej 853 osoby, na odległość 15 tys. km. Części do montażu samolotu były przewożone na wyprodukowanej w Polsce specjalnej stalowej platformie. Maszyna gotowa do startu waży 560 ton. A380 napędzany jest czterema silnikami.
<hr size=1 noshade>3 tys. kilometrów kabli na Queen Mary 2
Nexans wykonał też instalację kablową na największym transoceanicznym statku pasażerskim świata Queen Mary 2. Umowa z firmą Chantiers de l'Atlantique (Atlantic Shipyards), obejmowała instalację ponad 3 tys. km kabli, które zapewniają dystrybucję elektryczności, transmisję danych, monitoring i obsługę wszystkich centralnych funkcji liniowca.
Okablowanie dostarczone przez Nexans dla Queen Mary 2 spełnia najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Wszystkie kable są niepalne i odporne na działanie ognia (poddane znacznemu podgrzaniu utrzymują swoje parametry pracy). W przypadku wystąpienia ognia są w stanie utrzymać w działaniu systemy bezpieczeństwa, takie jak oświetlenie awaryjne, syreny alarmowe czy detektory dymu. Dzięki swej odporności uniemożliwią propagację ognia w inne części statku. Umożliwią też sprawne przeprowadzenie ewakuacji dzięki braku emisji toksycznych gazów.
Statek Queen Mary 2 w swój pierwszy rejs wyruszył w 2004 r. Ma 345 m długości, 41 m szerokości i 72 m wysokości (odpowiednik 25-piętrowego budynku). Mieści 3090 pasażerów.
<hr size=1 noshade>