Kable w przestworzach i na morzach

Nexans, producent okablowania znany z działalności na rynkach IT i telekomunikacyjnym (wcześniej jako Alcatel), ma także swój znaczący udział w rozwoju środków komunikacji. Firma dostarczyła okablowanie do największego samolotu pasażerskiego Airbus A380, statku Queen Mary 2 oraz robota Rover, który spaceruje po Marsie.

Nexans, producent okablowania znany z działalności na rynkach IT i telekomunikacyjnym (wcześniej jako Alcatel), ma także swój znaczący udział w rozwoju środków komunikacji. Firma dostarczyła okablowanie do największego samolotu pasażerskiego Airbus A380, statku Queen Mary 2 oraz robota Rover, który spaceruje po Marsie.

Kable w przestworzach i na morzach

Temperatura, którą muszą wytrzymać kable odpowiadające za pracę silnika Airbusa A380, dochodzi do 260° C.

W samolocie Airbus A380 zainstalowanych jest (w zależności od potrzeb danego operatora lotniczego) od 650 do 900 km kabli. Są to systemy kablowe zasilające, sygnalizacyjne i komunikacyjne, które mają za zadanie połączyć wszystkie nowoczesne urządzenia wewnątrz samolotu, głównie kabinę pilotów z urządzeniami sterującymi pracą samolotu (silnikami, radarami, antenami itp.). Cały system musi pracować w ekstremalnych warunkach, od bardzo niskich, ujemnych temperatur w czasie lotu na zewnątrz samolotu, do maksymalnie wysokich, np. w silniku (zakres ten wynosi od -65 do +300° C). Okablowanie jednocześnie musi być odporne na wszelkie zakłócenia emitowane przez urządzenia wysyłające informacje (według zapowiedzi Airbusa wreszcie nie będzie trzeba wyłączać telefonów komórkowych podczas lotu). Maksymalna wartość przesyłanego napięcia to 3700 V.

W samolocie Airbus A380 znajdują się cztery systemy okablowania:

  • Systemy kablowe w miejscach tzw. ciśnieniowych (kokpit, korytarze, miejsca do siedzenia), gdzie konieczne było zagwarantowanie bardzo dużej i niezawodnej szybkiej transmisji oraz zasilania, zminimalizowanie wagi i objętości kabli (m.in. upakowanie kabli pod kokpitem). System ten zapewnia niezawodną pracę urządzeń w kabinie pilotów, a także dostarcza treści do urządzeń rozrywki pokładowej dla pasażerów.

  • Systemy kablowe w miejscach tzw. nieciśnieniowych (ogon, skrzydła, podwozie), dla których głównymi parametrami pracy musiały być: bardzo duża szybkość transmisji i jej niezawodność, zminimalizowanie wagi i objętości kabli, zapewnienie odporności na bardzo niskie temperatury, głównie w przypadku systemu zasilającego, sterującego pracą ruchomych części skrzydeł i ogona i systemu łączności (np. antena umieszczona w ogonie samolotu).

  • Systemy wokółsilnikowe, których okablowanie musi być odporne na bardzo wysokie temperatury (do 260° C), kable muszą być ognioodporne i nie mogą emitować sygnałów, by nie zakłócać pracy silnika. Ważne jest też zminimalizowanie wagi i objętości kabli.

  • Systemy wewnątrzsilnikowe, którymi są głównie światłowody odporne na bardzo wysokie temperatury.

    Materiały, z których wykonano kable, zostały w głównej mierze sprawdzone wcześniej w statkach kosmicznych, do których Nexans we współpracy z NASA projektował rozwiązania systemów kablowych.

    Airbus A380 to obecnie największy dwupokładowy samolot pasażerski. W trzech klasach może zabierać 555 pasażerów w wersji czarterowej 853 osoby, na odległość 15 tys. km. Części do montażu samolotu były przewożone na wyprodukowanej w Polsce specjalnej stalowej platformie. Maszyna gotowa do startu waży 560 ton. A380 napędzany jest czterema silnikami.

    <hr size=1 noshade>3 tys. kilometrów kabli na Queen Mary 2

    Kable w przestworzach i na morzach

    Queen Mary 2

    Nexans wykonał też instalację kablową na największym transoceanicznym statku pasażerskim świata Queen Mary 2. Umowa z firmą Chantiers de l'Atlantique (Atlantic Shipyards), obejmowała instalację ponad 3 tys. km kabli, które zapewniają dystrybucję elektryczności, transmisję danych, monitoring i obsługę wszystkich centralnych funkcji liniowca.

    Okablowanie dostarczone przez Nexans dla Queen Mary 2 spełnia najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Wszystkie kable są niepalne i odporne na działanie ognia (poddane znacznemu podgrzaniu utrzymują swoje parametry pracy). W przypadku wystąpienia ognia są w stanie utrzymać w działaniu systemy bezpieczeństwa, takie jak oświetlenie awaryjne, syreny alarmowe czy detektory dymu. Dzięki swej odporności uniemożliwią propagację ognia w inne części statku. Umożliwią też sprawne przeprowadzenie ewakuacji dzięki braku emisji toksycznych gazów.

    Statek Queen Mary 2 w swój pierwszy rejs wyruszył w 2004 r. Ma 345 m długości, 41 m szerokości i 72 m wysokości (odpowiednik 25-piętrowego budynku). Mieści 3090 pasażerów.

    <hr size=1 noshade>

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200