Wielka przygoda małej paczki

Informatyka w logistyce prawie zawsze ma coś wspólnego z kodami kreskowymi i skanerami połączonymi z terminalami radiowymi, a ostatnio także z systemami śledzenia przesyłek czy automatycznym ich sortowaniem i rozsyłaniem.

Informatyka w logistyce prawie zawsze ma coś wspólnego z kodami kreskowymi i skanerami połączonymi z terminalami radiowymi, a ostatnio także z systemami śledzenia przesyłek czy automatycznym ich sortowaniem i rozsyłaniem.

TNT Express, posiadający 43 samoloty i ponad 18 tys. samochodów, krążących między 900 oddziałami, magazynami i centrami przeładunkowymi należącymi do firmy, nie planuje na razie masowych zwolnień, ale stopniowo wprowadza swoją informatykę na coraz wyższy poziom automatyzacji. Automatyzacji, która - odwrotnie niż w wielu innych branżach - okazuje się bardzo przyjazna dla klienta.

Scentralizowane rozwiązania korporacyjne wykorzystywane przez oddziały TNT na całym świecie tworzone są w globalnym centrum komputerowym mieszczącym się w brytyjskiej miejscowości Atherstone. Centrum zatrudnia ponad 500 specjalistów związanych z technologiami informatycznymi. Tylko część projektów zlecana jest firmom zewnętrznym. "Za każdym razem, kiedy próbujemy znaleźć na rynku oprogramowanie spełniające nasze wymogi operacyjne, mamy duży problem. Jesteśmy jeszcze bardziej specyficzni niż logistyka jako taka, bo zajmujemy się wąskim fragmentem dotyczącym przesyłek ekspresowych. To, na czym zależy nam najbardziej, to skrócenie czasu doręczenia przesyłki i niestracenie jej z oczu nawet na chwilę" - tłumaczy Wojciech Mazur, szef działu IT polskiego oddziału TNT Express.

Najpierw identyfikacja

Swoistym paszportem każdej przesyłki jest list przewozowy. W dokumencie tym określa się m.in. nadawcę i odbiorcę przesyłki oraz rodzaj usługi przewozowej świadczonej przez TNT. Nadawca przesyłki może wypełnić formularz listu przewozowego odręcznie lub wygenerować go za pomocą programu komputerowego. Numer listu przewozowego jest identyfikatorem, do którego w systemie informatycznym TNT będą systematycznie dołączane kolejne informacje na temat losów paczki. Jeśli list przewozowy dociera do TNT w formie wypełnionego druczku, pracownik firmy zmuszony jest wprowadzić go ręcznie do systemu komputerowego. Wszystkie informacje można jednak szybko zeskanować z wydrukowanego dokumentu, o ile znajduje się na nim dwuwymiarowy kod kreskowy PDF-417 (patrz ramka). List może dotrzeć do oddziału TNT również w formie elektronicznej, równolegle z przywiezioną przez kuriera przesyłką. Informacją, która łączy list przewozowy z odpowiednią paczką, jest - znów - numer listu przewozowego. Warto dodać, że każda paczka może być identyfikowana podwójnie: numerem listu przewozowego i numerem referencyjnym nadanym przez klienta. Opcja ta jest szczególnie przydatna tym klientom, którzy wysyłają dużo przesyłek.

Wirtualne listy

Wielka przygoda małej paczki

Wojciech Mazur, szef działu IT polskiego oddziału TNT Express

Różni klienci mają różne możliwości wysłania informacji do TNT. Ci, którzy rzadko korzystają z usług firmy, mogą otworzyć stronę internetową TNT w Polsce i wypełniając odpowiednie pola zamówić zdalnie usługę oraz wypełnić i wydrukować dokumentację paczki, sprawdzając przy okazji cenę przesyłki. Ci nadawcy, którzy poświęcą chwilę na zarejestrowanie się, mogą dostosować zawartość strony do swoich wymagań, uzyskać wgląd w historię dotychczasowych zleceń, skorzystać z książki adresowej i indywidualnego cennika. Jeszcze bardziej wymagający mogą zainstalować niewielki program Express Schipper, umożliwiający wprowadzenie danych offline i wysłanie całego pakietu danych w chwili połączenia, analogicznie do systemów umożliwiających na przykład przesłanie listy przelewów do systemu bankowego. Najbardziej wyrafinowani klienci mogą skorzystać z Express Managera, programu nie istniejącego w wersji standardowej. Każda instalacja dopasowywana jest do potrzeb konkretnego klienta. Niestandardowość wiąże się z problemem eksportu i importu danych z systemów informatycznych klienta, co wymaga dostosowania każdorazowo interfejsu wymiany danych i określenia ich formatu. Express Manager jest jedyną opcją umożliwiającą klientowi seryjne wydrukowanie etykiet logistycznych, którymi przesyłki oklejane są standardowo już w oddziałach TNT. Etykieta logistyczna zawiera takie informacje, jak numer listu przewozowego, miejsce nadania i odbioru, planowana trasa przewozu i rodzaj usługi. Etykiety umożliwią później automatyczne sortowanie przesyłek w centrum przeładunkowym. "Najczęściej nasi klienci mają jakieś systemy logistyczne po swojej stronie i przekazują nam w formie elektronicznej wszystkie informacje na temat nadawanych przesyłek, wykorzystując połączenia dial-up lub udostępniony przez nas bezpieczny tunel internetowy" - mówi Wojciech Mazur.

Po opatrzeniu etykietami przesyłki z całej Europy ładowane są do samolotów i lecą do belgijskiego centrum sortującego w Liege. Po przesortowaniu przesyłki ponownie trafiają do samolotów odlatujących do miejsc przeznaczenia. Ten system transportu zakłada więc, że nawet przesyłka podróżująca z Warszawy do Pragi zaliczy po drodze wycieczkę do Belgii. Oczywiście, dotyczy to tylko przesyłek lotniczych międzynarodowych, przesyłki krajowe i drogowe wędrują inną drogą. Odpowiednikiem centrum w Liege dla transportu lotniczego jest centrum sortujące w Hanowerze dla transportu drogowego. Równoległy do fizycznej podróży paczki wirtualny obieg informacji ułatwia m.in. clenie towarów. TNT posiada własną agencję celną, która w imieniu klienta przedstawia urzędowi celnemu dokumentację towarów. Dane o przesyłkach pojawiają się w agencji wcześniej niż sam towar. Kiedy w belgijskim Liege zatrzaskują się drzwi samolotu, pracownik przekazuje zeskanowaną dokumentację handlową dotyczącą załadowanych przesyłek do Warszawy. Część formalności związanych z przyjęciem i odprawą można dokonać wcześniej. System częściowej odprawy jeszcze przed przybyciem towarów nosi nazwę PACS (Pre-arrival clearance system). Dzięki temu już pół godziny po przylocie samolotu przesyłki z UE są w drodze do odbiorcy, a większość pozostałych jest odprawiana jeszcze tego samego dnia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200