Stymulowanie rynku

W obliczu spadku zainteresowania podstawowym sprzętem sieciowym Cisco promuje zaawansowane rozwiązania.

W obliczu spadku zainteresowania podstawowym sprzętem sieciowym Cisco promuje zaawansowane rozwiązania.

Stymulowanie rynku

Dariusz Chwiejczak, dyrektor generalny Cisco Systems Poland

Pomimo utrzymującej się stagnacji na rynku sprzętu sieciowego, Cisco pozytywnie ocenia ubiegły rok. "Miało na to wpływ wejście Polski do Unii Europejskiej, z czym wiązał się napływ kapitału oraz mocniejsza złotówka" - mówi Dariusz Chwiejczak, dyrektor generalny Cisco Systems Poland.

Niemniej polski rynek jest mocno nasycony technologiami sieciowymi. Od dłuższego czasu dostawcy sprzętu sieciowego nie mogą liczyć na sprzedaż dużych ilości produktów składających się na podstawową infrastrukturę. Zadecydowały o tym ogromne inwestycje przeprowadzone we wcześniejszych latach przez największe polskie firmy. Tymczasem router zakupiony przed kilku laty w większości przypadków nadal spełnia swoje zadanie. Motywacją do zakupu sprzętu sieciowego mogą być projekty wymagające wykorzystania nowszych technologii. Dlatego Cisco Systems koncentruje się na promowaniu zaawansowanych rozwiązań, takich jak systemy telefonii IP i zintegrowanej komunikacji oraz związanych z bezpieczeństwem systemów informatycznych. Pod tym kątem firma zmodyfikowała program współpracy z partnerami.

Wyjątek w obrębie podstawowej infrastruktury stanowią obecnie jedynie technologie związane z obsługą sieci bezprzewodowych, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów. Niemniej ze względu na stosunkowo niską cenę, przychody ze sprzedaży infrastruktury WLAN nie mają wpływu na wyniki Cisco Systems w Polsce.

Duzi i mali

Stymulowanie rynku

Przychody Cisco Systems Poland sp z o.o.

Nadzieje na powrót na ścieżkę wzrostu wiąże Cisco Systems z ożywieniem sektora publicznego. "Poprawa koniunktury przełożyła się na wzmocnienie sektora publicznego" - mówi Dariusz Chwiejczak. Firma deklaruje, że w ubiegłym roku technologie Cisco Systems były wykorzystywane w projektach teleinformatycznych w tym sektorze. Nie jest w stanie podać jednak konkretnych przykładów. "Nie były to może duże projekty, ale w porównaniu z poprzednim okresem, należy stwierdzić, że nastąpiło spore ożywienie. Przedstawiciele administracji zaczynają dostrzegać korzyści płynące np. z wdrożenia elektronicznych systemów obiegu dokumentów" - dodaje Dariusz Chwiejczak. Firma przewiduje jednak, że w tym roku zainteresowanie projektami IT w administracji może zostać ograniczone ze względu na zbliżające się wybory parlamentarne, z którymi będzie wiązała się na pewno zmiana rządu.

Pozytywnie z punktu widzenia Cisco Systems na wejście do UE i poprawę koniunktury zareagowały przedsiębiorstwa z sektora MSP, w szczególności te średnie. Ich zainteresowaniem cieszą się zintegrowane platformy łączące podstawowe funkcje sieciowe z zapewnianiem bezpieczeństwa i transmisją głosu w sieciach IP.

Przykładem takiego produktu mogą być wprowadzone przed końcem ubiegłego roku routery ISR (Integrated Services Router). Są one wyposażone m.in. w akcelerator IPSec VPN, zaporę ogniową opartą na systemie operacyjnym IOS oraz oprogramowanie pozwalające zarządzać urządzeniem za pośrednictwem przeglądarki WWW. Firma dołącza oprogramowanie typu Intrusion Prevention System, dzięki któremu sieć jest chroniona przed włamaniami. Routery są elementem architektury Self Defending Network, chroniącej komputery przed wirusami. Cisco oferuje wersje ISR przeznaczone zarówno dla małych (cena ok. 600 USD), średnich (cena ok. 1,4 tys. USD), jak i dla dużych firm (cena ok. 10 tys. USD).

Pozyskać telekomy

Produkty Cisco Systems zaczynają znajdować zainteresowanie wśród operatorów telekomunikacyjnych, którzy coraz wyraźniej interesują się tzw. triple play, czyli oferowaniem usług szerokopasmowego dostępu do Internetu, przesyłania głosu w technologii VoIP oraz przekazu wideo. Jednym z pierwszych sukcesów Cisco Systems w Polsce na rynku operatorów jest pilotowa instalacja systemu sprzedaży płatnych zasobów elektronicznych w Polkomtelu, zbudowanego z wykorzystaniem platformy CMX (Cisco Mobile Exchange), w szczególności komponentu obsługującego billing. System umożliwia dystrybucję treści - audio i wideo - z wykorzystaniem większości protokołów dostępnych w sieciach IP/GPRS.

Innym produktem, z którym firma wiąże swoje nadzieje na rynku operatorów komórkowych, jest rozwiązanie ITP (IP Transfer Point) SMS offload, które może być wykorzystywane do optymalizowania ruchu wiadomości SMS w sieci operatora.

Zainteresowanie technologiami Cisco zdradzały także sieci kablowe, dla których coraz większe znaczenie mają usługi związane z szerokopasmowym dostępem do Internetu i telefonią IP. Firma liczy także na osiągnięcie lepszych efektów nawiązanej przed kilkoma laty współpracy z Telekomunikacją Polską. Operator ma zintensyfikować działania promocyjne dotyczące oferty usług (m.in. zarządzania sprzętem sieciowym czy obsługi sieci VPN) oferowanych z wykorzystaniem produktów Cisco Systems.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200