Model ciągle działa

Polski oddział Dell Computer umacnia pozycję we wszystkich segmentach rynku komputerów PC i serwerów. Dobre wyniki osiągnięto dzięki sprzedaży do średnich firm i administracji.

Polski oddział Dell Computer umacnia pozycję we wszystkich segmentach rynku komputerów PC i serwerów. Dobre wyniki osiągnięto dzięki sprzedaży do średnich firm i administracji.

Pytany o cele i zamierzenia Della na najbliższe lata Roman Durka, prezes zarządu Dell Computer Poland, odpowiada bez wahania: "Rosnąć szybciej niż rynek. To oznacza, że będziemy musieli odbierać udziały w rynku konkurencji. Nasz rynek jest wciąż bardzo rozdrobniony. Jeżeli spojrzymy na 10 największych graczy na rynku IT w Polsce, to zobaczymy, że wciąż nikt nie osiągnął tutaj druzgoczącej przewagi". W roku 2004 cel ten udało się osiągnąć z nawiązką. Dell rósł szybciej niż rynek we wszystkich podstawowych segmentach sprzętu.

Już nie tylko wielcy

Model ciągle działa

Roman Durka, prezes zarządu Dell Computer Poland

Dell, praktycznie nieobecny na rynku odbiorców indywidualnych i małych firm, konsekwentnie buduje swoją pozycję wśród wielkich odbiorców: korporacji i administracji państwowej. "Na rynku klientów indywidualnych i małych firm nadal królują rozwiązania tanie, często składane z najtańszych komponentów. Z takimi produktami nie będziemy walczyć, nie chcemy obniżać ich jakości i obsługi. Zresztą nadal jeszcze mamy sporo do zrobienia na rynku średnich i dużych przedsiębiorstw, więc głównym celem ekspansji pozostanie ta część rynku" - deklaruje Roman Durka.

Według danych IDC, Dell zajął wysokie pozycje we wszystkich znaczących segmentach rynku komputerowego. Drugie miejsce w przypadku serwerów (2,8 tys. po trzech kwartałach 2004 r.), trzecie w sprzedaży komputerów PC (45,6 tys. sztuk) i piąte w notebookach (10,6 tys.).

W systemach desktopowych sprzedaż Della liczona w sztukach sprzętu wzrosła o kilkadziesiąt procent powyżej średniej rynkowej. Było to przede wszystkim konsekwencją kilku dużych kontraktów na rynku publicznym.

O około 50% (a więc mniej więcej 50% szybciej niż rynek) wzrosła także sprzedaż serwerów. Wynik ten był możliwy głównie dzięki wzrostowi sprzedaży na rynku średnich przedsiębiorstw. Właśnie z myślą o tej części rynku w ub.r. Dell nawiązał współpracę z Techmexem, dystrybutorem doświadczonym w sprzedaży na rynku MSP. W przypadku tego sektora preferowany przez Della model sprzedaży bezpośredniej nie przynosił nigdy znaczących efektów. Zmiana, która zaskoczyła największych konkurentów koncernu, na razie wychodzi firmie na dobre.

Kompaktowa szansa

Model ciągle działa

Przychody Dell Computer Poland sp. z o.o.

Tych zmian zresztą czeka klientów i konkurentów Della w tym roku więcej. Szybko rosną przychody korporacji ze sprzedaży rozwiązań SAN. Sprzedaż systemów zbudowanych wspólnie przez Dell i EMC tylko w ostatnim kwartale ub.r. wzrosła na świecie o 46%. W skali całego roku Dell odnotował najwyższy (21,7%, z 300 do 365 mln USD) wzrost sprzedaży wśród największych światowych dostawców rozwiązań storage. Rośnie sprzedaż oprogramowania i urządzeń peryferyjnych, np. drukarek (36% w IV kwartale).

Amerykański koncern inwestuje coraz więcej w rozwój nowych produktów, m.in. serwerów kompaktowych. W roku 2004 wprowadził na rynek m.in. nowy model "blade" PowerEdge 1855.

Dell, do tej pory konsekwentnie koncentrujący się na segmentach rynku, w których dominuje standardowy sprzęt o ujednoliconych konstrukcjach, chce dziś budować swoją przewagę na produktach w niestandardowych konfiguracjach. Sprzedaż serwerów typu "blade" jest na razie bardzo niska i na największych rynkach europejskich nie przekracza 2%.

Producent liczy jednak, że dzięki umiejętnej promocji (m.in. cenie niższej o 25% niż w przypadku innych porównywalnych rozwiązań) zdoła zainteresować nowymi rozwiązaniami wymagających odbiorców korporacyjnych. Całe rozwiązanie ma być sprzedawane wraz z oprogramowaniem OpenManage, które dzięki elastycznemu interfejsowi ma pomóc w administracji instalowanymi jednostkami. Nowa platforma w atrakcyjnej cenie może przyczynić się do wzrostu popularności systemów Della na rynku dotychczas zdominowanym przez HP, IBM i Fujitsu-Siemens.

Dellinux

Coraz więcej spekulacji wywołuje także zaangażowanie Della w promocję Linuxa. Od pięciu lat koncern współpracuje z firmą RedHat w ramach programu "One Source Alliance". Nawiązał także współpracę z innymi dostawcami rozwiązań linuxowych, pod koniec ub.r. wypuszczając na rynek serwery PowerEdge z systemem Novell SuSE Enterprise Server. Kilka tygodni temu prasa doniosła, że Michael Dell zainwestował prawie 100 mln USD własnych środków w firmę RedHat.

Część obserwatorów rynku spekuluje, że to wstęp do przejęcia firmy. Taki scenariusz wydaje się mało prawdopodobny, gdyż koncern w ub.r. podpisał kilka znaczących umów ramowych z Microsoftem. Na pewno jednak świadczy o tym to, że Dell uznaje Linuxa za sensowną alternatywę. Według IDC serwery linuxowe stanowią już 9% rynku, a ich sprzedaż rośnie w tempie kilkudziesięciu procent kwartalnie (w III kwartale ub.r. wzrosła o 42%, tymczasem maszyn z Windows sprzedało się o ok. 19% więcej). Wszyscy wielcy producenci muszą być na to przygotowani.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200