Unplug and play

Dzięki nowemu oprogramowaniu, integracja firmowych centralek PBX i telefonów komórkowych nareszcie stała się realna.

Dzięki nowemu oprogramowaniu, integracja firmowych centralek PBX i telefonów komórkowych nareszcie stała się realna.

Telefony komórkowe oferują użytkownikom swobodę, której firmowe systemy telefoniczne z natury zaoferować nie mogą. Centralki PBX mają jednak swoje nieodparte zalety, jak skrócona numeracja dla abonentów wewnętrznych, telekonferencje, kontrola i blokowanie połączeń, inteligentne przekierowywanie rozmów, by były jak najtańsze itd. Wdrożenie takich funkcji w telefonach komórkowych jest co najmniej kłopotliwe i zwykle wymaga indywidualnej konfiguracji każdego aparatu.

Rynek od dawna tęskni za integracją funkcji telefonów komórkowych z tymi dostępnymi w centralkach PBX i wygląda na to, że oczekiwania te właśnie się spełniają. Rozwiązania umożliwiające to oferuje kilka młodych firm, jak Ascendent Systems i Orative, ale do gry wchodzą też potentaci. Jako pierwsza zdołała się wybić Avaya. Prawie na pewno w przyszłym roku rozwiązania analogiczne przedstawią jej konkurenci, w tym przede wszystkim Nortel, Siemens oraz Cisco.

Serwery dla komórki

Ascendent PowerConnect to oprogramowanie serwerowe, które rozszerza funkcje łączących się z centralą PBX telefonów komórkowych o możliwości wybierania numerów skróconych, przekazywania połączeń, ich zawieszania, a także bezpośredniego dostępu do firmowej poczty głosowej. PowerConnect nie wymaga instalacji programów klienckich i integruje się z zaporą firewall, spełniając rolę proxy zarządzającego otwieraniem i zamykaniem portów.

Aplikacja udostępnia również funkcję tworzenia połączeń zapasowych - w wypadku awarii głównej linii telekomunikacyjnej umożliwia automatyczne przekazywanie nadchodzących połączeń na telefony komórkowe lub do innych oddziałów przedsiębiorstwa. Skorzystanie z tej funkcji wymaga jednak instalacji łącza do operatora komórkowego. Trzyletnia licencja na PowerConnect dla 1000 użytkowników kosztuje 5 USD za użytkownika miesięcznie.

Zdalne bezpieczeństwo

Natomiast firma Orative wprowadziła ostatnio do sprzedaży Enterprise Server - aplikację instalowaną w serwerze, która obsługuje klasyczne centrale PBX lub cyfrowe IP PBX i współpracuje z programami klienckimi instalowanymi w telefonach komórkowych nowej generacji.

Orative Enterprise Server udostępnia telefonom komórkowym korporacyjną książkę adresową, umożliwiając użytkownikom ładowanie do telefonów komórkowych wybranych rekordów lub ich grup. Ciekawą funkcją jest możliwość zdalnego kasowania danych w telefonie w przypadku jego kradzieży lub zgubienia. Oprogramowanie sprawdza też automatycznie, czy w danym momencie kontakt z pracownikiem jest możliwy.

Orative umożliwia organizowanie telekonferencji i przesyłanie przypomnień lub żądań kontaktu, który może być integrowany z serwerami Exchange lub Notes Domino. Katalogowa cena licencji aplikacji serwerowej wynosi 5000 USD, plus 2500 USD za Client Access License Starter Pack dla 25 użytkowników.

Avaya z Nokią

Avaya przygotowuje aplikację Communications Manager, która ma być dostępna w III kw. br. jako element pakietu MultiVantage Communications Applications. Communications Manager umożliwia korzystanie z funkcji central PBX przez telefony komórkowe w sposób podobny jak w wypadku telefonów stacjonarnych.

Oprócz funkcji przekazywania połączeń, skróconej numeracji i telekonferencji, aplikacja umożliwia wykorzystanie jednego numeru telefonicznego dla wszystkich połączeń wychodzących i przychodzących. Pozwala też wymusić ich odpowiednie przekierowanie, np. do preferowanego, taniego operatora połączeń międzynarodowych. Oprogramowanie Avaya współpracuje na razie tylko z jej własnymi centralami PBX, a także jedynie z telefonami Nokia 60xx z systemem Symbian.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200