Doradztwo dla początkujących

Krótki przewodnik po najpopularniejszych usługach konsultingowych.

Krótki przewodnik po najpopularniejszych usługach konsultingowych.

Konsultanci na nowo zagościli w przedsiębiorstwach. Nadzieje wywołane ubiegłorocznym ożywieniem gospodarczym dobrze wróżą branży doradczej, która ma klientom do zaoferowania więcej niż kiedykolwiek wcześniej.

Szczególnie bogata jest oferta usług doradczych na styku informatyki i biznesu. Z perspektywy potencjalnych klientów to obszar wciąż nie dość rozpoznany. Przygotowany przez nas zbiór najpopularniejszych (najmodniejszych?) usług firm konsultingowych powinien nieco rozświetlić mroki niewiedzy, przynajmniej w kilku dziedzinach. Przedstawiamy esencjonalne opisy tego, czego można spodziewać się po wizycie konsultantów zajmujących się modelowaniem procesów biznesowych, audytem bezpieczeństwa, doradztwem przy wyborze systemu informatycznego i przygotowaniem firmy do działania zgodnie z zasadami sformułowanymi w zbiorze praktyk ITIL.

Konsulting przez lata wydawał się czymś nienamacalnym, trudnym do zdefiniowania, ściśle związanym z samymi konsultantami, ich wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem. Dzięki niektórym nieszczęśliwym projektom "doradztwa strategicznego" zyskał złą sławę działalności przecenianej i wykonywanej przez niekompetentnych, za to świetnie ubranych i elokwentnych młodych ludzi. Tymczasem za konkretnymi usługami doradczymi stoją dziś powszechnie uznawane za standard wspólne metodologie i zbiory najlepszych praktyk wykorzystywane przez firmy na całym świecie.

Doradztwo, zwłaszcza w dziedzinach związanych z zarządzaniem i wdrażaniem informatyki, ściśle zrosło się z narzędziami informatycznymi. Dzięki nim na przykład mapa procesów nie jest chaotycznym diagramem rysowanym na posklejanych kartkach formatu A4, lecz spójnym systemem, którego koncepcję łatwo jest poddać ocenie wszystkich zainteresowanych. Narzędzia, metodologie i standardy ułatwiają współpracę konsultantów z klientem. Systematyzują wiedzę, którą doradcy wnoszą do organizacji. Pozwalają klientowi odwołać się do wspólnego źródła wiedzy, ułatwiając mu współpracę z doradcą. Czasem stają się przekleństwem przedsiębiorstw zmuszanych do przykrojenia swojej działalności do jedynego słusznego wzorca. Zebrane przez nas opisy usług konsultingowych służą również temu, by uzmysłowić czytelnikowi, że wzorców jest wiele. Jest w czym wybierać.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200