Informatyka w służbie państwa i obywateli

Tezy wystąpienia dr. Andrzeja Florczyka, dyrektora generalnego w Urzędzie Rady Ministrów Naturalnymi obszarami zainteresowania Rządu powinny być zasoby infor-macyjne Państwa, gromadzenie, przet warzanie i udostępnienie informacji.

Tezy wystąpienia dr. Andrzeja Florczyka, dyrektora generalnego w Urzędzie Rady Ministrów

Naturalnymi obszarami zainteresowania Rządu powinny być zasoby infor-macyjne Państwa, gromadzenie, przet warzanie i udostępnienie informacji. Działania te winny być podporządkowane strategii służącej umacnianiu Państwa, ochronie jego suwerenności i dobru obywateli. Proponowane elementy strategii

- Opracowanie modeli (prawnych, organizacyjnych i technicznych) państwowych systemów informatycznych, wśród których do najpilniejszych należy system ewidencji ludności i system katastralny (ewidencja gruntów, działek, nieruchomości, ulic itp.).

- Dążenie do zbudowania właściwej infrastruktury informacyjnej i informatycznej. Tworzenie tej pierwszej związane jest z poprawianiem jakości danych źródłowych, sprawnym gromadzeniem i przechowywaniem danych w komputerowych bankach, łatwym dostępem do informacji dla wszystkich podmiotów procesów społeczno-gospodarczych. Infrastruktura informatyczna dotyczy sprzętu komputerowego, oprogramowania i sieci komputerowych. Przewiduje się rozwój ogólnokrajowych sieci teletransmisji danych; pośrednie wpływanie na rozwój polskich firm informatycznych poprzez finansowanie zastosowań informatyki w sferze budżetowej i lokowanie zamówień rządowych w miarę możliwości przede wszystkim na rynku krajowym; nowe rozwiązania prawne i organizacyjne dotyczące statusu dokumentów i informacji przechowywanych w systemach informatycznych oraz opracowanie prawa o przestępczości komputerowej.

Umacnianie pozycji polskjej na arenie międzynarodowej. Służyć temu może konsekwentne wdrażanie zaleceń EWG dotyczących architektury systemów informatycznych w administracji (główne elementy to stosowanie systemów otwartych zgodnych z systemem operacyjnym UINIX, budowanie banków informacji opartych o relacyjne bazy danych i język SQL oraz używanie sieci komputerowych z komutacją pakietów X.25), zaprzestanie praktyki łamania prawa autorskiego oraz utworzenie w Polsce ośrodka komputerowego, połączonego z bankami danych EWG w Brukseli i Luksemburgu. Łatwość dostępu i wymiany informacji ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia roli Polski we współpracy międzynarodowej.

- Efektywne wykorzystanie środków budżetowych przeznaczanych na inwestycje informatyczne w administracji należy powiązać z powołaniem agencji ds. zamówień rządowych, która działałaby zgodnie z procedurami obowiązującymi w EWG. Proponowane elementy strategii Rządu związane z ochroną suwerenności Państwa

- Opieka nad polską kadrą informatyczną powinna przeciwdziałać spustoszeniom dokonanym przez "emigracyjny" drenaż mózgów. Polskie uczelnie nadal kształcą dobrych programistów. Brak jest natomiast specjalistów, którzy potrafią zaprojektować i wdrożyć duże systemy informatyczne. Dla zapobieżenia dalszej emigracji specjalistów należy wymagać, aby duże systemy informatyczne dla administracji były tworzone całkowicie lub przy dużym udziale polskich firm. Najbardziej efektywne i zgodne z proponowaną strategią będzie wyznaczenie środków budżetowych na przeszkolenie grupy fachowców w zakresie technologii prrojekto wania i wdrażania systemów, jak również ich kontroli jakości oraz kontrolowania i prowadzenia inwestycji informatycznych przez administrację.

- Niezależność od producentów sprzętu i oprogramowania. W kluczowych, istotnych dla Państwa systemach informatycznych nie wolno stosować rozwiązań specyficznych dla jednego producenta. Polski nie stać w tej chwili na stosowanie wyłącznie krajowych rozwiązań sprzętowo-programowych. W związku z tym należy stosować takie systemy, które dają możliwość wyboru, których oferta rynkowa jest szeroka. Jest to główny powód, dla którego kraje EWG przyjęły jako standardowe oprogramowanie systemowe tzw. systemy otwarte zgodne ze standardem PO-SIX, a w dziedzinie baz danych systemy oparte na języku SQL.

- Ochrona danych. Nowe zjawiska, jakimi są liberalizacja i otwarcie na świat mają również negatywne skutki. Polska informacja przemysłowa praktycznie nie jest chroniona. Zagraniczne firmy konsultingowe mają "nieskrępowany dostęp do danych strategicznych. Jest to koszt, który trzeba ponieść wobec braku odpowiedniej kadry polskich fachowców. Należy jednak opracować metody uregulowanego prawem dostępu do masowo gromadzonej informacji. Ochrona przed niestrzeżonym dostępem i ustalenie zakresu informacji o obywatelu, które mogą być gromadzone w systemach informatycznych jest istotne dla ochrony dóbr osobistych i wolności obywateli.

Proponowane formy organizacyjne

Proponowanymi kierunkami działań powinna zajmować się rada informatyczna przy Premierze. Byłoby to ciało doradcze, w skład którego wchodziłyby przede wszystkim osoby zajmujące się systemami informatycznymi.

- W urzędach wojewódzkich należy utworzyć stanowisko pełnomocnika wojewody ds. informatyki.

- Aparatem wykonawczym rady byłoby biuro, mające do dyspozycji laboratorium do testowania i wydawania opinii o systemach informatycznych, oprogramowaniu i sprzęcie komputerowym planowanym do wdrożenia w administracji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200