Informix na raty

IBM zapłaci 1,1 mld USD za Ascential Software, producenta oprogramowania do integracji danych.

IBM zapłaci 1,1 mld USD za Ascential Software, producenta oprogramowania do integracji danych.

Transakcja wzmocni pozycję IBM na rynku systemów do integracji informacji. Produkty Ascential Software wykorzystywane są m.in. do budowy hurtowni danych, zasilania danymi systemów business intelligence oraz konsolidowania aplikacji wspierających funkcjonowanie przedsiębiorstw. Integracja danych to kluczowy element strategii IBM. Oprogramowanie Ascential uzupełnia produkty IBM, takie jak WebSphere Information Integrator. Ascential ma na świecie ponad 3 tys. klientów. Obie firmy mają ponad 550 wspólnych klientów.

Transakcja musi jeszcze zostać zatwierdzona przez udziałowców Ascential oraz amerykańskie władze antymonopolowe. IBM spodziewa się zakończenia formalności w drugim kwartale br. Wówczas Ascential Software stanie się jednostką działającą w ramach grupy Information Management, kierowanej przez Janet Perna. Obecny dyrektor wykonawczy Ascential Software, Peter Gyenes zostanie szefem nowego działu. Produkty Ascential staną się częścią oferty IBM i będą sprzedawane za pośrednictwem kanałów i partnerów obu firm. Tym, którzy nie pamiętają, warto przypomnieć, że Ascential Software to dawny dział rozwiązań biznesowych firmy Informix. W kwietniu 2001 r. IBM za 1 mld USD przejął dział serwerów baz danych Informix Software. To wtedy dział rozwiązań biznesowych Informix zmienił nazwę na Ascential Software.

Dopasowane klocki

"Przejęcie nie powinno mieć większego wpływu na dotychczasowych klientów Ascential Software" - przekonuje Chris Rubsamen, rzecznik prasowy IBM. Wszystkie kontrakty będą honorowane przez nowego właściciela. Wszyscy pracownicy Ascential Software (ok. tysiąca osób) mogą liczyć na pracę w IBM na stanowiskach podobnych do zajmowanych obecnie.

Zdaniem Petera Fiore, prezesa Ascential Software, obie firmy nie posiadają bezpośrednio konkurujących ze sobą produktów. "Produkty integracyjne IBM pozwalają użytkownikom na dostęp do informacji w czasie rzeczywistym, ale bez gromadzenia danych w jednej fizycznej lokalizacji. Produkty Ascential pozwalają na przenoszenie danych do wspólnego repozytorium" - mówi. Jego zdaniem połączenie produktów obu firm w jednej ofercie pozwoli klientom dokonywać analizy danych historycznych, a jednocześnie umożliwi im dostęp w czasie rzeczywistym do bieżących danych transakcyjnych.

IBM konsekwentnie budował swoją ofertę w zakresie produktów integracyjnych. Uzupełnienie jej produktami Ascential to bardzo poważne wzmocnienie, tym bardziej że firmy dotychczas blisko współpracowały. Zdaniem analityków AMR Research połączona oferta obu firm pozwoli rozwiązywać problemy dotychczas niemożliwe do rozwiązania wyłącznie z użyciem produktów IBM lub Ascential.

Obiecujący rynek

Wydatki przedsiębiorstw na integrację danych systematycznie rosną. Według IDC w 2003 r. wyniosły one 9,3 mld USD. Za trzy lata, w 2008 r. sięgną 13,6 mld USD. Według przedstawicieli IBM dział integracji informacji tej firmy zanotował w ubiegłym roku trzycyfrowy wzrost. Głównymi konkurentami Ascential i IBM są: Informatica, SAS Institute oraz Oracle.

IBM posiada umowę partnerską z firmą Informatica. Firma ma nadzieję, że uda się ją utrzymać. "Chciałabym i oczekuję, że porozumienie nie zostanie zerwane. Mamy wielu klientów, których chcielibyśmy nadal obsługiwać" - twierdzi Janet Perna. Tymczasem reakcją firmy Informatica na wieść o przejęciu Ascential przez IBM było wydanie oświadczenia, w którym stwierdziła, że pozostała jedynym niezależnym dostawcą rozwiązań integracyjnych na rynku.

"Oferta integracyjna IBM może zainteresować firmy wykorzystujące WebSphere lub DB2. Nie jest jednak w stanie zaspokoić potrzeb rynku systemów naprawdę otwartych" - napisano w oświadczeniu. Jej przedstawiciele zapowiedzieli jednak kontynuowanie współpracy z IBM.

Najważniejsze produkty Ascential Software

DataStage - to kompleksowe środowisko typu ETL służące do przenoszenia dużych ilości danych między systemami transakcyjnymi oraz z systemów transakcyjnych do analitycznych. Wersja Ascential DataStage Enterprise Edition pozwala na wydajne pobieranie danych z wielu źródeł naraz, równoległe wykonywanie wielu transformacji danych oraz ładowanie przekształconych danych do wielu systemów jednocześnie.

DataStage TX - to narzędzie do modelowania procesów integracyjnych, projektowania transformacji danych między różnymi formatami, testowania ich przebiegu procesów i transformacji oraz uruchamiania procesów w środowisku DataStage.

QualityStage - specjalistyczne narzędzie przeznaczone do standaryzacji, ujednolicania i "czyszczenia" danych. Pozwala m.in. weryfikować zgodność zawartości baz danych z maskami formatów, wykrywać powtórzenia, standaryzować dane adresowe itp. Narzędzie może być wykorzystywane jednorazowo lub też włączone w procesy obiegu danych jako swego rodzaju "strażnik jakości danych"

ProfileStage - narzędzie przeznaczone dla analityków systemowych, pozwalające modelować struktury danych na potrzeby zmian w istniejących aplikacjach lub dla nowych systemów. ProfileStage optymalizuje konstrukcje baz danych, wskazuje potencjalne problemy z wydajnością i zgodnością z założonym schematem wymiany danych z systemami zewnętrznymi itp.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200