Niedochodowe PC IBM-a

We wszystkich komentarzach do decyzji IBM-a o sprzedaży działu PC chińskiej firmie Lenovo - jako jej powód - podawano niską rentowność tej części działalności amerykańskiego koncernu, jak również działanie na bardzo niskich marżach na rynku PC.

We wszystkich komentarzach do decyzji IBM-a o sprzedaży działu PC chińskiej firmie Lenovo - jako jej powód - podawano niską rentowność tej części działalności amerykańskiego koncernu, jak również działanie na bardzo niskich marżach na rynku PC.

Pod koniec grudnia 2004 r. IBM poinformował, że produkcja komputerów osobistych nie przynosiła zysków przez ostatnie 3,5 roku. Przedstawiciele firmy jak dotąd unikali ujawniania tak szczegółowych danych finansowych dotyczących sprzedaży sprzętu.

W pierwszej połowie ub.r. dział PC odnotował stratę rzędu 139 mln USD. W 2003 r. wyniosła ona 258 mln USD, trzy lata temu sięgnęła 171 mln USD, a w 2001 r. 397 mln USD. Łącznie daje to prawie miliard dolarów (bez uwzględnienia ostatnich dwóch kwartałów 2004 r.). W tym okresie sprzedaż działu PC wyniosła 34 mld USD. Zapewne więc sprzedaż działu PC firmie Lenovo pomoże IBM-owi poprawić zyskowność. Przypomnijmy, transakcja ta opiewa łącznie na 1,25 mld USD i pozwoli chińskiej spółce awansować na trzecią pozycję pod względem wielkości sprzedaży PC na świecie (obecnie Lenovo zajmuje ósmą pozycję).

Według IDC, w 2004 r. sprzedano na świecie prawie 180 mln komputerów. Rok wcześniej było to ok. 155 mln sztuk. Na pierwszych dwóch miejscach największych producentów PC znajdują się Dell i HP, jednak tylko pierwsza z tych firm osiąga zysk ze sprzedaży komputerów osobistych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200